וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסרטונים שהדליף חמאס: הסיוט של צה"ל התגשם

14.12.2014 / 16:25

בתיעודים שהפיץ הארגון של חדירת מחבלים לישראל ב"צוק איתן" נחשפו סודות מסווגים. החשש הוא שהאקר פלסטיני ניצל פרצה באבטחה ואף העתיק קבצים סודיים נוספים, אך סביר יותר שמדובר ברשלנות

צילום מסך

גורמים בחיל האוויר ובפיקוד הדרום היו חסרי אונים לאחר שצפו בסרטונים שהודלפו לרשת שתיעדו את חדירת צוללני חמאס לאזור בסיס זיקים ואת חדירת מחבלים לקיבוץ באשכול במהלך מבצע "צוק איתן". ממבט ראשון נראה שמדובר בסרטונים שכבר נחשפו בעבר, המציגים את השתלשלות האירועים מהזווית הצבאית. עם זאת, מבחינה מעמיקה עולה כי נחשפו נושאים שצה"ל מנסה להסתיר ומגדיר אותם כסודיים ביותר. ההגנות שצה"ל הניח על הסודות הללו קרסו, ועדיין לא ברור מה הסיבה לכך.

בשל חומרת המקרה, הורה הרמטכ"ל בני גנץ לחקור את האירוע כדי להבין מי היה המקור שהדליף. בשלב הזה יש אפשרויות: הראשונה, והמפחידה ביותר, היא האפשרות שפצחן (האקר) פלסטיני ניצל פרצה במערכי ההגנה של צה"ל, שמשקיע בהם משאבים רבים, והצליח להעתיק סרטונים מסווגים ביותר. החשש הוא שאם זה התרחש מבלי שגורמי המקצוע ידעו על כך, ייתכן שדברים סודיים נוספים הודלפו. עם זאת, מומחי אבטחת מידע וגורמי מקצוע מעריכים כי מדובר בתרחיש בסבירות נמוכה מאוד.

עוד בוואלה! חדשות
החבילה הנדיבה של הרצוג נחשפת: לבני תזכה ל-6 שריונים
הותר לפרסום שם הלוחם הנאשם בהרג הנער בביתוניא
אסון הנפט תועד מהחלל; "אין חשש לזיהום מפרץ אילת"

הלוחמים שחיסלו את המחבלים משחזרים: "הם תכננו מסע הרג". שי מכלוף
המחבלים שחדרו מרצועת עזה לחופי בסיס זיקים במבצע "צוק איתן"/שי מכלוף

האפשרות השנייה, והסבירה יותר, היא שהקובץ שוכפל פעמים רבות על ידי גורמים מוסמכים, אך כתוצאה מרשלנות הוא לא נשמר בהתאם לנהלים ולהוראות. בשל כך, הוא דלף לרשת ומשם מצא את דרכו לידי חמאס. אחד הגורמים העריך כי ייתכן שאדם מוסמך העתיק את הקובץ לדיסק און-קי מאובטח ולאחר שהשתמש בו לצורכי עבודה, הוא עשה בו שימוש אזרחי, שבמהלכו הקובץ גובה בצורה לא מאובטחת וללא ידיעת הגורם המוסמך על ידי תוכנה לאחסון קבצים ומשם דלף. אפשרות רשלנית יותר היא שהתיעוד צולם באמצעות מכשיר סלולרי והועבר לגורם לא מוסמך.

גורם צבאי בכיר במילואים, שעסק בתחום אבטחת המידע, סיפר כי בעשור האחרון היו לא מעט מקרים חמורים שעסקו בתחום אבטחת המידע, ורבים מהם הוגדרו "מעשה טיפשות" - העברת מידע שלא במודע שגורם נזק חמור מאוד. באחד מהמקרים שאירעו באמצע העשור הקודם העתיק קצין בפיקוד הצפון מסמכים מסווגים ביותר, העביר אותם לחבר באמצעות דואר אלקטרוני, והאחרון מצא לנכון להעלות אותם לפייסבוק. "אי אפשר לתת הגנה מלאה נגד טיפשות", אמר הקצין הבכיר במיל'. "אני מניח שמדובר במעשה רשלני, ולא בפעילות מתוחכמת של גורם עוין".

יש מספר רב של גופים העוסקים באבטחת המידע של צה"ל ובשמירה על סודותיו, ובהם מחלקת ביטחון המידע, צנזורה, מחלקת ההגנה בסייבר ועוד. לכן, דליפת הסרטון מעלה שאלות קשות לגבי סדר העדיפויות של צה"ל בשמירה על חומרים מסווגים. אין ספק שנדרשת התאמה לעידן שבו חומרים רבים הנחשבים לכאורה מסווגים בצה"ל, מתרוצצים ברשת באין מפריע. מרוב שצועקים זאב-זאב כבר לא ברור מה מסווג ומה לא. אווירה כזו מייצרת טעויות אנוש, וסופן בא לידי ביטוי בהדלפת חומרים סודיים ומסווגים.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully