וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח סודי: איראן ממשיכה לקנות ציוד לכור המים הכבדים

ערב שיחות וינה, פנתה ארה"ב למועצת הביטחון והאשימה את טהראן בהפרת ההבנות מהסכם הביניים. איראן: רק רכשנו חלקים, לא התקנו. ההדלפה עשויה להגביר את הלחץ המופנה מהקונגרס כלפי אובמה

מתקן המים הכבדים בעיר אראק, איראן. AP
המתקן הגרעיני באראק/AP

ארצות הברית מאשימה את איראן בהפרה מתמשכת של העיצומים הבינלאומיים, וטוענת שטהראן מנסה לרכוש רכיבים לכור המים הכבדים באראק. ההאשמות פורטו בדוח חשאי, שעיקריו פורסמו באתר האינטרנט של כתב העת "פוריין פוליסי".

לפי הדוח, שהעבירה ארה"ב למועצת הביטחון של האו"ם ב-7 בנובמבר השנה, איראן מנסה לצייד מחדש את הכור זה כמה חודשים. הטענות האמריקניות עומדות בסתירה חדה לדבריו של שר החוץ ג'ון קרי, ששיבח לאחרונה את איראן על עמידתה בתנאי הסכם הביניים, שנחתם בנובמבר 2013.

בהסכם הביניים, איראן התחייבה לצמצם באופן משמעותי את פעולת כור המים הכבדים באראק. בדוח של סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) שהתפרסם באוגוסט 2013, בעיצומו של המו"מ בין איראן לשש המעצמות, נכתב כי הכור באראק איננו מבצעי.

אם הכור באראק יהפוך למבצעי, הוא עשוי להפיק חומרים שיוכלו לסייע לאיראן להרכיב פצצות פלוטוניום. איראן מכחישה כי מדובר בכור שנועד למחקר צבאי, וטוענת כי במקום נערך מחקר רפואי וחקלאי בלבד.

נשיא איראן חסן רוחאני בתום ביקורו בארה"ב. ספטמבר 2013. AP
ארה"ב טוענת שאיראן ממשיכה לרכוש ציוד לכור באראק למרות ההבנות שגובשו בהסכם הקבע. הנשיא רוחאני/AP

החודש צפויות להתחדש שיחות הגרעין בין נציגי איראן לנציגי ארה"ב והאיחוד האירופי, ולאחר מכן בין נציגי איראן לנציגי כל שש המעצמות. הדלפת הדוח עשויה - או נועדה אפילו - לגרום ללחץ בקונגרס על ממשל אובמה, במטרה להקשיח את תנאי המו"מ.

מחוקקים רבים בוושינגטון טוענים שהממשל מעניק ויתורים רבים לצד האיראני, במטרה להגיע להסכם סופי. בחודש הבא יתכנס הקונגרס למושבו החדש, ולא מן הנמנע שהסנאט, הנמצא כעת בשליטת הרפובליקנים, ידרוש להטיל עיצומים חדשים על איראן, בטענה שהיא הפרה את תנאי הסכם הביניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully