וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישי ציבור לעליון: שקלו הרשעת הצעיר שרצח אדם שאנס אותו

26.11.2014 / 8:00

ח"כים ומשפטנים בכירים בין החותמים על גילוי דעת שקורא לבית המשפט להתחשב בערעורו של יונתן היילו על הרשעתו ברצח, כקורבן תקיפה מינית שלא פנה למשטרה. "שישית מהגברים נפגעו מינית, אך מספר התלונות נמוך"

גזר דין ליונתן היילו ימר המואשם ברצח מי שאנס אותו, דצמבר 2013. נמרוד סונדרס
נגזרו עליו 20 שנות מאסר. יונתן היילו ימר בבית המשפט/נמרוד סונדרס

48 חברי כנסת, משפטנים בכירים, אנשי אקדמיה, פעילים למען זכויות נשים ופעילות פמיניסטיות חתמו בימים האחרונים על גילוי דעת שיוצא נגד פסק הדין, אשר הרשיע את יונתן היילו (ימר) ברצח וגזר עליו 20 שנות מאסר. זאת, לקראת הדיון בערעור שהגיש היילו באמצעות בא כוחו, עו"ד אלון אייזנברג, שצפוי להתקיים ביום שני הבא בבית המשפט העליון. בין החותמים על גילוי הדעת: חברות הכנסת עליזה לביא (יש עתיד), תמר זנדברג ומיכל רוזין (מרצ) ומרב מיכאלי (העבודה), פרופ' עמנואל גרוס והשופטת בדימוס סביונה רוטלוי, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית בישראל, "עלם" - עמותה לנוער במצבי סיכון, ראש התכנית ללימודי מגדר במכללה האקדמית בית ברל, ד"ר רוני הלפרן, ורבים נוספים.

לפני כשנה גזר בית המשפט המחוזי בלוד 20 שנות מאסר על היילו, תושב נתניה אז בן 24, שהורשע ברצח ירון איילין, אז בן 27, בשכונת קריית נורדאו בעיר בשנת 2010. היילו טען כי נסחט ונאנס פעמיים בעבר על ידי איילין, עוד לפני האירועים שהתרחשו בליל הרצח. לטענתו של היילו, איילין - בעל עבר פלילי והרשעה באונס - ניסה לסחוט ולאנוס אותו בפעם השלישית באותו לילה, ולכן הוא נימק את המניע למעשיו כהגנה עצמית. היילו סיפר כי לא תכנן באותו לילה לפגוש את איילין. לדבריו, לאחר שנפגשו החל להתפתח דין ודברים ביניהם, ולטענתו של היילו נשמעו בו גם הערות בעלי גוון מיני. בשלב מסוים, כך לפי תיאורו של היילו, התרחקו השניים משאר האנשים ששהו לצדם, ואיילין הסתובב להטיל את מימיו. כשביקש להסתובב בחזרה, חנק אותו היילו, לאחר מכן הכה אותו בראשו ובאיבר מינו בלבנה וגרר אותו על הרצפה עד שמת. היילו הסגיר את עצמו למשטרה ואף שחזר את מעשיו בפני החוקרים.

עוד בוואלה! חדשות:
הנשיא ריבלין נגד חוק הלאום: "מה הטעם בהצעה?"
עובדת עירייה במרכז התלוננה: ראש העיר הטריד אותי מינית
המורה הואשם במות התלמיד - טיולי התיכונים יושבתו

גזר דין ליונתן היילו ימר המואשם ברצח מי שאנס אותו, דצמבר 2013. נמרוד סונדרס
"המקרה ונסיבותיו המיוחדות צריכים להילמד, על מנת למנוע הישנות של מקרים כאלו בעתיד". יונתן היילו/נמרוד סונדרס

בגילוי הדעת, שמתפרסם לראשונה בוואלה! חדשות, טוענים החותמים כי על בית המשפט העליון להתחשב בערעור בנסיבות המיוחדות של הפגיעה המינית בהיילו, שאף הוכר רשמית כקורבן תקיפה מינית, ולהציף את קשר השתיקה שאופף את נושא הפגיעה המינית בגברים. "לצופה מן הצד, לעתים לא יהיה ברור מדוע נפגע של תקיפה מינית אינו פועל על מנת למנוע את הפגיעה או מדוע הוא אינו מתלונן למשטרה. התמיהה אף גדלה כשהקורבן הוא גבר, שמבחינה חברתית נחשב לבעל סבירות גדולה יותר להתגונן באופן פעיל נגד התוקף", נכתב בגילוי הדעת.

"אך למעשה, הידע הטיפולי מלמד כי זוהי התנהגות נפוצה מאוד בקרב נפגעי עבירות מין וכי הבחירה להישאר במחיצת התוקף ולא להתלונן הן התגובות השכיחות, ולא החריג. חשוב להדגיש כי אין הצדקה לרצח וכי איננו מעוניינות להפחית בחומרת הפגיעה בחיי אדם. עם זאת, המקרה של יונתן היילו ונסיבותיו המיוחדות צריכים להילמד, על מנת למנוע הישנות של מקרים כאלו בעתיד. 1 מכל 6 גברים נפגע מינית במהלך חייו - ולמרות זאת, ישנו תת-דיווח משמעותי על פגיעה זו לרשויות אכיפת החוק. כאשר מדובר בפגיעה בגברים, עצם הפנייה לקבלת סיוע נתפסת כחולשה והיא פוגעת בתחושת הגבריות. קושי זה מתעצם כאשר מדובר באדם המתגורר בשכונה מוחלשת, דבר אשר מקשה על נגישות למוקדי סיוע ולבקשת עזרה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"האם אישה בסיטואציה כזו הייתה זוכה ליותר הבנה ואמפתיה מהשופטים?"

בטיעונים שהגיש לבית המשפט עו"ד אלון אייזנברג, ואשר יישמעו בדיון בערעור בשבוע הבא, הוא טוען כי העובדה שאיילין, הנרצח, הרחיק את היילו משאר האנשים שהיו בסביבה הצטיירה מבחינתו של היילין ככוונה לפגוע בו מינית בפעם השלישית. בעיקר, כך טוען עו"ד אייזנברג, מדובר ברגע שבו פתח איילין את מכנסיו על מנת להטיל את מימיו. זאת, משום שזה לתפיסתו היה הרגע המכונן שהיה עלול להצביע על אפשרות לפגיעה נוספת מצדו של איילין. לפי אייזנברג, גם העובדה שהיילו לא ניצל את העובדה שאיילין הפנה אליו את הגב, אלא קפא ותקף אותו רק לאחר שהסתובב בחזרה, מעידה כמה הוא פחד. "האם אישה בסיטואציה כזו הייתה זוכה ליותר הבנה ואמפתיה מהשופטים?", תוהה עו"ד אייזנברג, "ייתכן שכן". מעבר לכך, מסביר אייזנברג, לא היה תכנון מוקדם של הדברים, ולכן לא ניתן לייחס לו כוונה תחילה לביצוע הרצח.

בתגובה לטענותיו של אייזנברג, טוענת המדינה בתגובתה, כי "יש לדחות את ערעורו של היילו - הן על הרשעתו והן על עונשו - שכן הכרעת הדין וגזר הדין כתובים באופן מפורט ומנומק ונשענים על ממצאי מהימנות". "המערער – כפי שהגדיר זאת בית המשפט המחוזי", כך לפי נציגי המדינה, "הונע מרצון לנקום במנוח על הפגיעה המינית ולהשתחרר אחת ולתמיד מהתעמרותו. נסיבות אלו מחייבות השתת עונש מאסר ארוך ומכאיב, אם בית משפט נכבד זה אכן חפץ להעביר מסר חד ובלתי-מתפשר בדבר עקרון קדושת החיים (גם כשהקורבן אינו נמנה על ל"ו צדיקים) והאיסור על לקיחת החוק לידיים".

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully