וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים סובלות מאלימות חדשה

25.11.2014 / 9:10

כשם שהטרדה ופגיעה מינית יכולה לקרות לכל אישה, כך גם הטרדה ברשת. מדובר בזירת אלימות ויזואלית ומילולית, אך נזקיה עלולים להרוס חיים של נשים שלא עשו רע לאיש

"מישהו עוקב אחרייך", כך הודיע שוטר מיחידת הסייבר במשטרה לסטודנטית צעירה, מוכשרת, עצמאית ודעתנית ביום בהיר אחד לפני כמה שבועות. אותו מישהו אכן התקשר אליה כמה פעמים לפני השיחה הזו, והוא ידע עליה המון פרטים. הצעירה לא הייתה מוכנה להתמודד עם הדבר הזה שפרץ לפתע לחייה. היא לא נהגה לגלוש באתרים מפוקפקים ולא הבינה מאיפה זה נפל עליה. מישהו גנב לה את הזהות והכניס בשמה מסרים בוטים לרשתות חברתית. היא החליפה את מספר הטלפון הנייד שלה, אבל הוא גילה מהר מאוד גם את המספר החדש.

תסמונת המוטרדת שחשה בושה ורגשי אשמה דבקה בה, והיא נמנעה מלספר על כך למישהו. רק במקרה נפגשנו לאחר דיון בפאנל באחת המכללות. היא ניגשה וביקשה לשוחח. ביקשתי לענות לרבים שביקשו להמשיך את הוויכוח שהתעורר, אך משהבחנתי במצוקתה ובחיוורון פניה, ביקשתי שתחכה. לאחר שיחה ארוכה ניאותה לפרוס בפני את סיפורה.
בדיוק כשם שהטרדה ופגיעה מינית יכולה לקרות לכל אחת מאתנו, בלי קשר להתנהגותה ומראיה, משום שהטרדה אינה מתרחשת בגללך אלא בגלל המטריד, כך כל אחת מאתנו חשופה ופגיעה גם בפני הטרדה אינטרנטית. נכון שעקרונות הגלישה הבטוחה יכולים לצמצם את סכנת הפגיעה, אבל אף אחת אינה בטוחה מפני הפגע החדש הזה. המנוולים אינם בוחלים באף אחת.

אילוסטרציה. ShutterStock
כל אישה חשופה גם בפני הטרדה אינטרנטית/ShutterStock
"מעורבותם של בני נוער אכפתיים, שיפעילו לחץ חברתי כנגד הפוגעים יכולה לסייע בשינוי האווירה הציבורית ובהוקעתם של בריוני הרשת"

המאבק במטרידים ברשת חייב להיעשות בראש חוצות על מנת שהנפגעות תדענה שהן אינן אשמות. היום תקיים הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי ישיבה מיוחדת לציון יום המאבק באלימות נגד נשים. הפעם בחרנו בזירת אלימות שאיננה פיזית, אלא ויזואלית ומילולית, אך נזקיה עלולים להרוס חיים של נשים שלא עשו רע לאיש.

מקום מכובד הקצינו לתפקיד המחנך במניעת אלימות מינית ברשת. הדרכתם של מורים ותלמידים יכולה להעלות את המודעות לסכנות שברשת, ולהקטין פגיעות. מעורבותם של בני נוער אכפתיים, שיפעילו לחץ חברתי כנגד הפוגעים יכולה לסייע בשינוי האווירה הציבורית ובהוקעתם של בריוני הרשת. האינטרנט מביא לפתחנו הרבה הזדמנויות חדשות, ואיתן גם סכנות שלא הכרנו. הוא יכול להיות כלי נהדר להעצמת נשים ועלול גם להוות כלי לפיקוח עליהן ולהצרת צעדיהן.

המערכת המשפטית עדיין לומדת כיצד להתמודד עם הסכנות החדשות, והעובדה ששופטת במדינת ישראל בוחרת שלא להתלונן מלמדת עד כמה לא התקדמנו. ועד כמה המצב הקיים אינו מספק. הכשרות שופטים, הקמת בתי משפט ייעודיים להטרדות מיניות, סוכני השפעה בציבור חייבים לסייע באמצעות העלאת הנושא, על כל היבטיו למרחב הדיון הציבורי. הישיבה המיוחדת של הוועדה מהווה אחת הזירות לקידום השיח, במגמה לרתום את כלל הציבור למאבק על סביבה בטוחה ונקיה יותר, ועל הוקעת המטרידים. זה אינו ענין אישי זו מכה חברתית, ולכן עלינו להתגייס, להוקיע, להעלות למודעות ולהיאבק למיגור התופעה.

ח"כ ד"ר לביא היא יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי העוסק באלימות נגד נשים בכנסת

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully