וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקודת האל-חזור: הכנסת תצביע היום סופית על פיזורה

8.12.2014 / 0:29

ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית תשלח את המפלגות להתחיל להיערך לבחירות. בתום השבוע תוקפא עבודת הכנסת עד סוף מרץ. עד אז, יתקיים "מרתון" שבמהלכו ינסו הח"כים להעביר כמה שיותר חוקים

צילום: באדיבות חדשות 2 וגלובס

הנשיא ריבלין בועידת גלובס לעסקים: "חושש שהציבור לא יצביע בבחירות"

המסמר האחרון בארון הקבורה של ממשלת נתניהו השלישית: מליאת הכנסת תצביע היום (שני) בקריאה שנייה ושלישית על פיזורה. זאת, לאחר שבשבוע שעבר הצביעה המליאה, ללא מתנגדים, על פיזור הכנסת בקריאה ראשונה. ההצבעה מחר תסתום באופן סופי את הגולל על האפשרות של הקמת ממשלה חלופית ומניעת הבחירות ב-17 במרץ 2015.

האפשרות של הקמת ממשלה חלופית נראית קלושה לאור הצהרתו של שר החוץ ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. מפלגתו של ליברמן פרסמה הודעה ובה הסבירה את התנגדותה להקמת ממשלה חלופית. "מהלך כזה הוא דחיית הקץ ולא יותר", נמסר בהודעת המפלגה.

בחירות 2015 - סיקור מיוחד:
איחוד בגוש המרכז-שמאל: האם זה ישתלם בקלפי?
הקלה לכחלון: התיקון שנועד להגביל גיוס כספים בוטל
רון חולדאי בדרך לכנסת? "הוא מקבל פניות רבות"
הנשיא ריבלין: "אני חושש שהציבור לא ילך להצביע בבחירות"
נפתלי בנט: "אין לי אובססיה להיות ראש ממשלה"

מליאה, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
מחר יעלו להצבעה הצעות האי אמון האחרונות לקדנציה נוכחית/נועם מושקוביץ

בימים האחרונים נשמעה במסדרונות הכנסת האפשרות של הקמת קואליציה צרה יחד עם הסיעות החרדיות. בישראל ביתנו דחו גם את האפשרות הזו. "הקמת ממשלה חלופית עכשיו, שתהיה ממשלת 61 שבה כל חבר כנסת בודד יכול לאיים ולסחוט, משמעותה המשך חוסר היציבות השלטונית לעוד כשנה - ואז נלך לבחירות אחרי שבוזבזו מיליארדים נוספים בכדי לתחזק קואליציה רעועה", לשון ההודעה. "ניסיון דומה שנעשה לפני הבחירות הקודמות, כשהכניסו את קדימה בראשות שאול מופז - נגמר לאחר שלושה חודשים בכישלון מהדהד".

ההצבעה על פיזור הכנסת צפויה להתקיים בשעות הערב, אחרי ההצבעה על הצעות האי אמון – האחרונות לקדנציה הנוכחית. כדי לאשר את הפיזור בקריאה שלישית, יש צורך בתמיכה של 61 חברי כנסת. בהתחשב בעובדה שאף ח"כ לא הביע את התנגדותו למהלך בקריאה הראשונה, לא נראה שתהיה בעיה להשיג תמיכה כזו.

לבני ולפיד יעברו לשבת עם האופוזיציה

למרות שעבודת הכנסת צפויה להיכנס לקיפאון מוחלט, יוצגו מחר סידורי ישיבה חדשים במליאה. אחרי פיטורי השרים ציפי לבני ויאיר לפיד, ועזיבת סיעותיהם את הקואליציה, יעברו מחר התנועה ויש עתיד לשבת בספסלי האופוזיציה. סיעת יש עתיד תמוקם בגוש השמאלי של המליאה, בין סיעות העבודה ומרצ, ואילו התנועה תשב בגוש המרכזי יחד עם הסיעות הערביות. חברי הבית היהודי יעברו לשבת בגוש הימני של האולם, יחד עם הליכוד.

לפיד ולבני במליאה, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
מפנים את מקומם בספסלי הקואליציה. ציפי לבני ויאיר לפיד/נועם מושקוביץ

מעבר להצבעה שתופסת את כל תשומת הלב, יצביעו מחר חברי הכנסת על הצעות חוק נוספות. זאת, במסגרת המאמצים הגדולים של הח"כים להעביר כמה שיותר חוקים לפני שהכנסת ה-19 תהפוך להיסטוריה. כך למשל, תעלה מחר להצבעה ההצעה לתיקון חוק ההסתננות בקריאה שנייה ושלישית. כמו כן, נבחרי הציבור יתבקשו להצביע על החמרת ענישה לזורקי אבנים, החמרת ענישה למעסיקי שוהים בלתי חוקיים והצעת חוק מידע גנטי.

בשלישי ורביעי: "ניקוי שולחן"

מלאכת החקיקה תימשך גם בשלישי ורביעי במסגרת הליך פרלמנטרי המכונה "ניקוי שולחן", שבו כל הצעת חוק שאין עליה מחלוקת עוברת במרתון חקיקה מרוכז, עד חצות בכל יום. חלק מההצעות, כמו למשל התיקון לחוק מימון מפלגות, יעברו בקריאה שנייה ושלישית, ואחרות יעברו בקריאה ראשונה, מה שיאפשר להחיל עליהן דין רציפות ולהמשיך לדון בהן בכנסת ה-20. "ועדת ההסכמות", הכוללת את יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, יו"ר הקואליציה זאב אלקין, יו"ר האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג, ויו"ר סיעת העבודה איתן כבל, צפויה להתכנס מחר על מנת להחליט אילו הצעות חוק יעלו לדיון באותו מרתון חקיקה.

ישיבת המליאה לזכרו של ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל. דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
מסוף השבוע - קיפאון. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין וראש הממשלה בנימין נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת

החל מתום השבוע, תוקפא עבודת הכנסת הלכה למעשה עד סוף חודש מרץ. ועדות הכנסת והמליאה יתכנסו רק במקרים דחופים, ולא באופן סדיר. חלק מהוועדות, כמו ועדת החוץ והביטחון וועדת הכספים, ימשיכו לקיים מדי פעם דיונים שוטפים הדרושים לפיקוח על מערכת הביטחון ולהעברות תקציביות בין משרדים. הנוהג שלא לקיים דיונים באופן סדיר נובע מחשש שחברי כנסת ינצלו את מעמדם לעשות שימוש פוליטי בדיונים והצעות חוק כחלק מקמפיין הבחירות.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully