וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה נגד סמינר חרדי באלעד: "אפליה נגד מזרחיות"

27.11.2014 / 16:01

מהעתירה נגד "בית יעקב החדש" עולה כי המוסד החינוכי קיבל את כל המועמדות האשכנזיות לעומת אחוז זעיר של מזרחיות. משרד החינוך הוציא אולטימטום להנהלה: השוו בין הקבוצות או שנסגור את הסמינר. "מעט מדי ומאוחר מדי"

אילוסטרציה. שרון בוקוב
בסבב השני נבחרו כל האשכנזיות ורק חצי מהמזרחיות/שרון בוקוב

עתירה הוגשה הבוקר (חמישי) לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד סמינר "בית יעקב החדש" באלעד, בטענה שהוא מפלה לרעה מועמדות מזרחיות בקבלה ללימודים, וכן נגד הרשויות המאפשרות למוסד לנקוט במדיניות זו. לפי העתירה, שהוגשה על ידי עורך הדין יואב ללום, יו"ר עמותת "נוער כהלכה", לפני תחילת שנת הלימודים ערכה הנהלת הסמינר באלעד שני מועדי רישום נפרדים: האחד לתלמידות מקרב עדות המזרח והשני לתלמידות ממוצא אשכנזי. 93 תלמידות ספרדיות נבחנו במועד פורמלי, מהן 88 נדחו. לעומת זאת, חודש מאוחר יותר, נבחנו בנפרד כ-25 תלמידות אשכנזיות - וכולן התקבלו. בסך הכול ביקשו להתקבל למוסד 118 תלמידות, מהן נבחרו 30 – רובן המוחלט אשכנזי.

בתחילה הורה משרד החינוך על השהיית השיבוץ עד לבירור הנושא. בתום בדיקה שכללה שימוע למנהלת הסמינר לאה זלזניק, הודיע המשרד על ההחלטה לבטל את השיבוץ. אולם חרף ההחלטה ורק לאחר שזלזניק הוזמנה לשימוע נוסף, הסכימה הנהלת בית הספר לקיים הליך קבלה נוסף, בהתאם להוראות משרד החינוך.

לקריאה נוספת:
חשש בבית שמש: בית ספר חילוני מתחרד בחסות העירייה
במקום חומה: סדרנית בשירותים לתלמידות בבית שמש
הערעור נדחה: החרדיות ימשיכו ללמוד ב"מתחם המריבה"

האשכנזיות והמזרחיות למדו בכיתות שונות

בסבב ההרשמה השני נרשמו רק 41 בנות ממוצא מזרחי, מתוכן התקבלו 23 מועמדות. כל הבנות האשכנזיות שהתקבלו בסבב הראשון, התקבלו גם בסבב השני. בעתירה שאותה ניסח גם עורך הדין עופר מגזניק, נטען כי מנהלת בית הספר ממשיכה בהעדפת קבוצת הבנות האשכנזיות אשר נבחנו במועד שבוטל, וכי למרות ההוראות הברורות, נאמר להוריהן כי הכיתה המובטחת תיפתח בכל מקרה, גם אם בדירה כלשהי. יתרה מכך, עם פתיחת שנת הלימודים, הנהלת המוסד שיבצה את כל האשכנזיות בכיתה נפרדת במבנה נפרד וללא התלמידות הספרדיות.

בעתירה נטען כי העירייה וראש העיר ניסו פעם אחר פעם לשמר את קיומו של המוסד המפלה. "הנהלת בית הספר, בגיבוי ראש העיר ומנהל אגף חינוך, עשתה ועודנה עושה שימוש בלתי חוקי בכספי ציבור המתקבלים ממשרד החינוך, כדי לממן את המוסד המפלה הפועל ללא רישיון", נכתב בעתירה. "המורות המועסקות בתיכון 'בית יעקב החדש', אשר פועל ברישיון ומתוקצב על ידי משרד החינוך, מועסקות חלק מהזמן על ידי הנהלת בית הספר 'בשלוחה האשכנזית', הפועלת, כאמור, ללא רישיון ותוך יצירת אפליה קשה".

חומת הפרדה שהוצבה בבית ספר חילוני בבית שמש. אוגוסט 2014. מיכאל קריספל, מערכת וואלה! NEWS
משרד החינוך הציב אולטימטום להנהלה. חומת ההפרדה בין חילוניות לחרדיות בבית ספר בבית שמש/מערכת וואלה! NEWS, מיכאל קריספל

בימים האחרונים פנה משרד החינוך להנהלת בית הספר ודרש למנוע את האפליה במוסד. המשרד הציב בפני ההנהלה אולטימטום שלפיו תדאג לקבל לשורות המוסד כמות שווה של אשכנזיות ומזרחיות, ולפעול באמצעות עמותה שאינה קשורה לגורמים שהיו אחראים לאפליה. אם לא, יוצא צו סגירה נגד המוסד. "האולטימטום אותו הציב משרד החינוך נעשה מעט מדי ומאוחר מדי", נטען בעתירה.

במכתב ששלח הבוקר עורך הדין ללום לשר החינוך שי פירון הוא מחה על האפליה הקשה במוסד, והגדיר את האולטימטום כניסיון "לשמר את המוסד בדרכים לא דרכים לרבות האפליה שבו. מתן אישור להפעלת השלוחה האשכנזית, גם אם זו תתקן מכאן והלאה את פעילותה, היא בגדר פרס לעבריינים, ותעודד - הלכה למעשה - מוסדות אחרים לפעול באותה דרך אסורה", נכתב.

ממשרד החינוך טרם נמסרה תגובה.

לפניות לכתב יקי אדמקר: yakiadamker@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully