וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המשטר הישן ישתלט מחדש על חלוצת "האביב הערבי"?

23.11.2014 / 1:45

אזרחי טוניסיה יצביעו היום בבחירות הראשונות לנשיאות המדינה, מאז הודח הרודן בן עלי ב-2011, אך המועמד המוביל א-סבסי כיהן בתפקיד רשמי בתקופת שלטונו. מולו ניצב הנשיא המכהן מרזוקי, שמזהיר מפני חזרה לדיקטטורה

המועמד לנשיאות טוניסיה, באג'י קאיד א-סבסי, בעצרת תמיכה, 20 בנובמבר 2014. רויטרס
המועמד המוביל באג'י קאיד א-סבסי, במהלך בחירות בשבוע שעבר/רויטרס

אזרחי טוניסיה יצביעו היום (ראשון) בבחירות הראשונות לנשיאות המדינה מאז מהפכת 2011, שבהן ישתתפו יותר מ-25 מועמדים. שני המועמדים המובילים הם באג'י קאיד א-סבסי, נציג המשטר הישן, ומולו ירוץ הנשיא המכהן, מונסף מרזוקי, פעיל זכויות אדם וממובילי המחאה נגד הרודן לשעבר זין אל-עאבדין בן עלי, שהודח באותה מהפכה שבישרה את פרוץ "האביב הערבי". אם אף אחד מהמועמדים לא יקבל יותר מ-50% מהקולות, יתקיים סיבוב שני בחודש הבא.

א-סבסי, בן 87, שכיהן כיו"ר הפרלמנט בתקופתו של בן עלי, מנסה לטשטש את הקשר לשליט הקודם, ומעדיף לקשר את עצמו לנשיאה הראשון של טוניסיה העצמאית, חביב בורגיבה. א-סבסי היה שר החוץ במהלך חלק משנות שלטונו של בורגיבה, והוא בחר להשתמש בדמותו על מנת להדגיש את תכניתו להפיכת המדינה הצפון-אפריקנית למודרנית ולחילונית. א-סבסי הוא נציגה של מפלגת "נידא טוניס", שזכתה ברוב המושבים בבחירות לפרלמנט שנערכו בחודש שעבר. "המדינה לא הייתה קיימת בשנים האחרונות", הצהיר א-סבסי בעצרת תמיכה בבירה טוניס. "אנחנו נשיב לה את יוקרה, אבל נבטיח שהחירות תמשיך לשרור".

עוד ידיעות מהעולם
רוסיה: "הסנקציות של המערב הן ניסיון להפיל את המשטר"
טורקיה מאמנת לוחמים כורדים נגד דאעש בצפון עיראק
קניה: לוחמי "א-שבאב" הוציאו להורג 28 נוסעי אוטובוס

נשיא טוניסיה, מונסף מרזוקי, דצמבר 2011. רויטרס
"סכנה אמתית". הנשיא המכהן מונסף מרזוקי/רויטרס

מולו ניצב מרזוקי, שמצטרף לקולות שמביעים חשש מפני חזרתם של שרידי משטרו של בן עלי ומשיבה לשלטון אוטוקרטי. "יש סכנה אמתית מכך שהשלטון יהיה בידי מפלגה אחת", הכריז מרזוקי בפני תומכיו. "זהו קרב ברור בין הכוחות המהפכניים לבין המשטר הישן". א-סבסי טוען כי אין אמת בהאשמות של מרזוקי, משום שמרבית הגורמים הרשמיים בתקופתו של בן עלי, ששלט במדינה בין השנים 1987 ל-2011, לא לקחו חלק בפשעים ובמעשי השחיתות של משטרו.

א-סבסי נחשב למועמד המוביל, שכן המפלגה השנייה בגודלה בפרלמנט, מפלגת א-נהדה האיסלאמית, לא הריצה אף מועמד מטעמה ולא הביעה תמיכה באיש מהמתמודדים לתפקיד. א-נהדה זכתה בבחירות החופשיות הראשונות בטוניסיה שלאחר המהפכה, אולם איבדה מתמיכתה במהלך תקופת שלטונה. על אף שטוניסיה נמנעה ממעגלי הדמים שאליהם נקלע העולם הערבי שלאחר "האביב הערבי", הניצחון הדחוק של "נידא טוניס" עלול להקשות עליה ליצור קואליציה יציבה לאחר הבחירות לנשיאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully