וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרים בעיר חלשה? התנאים בגן של ילדכם עדיין מדאיגים

בדיקת וואלה! חדשות: העיריות החלשות מקצצות עתה בצוותים לגני הטרום-טרום חובה, לעומת עיריות חזקות שבהן נהנים הילדים מצוותי טיפול מלאים. בחלק מהמקרים מדובר בגננת וסייעת שמתמודדות עם 35 פעוטות

פעוטות משחקים עם קוביות פלסטיק גדולות. ShutterStock
הרשויות המקומיות מתנגדות להצעות ההורים לממן סייעת נוספת בגני ילדים/ShutterStock

לאחר מחאות הורים ספונטניות ודיונים ערים בכנסת בשנה האחרונה בנושא העומס בגני הטרום-טרום-חובה ברחבי הארץ, שיכול אף להתבטא ב-35-30 פעוטות בגן ויותר - החליט משרד החינוך להעניק פתרון ביניים בדמות מאות בנות שירות לאומי שיוצבו לעזר בגנים. עם זאת, תלונות של הורים לילדים בגנים ברחבי הארץ העלו כי הסיוע נעשה בצורה לא אחידה, ובגנים רבים לא מתקבל סיוע כלל.

בהיעדר פתרון, רשויות רבות החלו לממן על חשבונן סייעת נוספת לכל גן עירוני, על אף שזה לא באחריותן הבלעדית. אך בעוד שרשויות חזקות כלכלית, דוגמת הרצליה, מימנו סייעת לשנה שלמה, עיריות אחרות העניקו משיקולי תקציב פתרון זמני של סייעת נוספת לתקופה של שלושה חודשים בלבד, המסתיימת עתה. מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי התוצאה היא חוסר שוויון: ברשויות חזקות זוכים הפעוטות לגננת ולשתי סייעות לפחות, וברשויות חלשות - לגננת ולסייעת אחת בלבד.

עוד בוואלה! חדשות:
משרד החינוך: לסגור כיתת האשכנזיות המפלה במוסד החרדי
"בן 7 ניסה לאלץ בן 6 לבצע בו מין אוראלי - המנהלת התנערה"
למרות ההבטחות: משרד החינוך ממשיך לנכות שכר ממורים

"זה פוגע בעתיד של כולנו וההשלכות מאוד מסוכנות. רק בתחילת השנה ילדה הצליחה לברוח מהגן מבלי שאף אחד ישים לב"

כזכור, פתיחת גנים ציבוריים לגיל הרך היא תולדה של מסקנות ועדת טרכטנברג שהוקמה לאחר המחאה החברתית בשנת 2011, ובעקבותיה הורחב חוק חינוך חובה חינם ותקף החל מ-2010 מגיל שלוש. מטרת החוק הייתה להקל כלכלית על ההורים ששילמו עד אז לגנים פרטיים. לאחר יישום המסקנות, נהרו ההורים לחינוך הציבורי המסובסד, אך למרות שהגנים התמלאו - הצוות המטפל נותר, כאמור, עם גננת וסייעת אחת. כעת, משחלפו שלושת חודשי החסד שהעניקו עיריות רבות בארץ לילדי הגנים, נוצר מצב בלתי נסבל עבור ההורים, הילדים והצוות הטיפולי.

"המצב יוצר פערים חברתיים אדירים, כי הילדים האלה לא יוכלו לצמוח בשקט", אמרה מיכל אריאלי נעים, אם לפעוטה בת שלוש ב"גן חיים" בכפר יונה. "היום נשארו מעט גנים שנותנים את הפתרון הדרוש. זה פוגע בעתיד של כולנו וההשלכות מאוד מסוכנות. רק בתחילת השנה ילדה הצליחה לברוח מהגן מבלי שאף אחד ישים לב".

לדבריה, "מדובר ב-33 ילדים בכל גן, חלקם לא גמולים מחיתולים, על גננת וסייעת אחת. הצוות מדהים, אבל כשאחת כל הזמן בשירותים ומחליפה חיתולים והשנייה צריכה לשמור על כל השאר, אין להן יכולת להקנות להם שום ערך מוסף או מיומנות כלשהי. גם אנחנו וגם הן חסרי אונים". בכפר יונה הוקם ועד גנים מוסדי ובו מיוצגים 13 גני טרום-טרום חובה המנהלים דיון ער על המצב מול המועצה. עד כה ניסיונותיהם להביא סייעת נוספת על חשבון ההורים נתקלו בסירוב.

גם הורים בפרדס חנה-כרכור מספרים כי ניסו לגייס סייעות נוספות על חשבונם מתוך ייאוש, אבל נתקלו בסירוב הרשות המקומית. "לא הייתה אצלנו אף בת שירות לאומי. כששאלנו את המועצה מה קורה הם אמרו שפנו למשרד החינוך אבל לא קיבלו בסוף. זה מרגיש כמו הקטנת ראש", אמרה רחלי קורנברג בן שלום, אימא לתאומים בני שלוש בגן טרום-טרום חובה בעיר. "הילדים חוזרים הרבה פעמים עם קקי במכנסיים או שילדים אומרים לנו שהם קוראים לסייעת ואף אחד לא בא. יש ילדים שבורח להם כי הם צריכים עזרה. יש תופעות כאלו סביב הגמילה. אבל אנחנו לא מקבלים תשובות".

"מה יותר חשוב מהילדים שלנו?"

בתל אביב נעתרו בעירייה לקריאות ההורים בקיץ האחרון והוסיפו סייעות בכל הגנים בעיר לשלושה חודשים ראשונים במהלך השנה. בתחילת החודש האחרון השתתפו אימהות בישיבת מועצה שהפכה לסוערת במיוחד, עם דרישה להאריך את זמן הסיוע בגנים עד לסוף השנה - בקשה שטרם נענתה.

"בסוף דצמבר אמורות הסייעות הנוספות להפסיק להגיע לגנים. שלחתי מכתב לראש העיר ולאגף החינוך כמה פעמים, וקיבלתי תשובה שעד סוף דצמבר יהיו סייעות", סיפרה נעמה יפעת מרמת אביב, "אבל מה אז? הילדים לא יצטרכו לשירותים? לא יצטרכו השגחה? הצעתי פתרונות יצירתיים - שילוב סטודנטים לחינוך בגנים, להביא בנות שירות לאומי, אבל כלום".

"מקצים תקציב לא מבוטל לביטחון בעיר והקימו סיירת מיוחדת, שזה חשוב לאור המצב הביטחוני. אבל מה יותר חשוב מהילדים שלנו?", אמרה יפעת. "אנחנו בבעיה קשה, אין לי אופציה אחרת חוץ מהגן. אני עובדת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שר החינוך שי פירון ושר הפנים גדעון סער במסיבת עיתונאים על נתוני הזכאים לבגרות, אוגוסט 2013. דרור עינב
נמצא פתרון ביניים, אך התקן לא הותאם לעומס בגנים. שר החינוך שי פירון/דרור עינב

בגני תקווה החליטו ביום שישי האחרון להפגין מול בניין המועצה וכעת פתחו בשביתה בגנים, כשכל יום גן אחר מושבת עד להשגת המטרה. "החלת חוק חינוך חובה חינם גם על הגילים שלוש עד ארבע היא החלטה מבורכת וחשובה, בפועל, הגנים והגננות אינם ערוכים לקלוט את הילדים, לא מבחינת מספר אנשי הצוות ולא מבחינת מבנה הגן", אמרה מ', אימא לילד בגן טרום-טרום חובה בעיר. "לדוגמה, על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, בכל גן צריכה להיות האפשרות לשטוף ישבן של פעוט ש'פספס' והתלכלך מתחת לברז מים חמים, אבל כיור כזה ומים חמים לא קיימים בגנים".

"ההפגנה שקיימנו היא רק יריית הפתיחה בשורה ארוכה של פעילויות שאנו מתכננים בנושא", הוסיפה. הורים רבים ברחבי הארץ חברו לעמותת "כולנו משפחה", המנהלת מאבק ארצי לשיפור תנאי הגנים, וכעת מתוכננת מחאה כלל ארצית בנושא.

"הפתרון לבעיה פשוט וזול, שכן מדובר בסה"כ בכ-680 גנים ברחבי הארץ בהם מצוקת כח האדם חריפה ביותר, והעלות להוספת סייעת שנייה בהם היא בסך הכול כ-70 מיליון שקלים לכל היותר", אמרה עורכת הדין עינב גוטרמן, מנכ"לית העמותה. "משרד החינוך על תקציבו העצום בסך 47 מיליארד שקלים יכול וחייב לשים קץ להזנחה בגנים, ולהוסיף סייעת שנייה".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד גייס עד כה כאלף בנות שירות לאומי, זאת במטרה לתת מענה מיטבי לילדי הגנים בגיל שלוש שבהם יש 20 ילדים ויותר. כמו כן, המשרד מרחיב את הייעוץ להורים שילדיהם לא נגמלו עד כניסתם לגן, במטרה לעודד תהליך גמילה ולהגיע לסיומו במהרה. יצוין כי כבר בשנתיים הראשונות לרפורמה יותר מ-90% מהילדים בגילים שלוש עד ארבע שולבו בגני הילדים וזכו לחינוך חינם, והוריהם חסכו יותר מ-8,000 שקלים בשנה. נתוני הביקוש מעידים על רצון ההורים לשלב את ילדיהם במערכת החינוך הציבורית".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully