וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר פלסטיני מת; הרשות: נפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל

לפי התקשורת הפלסטינית, זיאד אבו עין נפגע מרימון גז והוכה בקת של רובה במהלך הפגנה נגד המאחז עדי עד. גורם בצה"ל: "ככל הנראה מת מהתקף לב". בכיר פתח: "חציית קו אדום"

צילום: יותם רונן, רויטרס; עריכה: טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ'

שר פלסטיני נהרג היום (רביעי) בעקבות עימות עם כוח צה"ל בעת שהשתתף בהפגנה בכפר תורמוס עיא נגד המאחז הבלתי-חוקי עדי עד. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען", זיאד אבו עין, המשמש ראש האגף למאבק בגדר ובהתנחלויות ברשות הפלסטינית, נפגע מרימון גז והוכה בקת של רובה. מנהל בית החולים ברמאללה מסר כי הוא מת מפצעיו בבית החולים. גופתו הועברה לנתיחה.

גם צלם של סוכנות הידיעות רויטרס סיפר כי היה עד לאירוע וראה כי חיילי צה"ל דחפו והכו את אבו זיאד, ותצלום מהאירוע מראה לוחם מג"ב חונק את אבו עין. עם זאת, עדי ראייה סיפרו כי אבו עין נדחף ולא יותר מכך. כמו כן, בסרטון המתעד את רגעיו האחרונים, הוא נראה חש ברע ואוחז בחזהו. בצה"ל טוענים כי הוא ככל הנראה מת מהתקף לב ולא מתקיפת חייל.

עוד בוואלה! חדשות:
חשד: חטף בת 7 באשדוד ותקף אותה מינית ביער מבודד
מכלית התפוצצה ליד בן שמן: הנהג נהרג, כביש 1 ו-6 נחסמו
ועדת טירקל אישרה את מינוי איזנקוט לתפקיד הרמטכ"ל

הבכיר הפלסטיני זיאד אבו עין בעימות עם חייל בהפגנה בכפר תורמוס עיא שצפונית לרמאללה. סקיי ניוז בערבית, אתר רשמי
לוחם מג"ב חונק את אבו עין/אתר רשמי, סקיי ניוז בערבית
הבכיר הפלסטיני זיאד אבו עין רגעים לפני מותו בהפגנה בכפר תורמוס עיא שצפונית לרמאללה. יותם רונן, צילום מסך
זיאד אבו עין חש ברע במהלך ההפגנה/צילום מסך, יותם רונן

גורם צבאי ישראלי מסר כי הנושא נבדק ונמצא בתהליך של תחקיר. "ממה שידוע עד כה, כפי הנראה הוא מת מהתקף לב", מסר הגורם. גורם ביטחוני התייחס לתמונה שבה נראה שוטר מג"ב חונק את השר הפלסטיני ואמר כי באירוע שבו נראה שוטר מג"ב לכאורה דוחף את השר "לא הייתה אלימות למעט דחיפות הדדיות במטרה לבלום את המפגינים. כל ניסיון לייחס מידה כזו או אחרת של אלימות לשוטרי מג"ב אינו נכון". בהמשך, לדברי הגורם, נעשה שימוש בגז מדמיע גם מצד כוחות צה"ל וגם מצד מג"ב. בעקבות התקרית, כוחות צה"ל נפרסו בכניסה לכפר מחשש להפגנות. כעבור זמן קצר הגיעו עשרות נערים פלסטינים לכניסה לכפר והחלו להשליך אבנים לעבר כוחות הביטחון.

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, מיהר לגנות את האירוע ותיאר את הריגתו של אבו עין כמעשה "ברברי ובלתי-נסבל". אבו מאזן אף הכריז על שלושה ימי אבל בעקבות התקרית. "ננקוט את כל הצעדים הנדרשים לאחר שנחקור ונבין כיצד אבו עין נהרג". בעקבות התקרית, הוחלט ברשות הפלסטינית להפסיק לחלוטין את התיאום הביטחוני עם ישראל. אחד מראשי הפתח, ג'בריל רג'וב, אמר כי בתום ישיבה של הנהגה המדינית של הרשות הפלסטינית הוחלט גם לפנות מידית לארגונים הבינלאומיים כדי לקבל את פלסטין כחברה מלאה. רג'וב מסר לוואלה! חדשות שמה שאירע היום הוא חצייה של קו אדום והפלסטינים מחויבים להגיב לכך.

תקרית אלימה בין חיילי צה"ל לפלסטינים ליד הכפר תרמסעיא צפונית לרמאללה. יותם רונן
ההפגנה בכפר תורמוס עיא נגד המאחז עדי עד/יותם רונן

על פי ביטאון חמאס "א-ריסאללה" שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי הגיב על התקרית ואמר: "ישראל תשלם על הריגת זיאד אבו עין". הבכיר הפלסטיני סאיב עריקאת הוסיף ואמר כי מדובר ב"שיאם של פשעי צה''ל". בכיר חמאס עיזת א-רישק כתב בפייסבוק בנושא: "אנו מתאבלים על מותו של השר הפלסטיני זיאד אבו עין שמת כתוצאה מגז מדמיע שהושלך במהלך הפגנה". הוא ביקש להדגיש כי הגיע הזמן לגייס כוחות לקראית עימות עם צה''ל ולהפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל.

רגעים לפני התמוטטותו, דיבר אבו עין למצלמות רויטרס ואמר: "זה צבא הכיבוש, זהו צבא טרוריסטי, המפעיל טרור נגד העם הפלסטיני. הגענו לשטח הפלסטיני למסוק את עצי הזית, והם (המתנחלים) התחילו לתקוף אותנו מהרגע הראשון. זה צבא הטרור והכיבוש, שפוגע בזכויות העם הפלסטיני".

זירת האירוע

עשרות מתושבי הכפרים הפלסטינים תורמוס עיא, אל-מורייר, קריות וג'אלוד, שהגישו הבוקר עתירה לבג"ץ לפינוי המאחז הבלתי-חוקי עדי עד שבחבל בנימין, הפגינו משעות הבוקר יחד עם פעילי שלום בסמוך למאחז. המפגינים קראו לפינוי המאחז ונטעו עצי זית בשטחים סמוכים. כוחות צה"ל משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות. במהלך ההפגנה עצרו כוחות הביטחון צלם פלסטיני.

העתירה שהגישו הפלסטינים, בסיוע "יש דין", היא ראשונה מסוגה. זאת, מאחר שהיא מתבססת גם על הטענה כי המאחז מהווה מוקד לפעילות עבריינית, לאלימות קשה ולהפרה שיטתית של זכויות אדם של פלסטינים המתגוררים באזור, ולא רק על העובדה כי המאחז יושב על אדמות פלסטיניות. אמש דיווחו פלסטינים כי תושבי המאחז עדי עד ידו אבנים על מכוניות והרסו עצים באזור.

אמיר בוחבוט השתתף בהכנת הידיעה.

הבכיר הפלסטיני זיאד אבו עין בעימות עם חייל בהפגנה בכפר תורמוס עיא שצפונית לרמאללה. סקיי ניוז בערבית, אתר רשמי
הבכיר הפלסטיני זיאד אבו עין בעימות עם חייל בהפגנה בכפר תורמוס עיא שצפונית לרמאללה/אתר רשמי, סקיי ניוז בערבית
תקרית אלימה בין חיילי צה"ל לפלסטינים ליד הכפר תרמסעיא צפונית לרמאללה. יותם רונן
תקרית אלימה בין חיילי צה"ל לפלסטינים ליד הכפר תרמסעיא צפונית לרמאללה/יותם רונן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully