וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין: החל מ-2015 לא נקצור עוד איברים מאסירים מתים

4.12.2014 / 11:25

לאורך השנים טענה בייג'ינג כי כל האיברים נלקחו מגופם של אסירים שהסכימו מרצונם לתרומה, בשל רצון "לתרום לחברה". מנהל תכנית ההשתלות הודה לראשונה בבעיות ב"הוגנות" התהליך

פאנג חווי, אסירה שעברה השתלת כבד במחוז ג'ג'יאנג - סין, 2013. AP
אישה מציגה צלקות אחרי שעברה השתלת כבד מאחותה במזרח סין/AP

סין טוענת כי תפסיק בקרוב לקצור איברים להשתלה מאסירים שהוצאו להורג. התקשורת הממלכתית במדינה הודיעה הבוקר (חמישי) כי ההליך יופסק לחלוטין ב-1 בינואר 2015, "בשל חששות שונים שעלו בנוגע לשקיפות והוגנות הפרוצדורה".

בייג'ינג הבטיחה כמה פעמים שתעצור את הנוהל במסגרת שורת רפורמות שהעבירה בתחומי הרווחה וזכויות הפרט. ד"ר חוואנג ג'ייפו, חבר הוועדה המרכזית של המפלגה הקומוניסטית הסינית והאחראי על תכנית קצירת האיברים, נקב הבוקר לראשונה בתאריך רשמי לסיום התכנית.

בתגובה לביקורת הבינלאומית שהוטחה בה לאורך השנים, אמרה סין כי כל האיברים נלקחו מאסירים שהסכימו לתרומה לפני הוצאתם להורג. בסין יש את אחד משיעורי תרומות האברים הנמוכים בעולם, הנובע בין היתר מאמונות טפלות ומהליכים ביורוקרטיים סבוכים המקשים על תרומה. לפי נתונים שהתפרסמו בעיתון הסיני האופוזיציוני "סאות'רן מטרופוליטן", שיעור התרומות בסין עומד על 0.6 למיליון אזרחים, לעומת 37 למיליון בספרד.

בשנה שעברה, הסביר ד"ר חוואנג את הנימוקים לקצירת האיברים, ובתדרוך נדיר לעיתונאים אמר כי "לכל אסיר יש נקודות חלשות ונקודות חזקות. רבים מהם מגלים מצפון חדש לפני המוות, ומחליטים לעשות דבר-מה חיובי כדי להחזיר את חובם לחברה".

מוצג מהתערוכה "עולמות הגוף". GettyImages
תערוכת "עולמות הגוף", המציגה על פי החשד איברים שנקצרו מאסירים סינים/GettyImages

רופא סיני אויגורי שנמלט ללונדון בשנות ה-90, סיפר בשנה שעברה כיצד נאלץ לקצור איברים מאסיר שהוצא להורג. הרופא, ד"ר אנוור טותי, אמר כי נאלץ להמתין ליד תא ההוצאה להורג בשעה שגזר דין בוצע. "הסוהרים פקדו עליי לחכות בחוץ, ולהיכנס פנימה ברגע שאשמע את הירייה. כשנכנסתי ראיתי אסיר מדמם, והרופא הראשי אמר - 'מהר, צריך לקחת את הכבד ואת שתי הכליות". אנוור אמר כי בשעה שניתח את הגופה, האסיר עדיין היה בחיים. "ירו בו בחזה. אני מניח שזה היה בכוונה, כדי שהוא לא ימות מיד, וכדי לתת לנו עוד קצת זמן להסיר את האיברים".

סין מוציאה להורג יותר אסירים מכל מדינה אחרת בעולם. המדינה מטילה כיום עונש מוות על המורשעים ב-55 עבירות בסך הכל, בהן שחיתות וסחר בסמים. מספר המוצאים להורג מדי שנה נשמר בסוד. לאחרונה דווח כי כמה עבירות יושמטו מחוק עונש המוות.

סינים גולים וארגונים לזכויות אדם מעריכים כי ב-2013 הוצאו להורג כ-800 אזרחים במדינה. קרן דווי חווה, שמושבה בסן פרנסיסקו ומייעצת לאסירים פוליטיים בסין, נוקבת באומדן גבוה בהרבה: 2,400. לשם השוואה, בארה"ב הוצאו להורג בשנה שעברה 39 נידונים למוות. איראן הוציאה להורג לפחות 369 בני אדם, ובעיראק הוצאו להורג 169 אסירים.

כתב אישום בסין:

נער מכר כליה - כדי לממן אייפוד

לכתבה המלאה

צפו בעדותו של ד"ר אנוור טותי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully