וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הארכת שיחות הגרעין: אובמה צפוי להיתקל בקשיים מבית

הרוב הרפובליקני בקונגרס עשוי לסכל את ניסיונות הממשל להגיע להסכם קבע עם איראן והוא שוקל להקשיח את משטר הסנקציות על טהראן בתחילת השנה הקרובה. "יש להכין אלטרנטיבות למצב שבו ייכשל המשא ומתן"

רויטרס, עריכה: מתן חדד

המעצמות ואיראן אמנם הסכימו אתמול (שני) להאריך את המשא ומתן סביב תכנית הגרעין של טהראן בשבעה חודשים נוספים, אך ממשלו של הנשיא ברק אובמה צפוי להיתקל בקשיים מבית – זאת לנוכח העובדה שהמפלגה הרפובליקנית שולטת עכשיו בקונגרס כולו.

על אף ששר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי ביקש אתמול מחברי הקונגרס להימנע מלשפוט את ההסכמות שאליהן הגיעו איראן ושש המעצמות, הרפובליקנים כבר החלו להבהיר מה מצפה לממשל בחודשים הקרובים. הסנאטור הרפובליקני בוב קורקר, סגן יו"ר ועדת הסנאט ליחסי חוץ ומי שינהל את הדיון הקרוב, הצהיר כי הקונגרס עשוי להצביע על הטלת סנקציות נוספות בשנה הבאה. כמו כן, הוא הדגיש כי הקונגרס יצביע על כל הסכם סופי עם טהראן, לפני שיוכל להיכנס לתוקף.

לקריאה נוספת בנושא
קרי בשיחות הגרעין: "לא נישאר בשולחן המו"מ לעד"
שיחות הגרעין תמו ללא הסכם, המו"מ הוארך ליולי 2015

ג'ון קרי ומוחמד ג'וואד זריף שר החוץ האיראני. נובמבר 2013. רויטרס
ביקש שלא לשפוט את ההסכם. קרי עם מקבילו האיראני זריף, בשיחות בווינה/רויטרס

"לנוכח כל ההשלכות שיש להסכם כזה על ביטחון האומה שלנו ועל ביטחון האזור, לקונגרס חייבת להיות האפשרות לבחון אותו לפני יישומו", אמר קורקר. "כמו כן, עליו להכין אלטרנטיבות, בהן הקשחת הסנקציות, אם המשא ומתן ייכשל". בתקופת הארכת השיחות ינסו הצדדים לגשר בין הפערים שנותרו ביניהם עד חודש מרץ ולסכם על הפרטים הטכניים עד ל-1 ביולי. איראן עדיין מחויבת על פי הסכם הביניים להקפיא את פעילותה הגרעינית בתמורה להקלה מסוימת בסקנציות שהושתו עליה.

בתחילת השנה העלו הסנאטורים הרפובליקנים בוב מנדז ומארק קירק יוזמה שלפיה יוטלו עיצומים נוספים על טהראן אם היא תפסיק את המשא ומתן או שתפר את הסכם הביניים, אך מנהיג הרוב הדמוקרטי דאז הארי ריד חסם את ההצבעה על יוזמה זאת. עם זאת, בעקבות בחירות אמצע הכהונה האחרונות, שבהן כבשו הרפובליקנים את הסנאט, המצב צפוי להשתנות.

מנהיג הרוב הרפובליקני החדש בסנאט מיטש מקונל כבר הבהיר בתחילת החודש כי "מה שעלינו לעשות, אם לא נגיע להסכם ראוי עם האיראנים, הוא להדק את הסנקציות". לדבריו, בניגוד לריד, הוא לא ימנע הצבעה כזאת שייתכן שתעלה בתחילת השנה הקרובה. "זה בדיוק הדברים שהסנאט החדש יצביע עליהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully