וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחמאס ועד דאעש: שנה של טרור רצחני ברחבי העולם

5.11.2014 / 16:09

מלבד "המדינה האיסלאמית", ארגונים נוספים זרעו הרס ופחד ברחבי העולם ב-2014 – בוקו חראם בניגריה, אנסאר בית אל-מקדס במצרים כמו גם חמאס, שהשפעתו חרגה גם מעבר לזירה המקומית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סטיבן סוטלוף, החטוף האמריקני-ישראלי שהוצא להורג על ידי דאעש./מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו בשנים קודמות, גם 2014 התאפיינה בפיגועי טרור קטלניים ובמתקפות אכזריות נגד חפים מפשע ברחבי העולם. עם זאת, נראה שבשנה החולפת עלה הטרור העולמי מדרגה, במיוחד לנוכח צמיחת ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) ומעשיו המחרידים בשטחי עיראק וסוריה, שעוררו את תשומת הלב של הקהילה הבינלאומית.

פרט לדאעש, קבוצות חמושות נוספות "שגשגו" ברחבי המזרח התיכון ואפריקה – החל בג'בהת א-נוסרה בסוריה ועד החות'ים בתימן, מבוקו חראם בניגריה ועד א-שבאב בסומליה. גם מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה הדגיש את הפילוג בעולם הערבי והמוסלמי, בין המדינות שתומכות בחמאס ובין אלו שרואות בו שלוחה מסוכנת של תנועת "האחים המוסלמים".

"המדינה האיסלאמית"

הארגון הרצחני נחל הצלחות רבות בשדה הקרב עוד בתחילת השנה, כשלוחמיו כבשו את העיר פלוג'ה ומחצית מהעיר רמאדי במערב המדינה. באותה תקופה העולם סירב להכיר בגודל הסכנה שמהווה דאעש על האזור כולו, והתעלם מהתפוררותו המהירה של צבא עיראק, שאומן וחומש על ידי המערב, בעיקר על ידי ארצות הברית.

רק בעקבות מסע המלחמה המוצלח של "המדינה האיסלאמית" בחודשי הקיץ, כשאזורים נרחבים נפלו לשליטתו בזה אחר זה, החלו בוושינגטון להתעורר. ברגע שלוחמי דאעש הידפקו על דלתות ארביל, בירת חבל כורדיסטן, החלו הפצצות הקואליציה, שאכן הצליחו לבלום את שעיטת הארגון ובהמשך עזרו לצבא עיראק להשתלט מחדש על שטחים במדינה.

לוחמי דאעש בכובאני, 8 בספטמבר. רויטרס
לוחמי דאעש בסוריה/רויטרס

עם זאת, תקיפות מטוסי המערב ומדינות ערב הוגבלו בתחילה רק לעיראק, וכך הצליחו להתקדם כוחות "המדינה האיסלאמית" בסוריה, עד שהגיעו לשערי העיר כובאני הכורדית, שבצפון המדינה. רגע לפני שנפלה העיר האסטרטגית לידיהם, הרחיבה הקואליציה את המלחמה נגד הארגון לסוריה מה שסייע לכורדים בכובאני להחזיק מעמד בחודשיים האחרונים ולהדוף את לוחמי דאעש ממרבית חלקי העיר.

בנוסף למסע הכיבושים בשטח, הארגון החריד את העולם כשביצע שורת הוצאות להורג של שבויים מערביים ותיעד אותן בסרטונים שזעזעו את העולם: ג'יימס פולי, סטיבן סוטלוף ופיטר קאסיג האמריקנים ואלן הנינג ודייוויד היינס הבריטים.

תקיפה אווירית בכובאני על הגבול הטורקי-סורי, נובמבר 2014. רויטרס
עשן מיתמר מכובאני בעקבות הפצצת כוחות הקואליציה/רויטרס

ג'בהת א-נוסרה

ארגון נוסף שניצל ב-2014 את האנרכיה בסוריה הוא ג'בהת א-נוסרה, שלוחה של ארגון אל-קאעדה, שהפכה עם הזמן לעצמאית. אחת הפעולות העיקריות של הארגון הייתה חטיפת 45 חיילים מצבא פיג'י, שהיו חלק מכוח שמירת השלום של האו"ם ברמת הגולן (אונדו"ף), ברמת הגולן הסורית. לאחר כשבועיים בשבי, שוחררו ב-11 בספטמבר החיילים בתיווכה של קטאר, ששילמה עבורם עשרות מיליוני דולרים.

כמו כן, לאחר תקיפות הקואליציה, נפוצו דיווחים שלפיהם החל הארגון לשתף פעולה עם דאעש – שבו הוא לחם בתחילת השנה במסגרת המאבק על אזורי השפעה בסוריה. עם זאת, לא ברור אם שני הארגונים, שמתחרים על הובלת הג'יהאד העולמי, אכן יאחדו כוחות באופן רשמי.

דיווח: ג'בהת א-נוסרה שחרר את 45 פקחי האו"ם מפיג'י שהוחזקו בסוריה. רויטרס
45 חיילי צבא פיג'י שהוחזקו בשבי ג'בהת א-נוסרה/רויטרס

חמאס

במשך 50 ימים לחמו ישראל וחמאס במסגרת מבצע "צוק איתן", שבמהלכו הפגין את יכולותיו הצבאית שאותן פיתח בשנים האחרונות – ירי רקטות לכל רחבי ישראל, מנהרות התקפיות ופעולות "קומנדו" שסוכלו על ידי צה"ל. העימות המקומי התפתח במהרה למאבק אזורי – מצד אחד מצרים ומדינות ערביות מתונות נוספות התנגדו לתנאים שהציב חמאס לסיום הלחימה, ומולן עמדו קטאר וטורקיה, שצידדו בדרישות הארגון.

קצת לפני המבצע ברצועת עזה, חמאס היה מעורב בחטיפת הנערים נפתלי פרנקל, איל יפרח וגיל-עד שער ורציחתם. הפרשה הובילה להסלמה מהירה בין הצדדים ויש הרואים במלחמה בדרום המשך ישיר למבצע "שובו אחים", שהחל בעקבות החטיפה.

אנשי חמאס באזכרה להרוגי מבצע צוק איתן בעזה, ספטמבר 2104. רויטרס
לוחמי חמאס ברצועת עזה, בתום מבצע "צוק איתן"/רויטרס

אנסאר בית אל-מקדס

בגבולה הדרומי של ישראל, הגביר ארגון אנסאר בית אל-מקדס את מתקפותיו בחצי האי סיני. בנוסף לשיגור חמש רקטות לעבר ישראל במהלך המבצע בעזה, עיקר פעילותו התמקדה בפיגועים נגד כוחות הביטחון של מצרים באזור. המתקפה הקשה ביותר של הארגון התרחשה בסוף חודש אוקטובר, אז נהרגו 33 חיילים מצריים בפיצוץ מכונית תופת בסיני.

בעקבות הפיגוע הקשה, החל הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי במבצע צבאי נרחב למיגור הטרור, שבמסגרתו גורשו אלפי תושבים הגרים בסמוך לגבול רצועת עזה לצורך יצירת אזור חיץ. בנוסף לכך, החודש נשבע הארגון אמונים לדאעש והחליף את שמו ל"חטיבת סיני".

עבודות של צבא מצרים להריסת בתים באזור רפיח – נובמבר 2014. רויטרס
הריסת בתים באזור רפיח, במסגרת המבצע של צבא מצרים/רויטרס

בוקו חראם

גם מחוץ למזרח התיכון הותירו כמה ארגוני טרור את חותמם על השנה החולפת. בניגריה, ארגון בוקו חראם המשיך במערכה המדממת שלו נגד השלטון ונגד אזרחים חפים מפשע במטרה להקים מדינת הלכה איסלאמית. האירוע המרכזי היה חטיפת 276 הנערות מבית ספר בעיירה צי'בוק, שבצפון-מערב המדינה. חרף הדיווחים שהושגה הפסקת אש בין הארגון לבין הממשלה, שבמסגרתה ישוחררו הנערות, בפועל המשיכו הצדדים להילחם. מנהיג הארגון אבו באכר שכאו אף הכריז כי הנערות אוסלמו וחותנו.

כמו כן, ביצע הארגון שורה של פיגועים קטלניים ומעשי טבח קשים – רק ביום שישי האחרון נהרגו לפחות 120 בני אדם ועוד 270 נפצעו בפיגוע משולב במסגד בעיר קאנו, השנייה בגודלה במדינה המערב-אפריקנית. כמה ימים קודם לכן נהרגו לפחות 80 בני אדם בפיגוע התאבדות כפול של שתי נערות בשוק הומה אדם בעיר מידוגורי. על פי ארגוני זכויות אדם, במהלך 2014 נהרגו יותר מ-2,500 איש כתוצאה מהתקפות הארגון.

בוקו חראם הציג את החטופות: "ישוחררו תמורת אסירים". רויטרס
מאות הנערות שנחטפו על ידי בוקו חראם בחודש אפריל/רויטרס

א-שבאב

בקצה השני של היבשת, המשיך ארגון א-שבאב הסומלי להוציא לפועל מתקפות קטלניות במדינה ובקניה השכנה. בשבוע שעבר השתלטו לוחמי הארגון האיסלאמיסטי על אוטובוס בצפון קניה וירו למוות ב-28 נוסעים שלא היו מוסלמים. בהתקפה דומה שבוצעה בחודשי הקיץ, נרצחו כ-50 בני אדם שצפו במונדיאל בעיירה מפקטוני, שבמזרח קניה.

אף על פי כן ספג הארגון, שבעבר שלט על מרבית סומליה ואכף את חוקי השריעה באכזריות, מכה קשה בשנת 2014 – מנהיג א-שבאב ומייסדו אחמד גודאן חוסל בתקיפת מטוס ללא טייס אמריקני בדרום סומליה. מיד לאחר מכן מונה לו מחליף - אחמד עומאר אבו עוביידה – אך הוא נחשב למפקד זוטר ולא דומיננטי.

זירת פיגוע בקניה שבו ארגון א-שבאב הסומלי הוציא להורג נוסעי אוטובוס לא מוסלמים, 22 בנובמבר 2014. AP
גופות נוסעי האוטובוס שהוצאו להורג בצפון קניה/AP

החות'ים

גם בחצי האי ערב עלה השנה לכותרות ארגון טרור, שמנצל את האנרכיה במדינה. המורדים החות'ים השיעים בתימן כבשו חלקים נרחבים מהמדינה המתפרקת, בסיועה ובמימונה של איראן. חוץ מהקרבות נגד כוחות הביטחון של תימן, לחמו השיעים גם בארגון אל-קאעדה בחצי ערב, שזוכה לתמיכה מצד שבטים סונים בדרום המדינה. מאות נהרגו מאז נכבשה הבירה צנעא בחודש ספטמבר, כשבאחד הפיגועים הגדולים נהרגו כ-70 שיעים בפיצוץ מחבלים מתאבדים בכינוס שערכו בעיר.

המורדים החות'ים בתימן, אוקטובר 2014. AP
המורדים החות'ים חוגגים בצנעא, בירת תימן/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully