וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יורים ומדליפים: המשבר שדרדר את הממשלה לשפל חסר תקדים

23.11.2014 / 18:20

הדינמיקה בין נתניהו, לפיד ולבני מעולם לא הייתה גרועה יותר והבנתם כי מדובר בשנת בחירות גרמה לחוסר רצונם להתפשר. ראש הממשלה עדיין יכול לפתור את המשבר, אבל לא ברור מי מהצדדים רוצה בכך

צילום: אורי דוידוביץ', עריכה: טל רזניק

ממשלת נתניהו השלישית כבר ידעה עשרות משברים מאז כוננה לפני שנה ושמונה חודשים, אך בכל זאת, עושה רושם כי דווקא חוק הלאום, שאושר הבוקר (ראשון) בישיבת הממשלה ושכל סיעות הקואליציה הבהירו כי יסכימו לתמוך בו בנוסח כזה או אחר, עלול להיות זה שיביא להפלת הקואליציה.

המבחן יהיה ביום רביעי, מועד ההצבעה על החוק בקריאה טרומית. עד אז יש עוד שלושה ימים. במונחים פוליטיים מדובר בנצח. אם ירצו השותפות הקואליציוניות, המשבר ייפתר ויהפוך להיסטוריה, אך עושה רושם כי ראשי המפלגות אינם מעוניינים בכך. כדי להגיע לפשרות צריך נכונות לנהל דיון ענייני והדיון היום היה הכול פרט לדיון כזה. הדינמיקה ביחסים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין יאיר לפיד וציפי ולבני הגיעה לנקודה הנמוכה אי-פעם - זהו עימות פומבי, אישי ועמוס עלבונות אישיים שמודלפים על ידי משתתפי הדיון בזמן אמת לכלי התקשורת. כך לא נראית קואליציה שמעוניינת להמשיך ולתפקד. נראה כי דברי התוכחה שהטיחו השותפים האחד בשני כיוונו יותר לקמפיין הבא ופחות לגופו של עניין.

עוד על "חוק הלאום":
וינשטיין: "חוק הלאום מרדד את המאפיין הדמוקרטי של המדינה"
סערה בממשלה בעקבות פיזור הדיון על "חוק הלאום"
דעה | השוטר הדרוזי שנהרג בפיגוע לא ישראלי?

חוק הלאום. מערכת וואלה!
מאס בשותפיו הלא טבעיים. ראש הממשלה נתניהו/מערכת וואלה!

ההבנה מצד כל הצדדים היא כי מדובר בשנת בחירות והנכונות להתפשר ירדה לפיכך לאפס. לכן, בכל שבוע יש משבר חדש שמאיים על שלמות הקואליציה. לפני שבועיים היה זה חוק ישראל היום. בשבוע שעבר עמדה הקואליציה להתפרק בגלל חוק מע"מ אפס, מיסוי תיירות מרפא, הרפורמה בבריאות והרפורמה בקק"ל. השבוע הנוכחי רק נפתח וכבר חוק הלאום מסתמן כמוקש שלא ניתן לפירוק. קצב המשברים עולה ואתו גם מקשיחים הצדדים את עמדותיהם. כך, למשל, החליט היום נתניהו לכפות משמעת קואליציונית בהצבעה על חוק הלאום ביום רביעי בכנסת. כלומר, לחייב את כל חברי הקואליציה לתמוך בהצעה. הדבר דוחק את לפיד ולבני עמוק לפינה: הם הצהירו פומבית שהם מתנגדים לחוק, אבל אם לא יצביעו בעדו במליאה, נתניהו יהיה מחויב לפטרם - אחרת יאבד את הסמכות בעיני יתר השרים וכל חבר קואליציה ינהג כראות עיניו.

לבני קראה את התרגיל, והטיחה בנתניהו: "בוא נשים את הפיל על השולחן, אתה רוצה שנצביע נגד כדי שתוכל לפטר אותנו". ובכן, זה לא ממש רחוק מהמציאות. עושה רושם כי נתניהו מאס בשותפיו הלא טבעיים. הקש ששבר את גב הגמל, מספרים בכירים בקואליציה, היה הצעת חוק ישראל היום. נתניהו ראה בתמיכתם של חברי התנועה, יש עתיד וישראל ביתנו בהצעת חוק שנועדה לפגוע בחינמון המזוהה עמו נעיצת סכין בגב. "המשבר הוא לא על חוק הלאום, הוא על חוק ישראל היום", אמר בכיר בקואליציה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
השרה ציפי לבני  בישיבת הממשלה, נובמבר 2014. אוהד צויגנברג, מערכת וואלה! NEWS
"לו הייתה לבני מתנהגת אחרת, לא היינו מגיעים להצבעה היום". שרת המשפט בישיבה, היום/מערכת וואלה! NEWS, אוהד צויגנברג

ראש הממשלה אמר היום בדיון כי "לו לבני הייתה מתנהגת אחרת, לא היינו מגיעים להצבעה היום. כשזה נגע לחוקים אחרים, לא נהגת כך". שרת המשפטים, שנראית ביומיים האחרונים משוחרת ממחויבות לנתניהו השיבה: "זה שוב קשור לעיתון?" ונתניהו הודה: "כן, אבל לעיתון אחר", כשהוא מכוון לידיעות אחרונות. כרגע שוקלת לבני את צעדיה, ובניגוד לניגון שיצא מלשכתה בשבוע שעבר, שלפיו תסכים להתפשר עם נתניהו, ניתן כרגע לזהות טון תקיף הרבה יותר, כזה שלא מתכוון להגיע לפשרה. גם לפיד יכנס מחר את חברי סיעתו כדי להחליט כיצד לפעול.

ואם נחזור שוב לנקודת ההתחלה, הרי שעדיין ניתן לעצור את הכול, ולחזור לפשרה החביבה על נתניהו: להקים ועדה, למנוע הצבעה, לקדם בהסכמה. השאלה מי מהצדדים רוצה בכך. כפי שהדברים נראים כעת, זה לא שלא ניתן לפתור את המשבר, אלא שאין לאף צד נכונות לכך. הקואליציה עשתה היום צעד משמעותי קדימה בדרך לבחירות.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully