וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי בשיחות הגרעין: "לא נישאר בשולחן המו"מ לעד"

שר החוץ של ארצות הברית מסר בתום פגישתו עם מקבילו האיראני: "עשינו התקדמות משמעותית. לכן, החלטנו על הארכת השיחות עם מטרה ברורה". רוחאני: "הסכם ז'נבה ימשיך עד השגת הסכם קבע"

רויטרס, עריכה: מתן חדד
"השיחות לא יהיו קלות יותר רק כי הארכנו אותן, הן קשות"

"עבדנו קשה במשך חודשים במטרה להגיע להסכם מלא שעונה לדאגות הבינלאומיות בנוגע לתכנית הגרעין האיראנית" – כך אמר היום (שני) שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי, במסיבת עיתונאים שכינס בתום סבב שיחות הגרעין בווינה. קרי אישר כי הוחלט להאריך את תאריך היעד להשגת הסכם סופי עד לתחילת יולי 2015. "לא נישאר בשולחן המשא ומתן לעד, יכול להיות שלא נגיע להסכם, אבל בהתחשב בהתקדמות שעשינו בחודשים האחרונים ובעיקר בימים האחרונים, זה אפשרי", טען.

שר החוץ, שסיים זמן קצר לפני כן פגישה עם מקבילו האיראני מוחמד ג'וואד זריף, הבהיר בדבריו: "אנחנו לא רוצים סתם הסכם – אנחנו רוצים את ההסכם הנכון. הנשיא ברק אובמה היה ברור לחלוטין מרגע כניסתו לתפקיד כי המטרה היא שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני, נקודה". הוא הוסיף: "הסיכונים גבוהים, כל החלטה משפיעה על החלטות אחרות. כל החלטה משפיעה על ביטחון העולם".

שיחות הגרעין - עוד בוואלה! חדשות:
שיחות הגרעין תמו ללא הסכם, המו"מ הוארך ליולי 2015
ארה"ב הציעה לאיראנים להאריך את שיחות הגרעין: "לא אמור להפתיע"
פרשנות | הסכם הגרעין משקם את הכבוד האיראני האבוד

מוחמד ג'וואד זריף ועבאס ערקאצ'י בשיחות הגרעין בווינה. רויטרס
"עבד קשה וללא לאות". זריף עם ראש המשלחת האיראנית עבאס עראקצ'י, אתמול/רויטרס

"השיחות לא יהיו קלות יותר רק כי הארכנו אותן, הן קשות", אמר קרי. "בחודשים האחרונים עשינו התקדמות משמעותית. לכן, החלטנו על הארכת השיחות עם מטרה ברורה של סיום ההסכם המדיני תוך ארבעה חודשים ועם ההבנה שנשוב לעבודה מוקדם ככל הניתן. בתום ארבעה חודשים, אם לא נסכים על המרכיבים המרכזיים ולא יהיה נתיב ברור, נבדוק מחדש איך אנחנו רוצים להמשיך".

לדבריו, "יישום ההסכם לא מבוסס על אמון, אלא על בדיקה קפדנית. ההסכם הזה, כמו כל הסכם בעיקר שנוגע לביטחון, לא יכול להיות מבוסס על אמון, כי לא ניתן לבנות אמון בן לילה. יש לבנות אותו על מדידה, על אימות, שמאפשרים לבנות אמון במהלך הזמן".

קרי הודה למשלחות מטעם האו"ם, בריטניה, צרפת, סין, גרמניה ורוסיה, לנציגת האיחוד האירופי קתרין אשטון, "ששותפותה חיונית לתהליך הזה, והיא עשתה עבודה אדירה". כמו כן, ציין קרי את מעורבותו של שר החוץ של איראן זריף, אשר "עבד קשה וללא לאות, והיה מוכן להיכנס למשא ומתן ברצינות מלאה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
היום האחרון של שיחות הגרעין עם איראן – וינה, 24 בנובמבר 2014. AP
"אנחנו רוצים להפסיק את הסנקציות". שרי החוץ בווינה, היום/AP
"כעת, ישראל ובעלות בריתנו במפרץ הפרסי בטוחות יותר"

"אפילו שעה שהמשא ומתן ממשיך לקראת הסכם הקבע, העולם יותר בטוח מכפי שהיה לפני שנה", הוסיף שר החוץ. "לפני שנה, תכנית הגרעין של איראן דהרה קדימה. בשנה האחרונה הם צמצמו את כל פעילויות הגרעין שלהם. כעת, ישראל ובעלות בריתנו במפרץ הפרסי בטוחות יותר".

שר החוץ הבהיר כי "הסוגיות האלה מורכבות. לוקח זמן לעבור על הפתרונות האפשריים. המטרה היא לא פוליטית ולא אידאולוגית, אלא מעשית. היא ניתנת להשגה, ודיפלומטיה היא המסלול היעיל ביותר". לדבריו, "נעשתה התקדמות בחלק מהאתגרים הקשים ביותר שעומדים בפנינו. אנחנו רואים דרך לפתרון סוגיות קשות".

"תקווה". רוחאני, הבוקר:

A photo posted by Hassan Rouhani (@hrouhani) on

"אנחנו ממש רוצים שזה יעבוד, אך אנחנו רוצים להגיע להסכם מלא, ואנחנו רוצים שהוא יעבוד עבור כולם", הוסיף. "אנחנו רוצים שאזרחי איראן יקבלו את ההטבות הכלכליות שמגיעות להם. אנחנו רוצים להפסיק את הסנקציות". עם זאת, הבהיר קרי: "לעולם, לא רק ארה"ב, ולא רק המעצמות, עדיין יש שאלות בנוגע לתכנית הגרעין של איראן. אנחנו צריכים שאיראן תנקוט בצעדים ברורים וניתנים למדידה על מנת שהסנקציות אכן יוסרו".

בהמשך הערב, טען נשיא איראן חסן רוחאני בריאיון לטלוויזיה הממלכתית באיראן כי שיחות הגרעין עם המעצמות יימשכו עד להשגת הסכם. "במהלך השיחות בווינה, פערים רבים הצטמצמו, ועמדותנו התקרבו לאלה של הצד השני", אמר רוחאני. הוא הוסיף כי הסכם הביניים שנחתם בז'נבה בשנה שעברה "ימשיך עד שיושג הסכם קבע". לדבריו, "אין ספק" כי הסכם קבע יושג לבסוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully