וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלת פרס ישראל לחינוך פרופ' פנינה קליין הלכה לעולמה

29.11.2014 / 10:21

קליין, חוקרת מצטיינת בתחום הגיל הרך מאוניברסיטת בר אילן, מתה בגיל 69. היא הייתה אשת אקדמיה בעלת שם בינלאומי שפרסמה מאות ספרים, תכניות מחקר ומאמרים, ואף זכתה בשורה של פרסים יוקרתיים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחקריה הניבו תרומה חשובה לתחום החינוך לגיל הרך. פרופסור קליין/מערכת וואלה!, צילום מסך

כלת פרס ישראל לחינוך, פרופ' פנינה קליין מאוניברסיטת בר-אילן, הלכה אתמול (שישי) לעולמה והיא בת 69. קליין, שהייתה מהחוקרות הבולטות בעולם בחקר החינוך לגיל הרך, פיתחה מודלים מבוססי מחקר לטיפוח והעשרה חינוכית, שהתמקדו ביחסי גומלין בין פעוט ומבוגר. מחקריה של פרופ' קליין שעסקו בנושא התערבות מוקדמת בחינוך הניבו תרומה חשובה בתחום בארץ ובעולם, ואף הקנו לה מעמד בינלאומי בקרב החוקרים המובילים ברחבי תבל.

קליין נולדה בעיר טרנוב שבפולין ב-20 בנובמבר 1945, עם תום מלחמת העולם השנייה. הוריה, דב ורחל שטיבל, שרדו את השואה ועלו ארצה באניית המעפילים "נגבה". בגיל 16 היא סיימה את לימודי התיכון בהצטיינות והתקבלה ללימודי פסיכולוגיה וביולוגיה בבר-אילן.

כתבות נוספות בוואלה! חדשות:
עתירה נגד סמינר חרדי באלעד: "אפליה נגד מזרחיות"
האישום נגד מנהל בית הספר: בוטלה השבתת הטיולים
עקב הרפורמה באבחון לקויות למידה: שביתה הוכרזה בארגון המורים

אוניברסיטת בר אילן. אורי לנץ
במהלך הקריירה האקדמית הדריכה כ-200 סטודנטים לתארכים מתקדמים. אוניברסיטת בר אילן/אורי לנץ

עם סיום לימודי תואר המוסמך באוניברסיטה, זכתה קליין במלגת לימודים לתואר דוקטור בחינוך באוניברסיטת רוצ'סטר שבניו יורק. היא התמקדה במחקר בנושא השפעות תת-תזונה בינקות על התפתחות כישורי למידה וחשיבה בבית הספר. מחקרה זכה לתהודה רבה בספרות המקצועית.

אחד הספרים המשקפים חלק מעבודתה הוא ספרה Early Intervention: Cross-Cultural Implications of a Mediational Approach, המסכם התערבות חינוכית בקרב ילדים בשש תרבויות שונות. פרופ' קליין עבדה במשך 12 שנים במחקר חינוכי באתיופיה, בשיתוף צוות חוקרים מאוניברסיטאות אדיס אבבה, אוסלו וברגן. נוסף על כך, נבחרה פרופ' קליין לעמוד בראש הקתדרה לחקר כושר ההשתנות האנושית על שם ל.א. מצ'אדו בוונצואלה. פעילותה בארגוני חינוך בינלאומיים - בהם אונסק"ו, יוניצ"ף וארגון הבריאות העולמי - הביאו לאימוצן של תכניות אלו במדינות רבות בעולם.

תחום ייחודי שבו תרמה פרופ' קליין תרומה חשובה הוא חקר מאפייני הלמידה וההתפתחות של ילדים הסובלים מתסמונת דאון. בתחום זה הקימה את מרכז בייקר בבר-אילן, מרכז לחקר שיטות חינוך וטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"חולמת לראות את התינוקות משתלבים במסגרות המתאימות להם"

מחקריה של פרופ' קליין זכו בהכרה ובמענקי מחקר בארץ ובעולם. על פועלה המחקרי והיישומי העניקה לה מועצת ארגוני הנשים בישראל את פרס האישה המצטיינת בחינוך לשנת 1989. בשנת 2005 בחרה האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים בפרופ' קליין לעמוד בראש ועדה אקדמית שגיבשה את הבסיס המדעי-מחקרי לגישות ולתכניות חינוכיות בגיל הרך. בשנת 2008, בחגיגות ה-60 למדינת ישראל, נבחרה פרופ' קליין להשיא משואה בהיותה חוקרת מצטיינת בתחום החינוך.

במסגרת פעילותה האקדמית הענפה פרסמה קליין ספרים רבים, תכניות מחקר ומאות מאמרים בכתבי עת מקצועיים ורפואיים. כמו כן, היא הדריכה כ-200 תלמידי מחקר לתארים מתקדמים. רבים מתלמידיה ממלאים כיום תפקידים מרכזיים בתחומי החינוך בארץ.

בעבר הסבירה פרופ' קליין כי משאת נפשה הייתה לראות כיצד מחקריה ישפיעו על בני הגיל הרך בישראל. "החלום שלי הוא לראות את כל הפעוטות והתינוקות בישראל מקבלים את 'התפריט המנטלי' המלא שהם זקוקים לו. לראות את כל הילדים משתלבים במסגרות המתאימות להם, וגדלים לממש את הפוטנציאל הגלום בהם, לטובתם ולטובת החברה שהם חיים בה", אמרה.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully