וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברגע האחרון: ארה"ב ואיראן יגיעו להסכמות על הגרעין?

יומיים לפני המועד שנקבע לחתימה על הסכם בין איראן למעצמות, ג'ון קרי ומקבילו האיראני מנסים להגיע לפריצת דרך. השניים נפגשו אתמול בווינה, ובמקום לנסוע להתייעצויות החליטו להישאר בבירת אוסטריה

שרי החוץ ג'ון קרי, יוסף בן עלאווי, מוחמד ג'וואד זריף וקתרין אשטון – שיחות הגרעין במוסקט. עומאן, 9 בנובמבר 2014. רויטרס
ג'ון קרי ושר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף/רויטרס

יומיים לפני המועד האחרון לחתימת הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, שר החוץ האמריקני ג'ון קרי פועל במאמצים מוגברים מול מקבילו האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כדי להילחץ מהמבוי הסתום שאליו נקלעו הצדדים. השניים קיימו אתמול (שישי) פגישה אחת בווינה, שאחריה היו אמורים לנסוע להתייעצויות, אך ביטלו את טיסותיהם המתוכננות ונשארו בבירת אוסטריה כדי לקיים שיחות נוספות. בינתיים, ללא פריצת דרך.

"עוד לא החלטנו מתי נעזוב, אבל נישאר בווינה הלילה", אמרה דוברת מחלקת המדינה, ג'ן סאקי.

עוד על הגרעין האיראני:
קרי: אין כוונה להאריך את שיחות הגרעין עם איראן
נתניהו יגלה בקרוב אם קמפיין ההפחדה השתלם
דעה | הסכם הגרעין עם איראן טוב לישראל

מקורות המעורבים בשיחות מסרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי כעת עובדים קרי וזריף על הצעה חדשה שמטרתה להביא לפריצת דרך במשא ומתן, אך לא נמסרו פרטים נוספים. קודם לכן דווח מגורמים אחרים כי לא הושגה התקדמות משמעותית, וייתכן שיהיה צורך להאריך את הדד-ליין שנקבע.

"הדיונים ממשיכים", אמר הלילה בכיר אמריקני. מקור נוסף אמר כי בשלב זה מוקדם מדי לומר אם המאמץ המשותף מעיד על צמצום משמעותי של הפערים הרחבים בין איראן למעצמות. גם שר החוץ של בריטניה, פיליפ המונד, המעורה בשיחות, אמר כי יש עדיין "פער משמעותי מאוד" בין הצדדים. לדבריו, "ברור שכל הצדדים רוצים הסכם, אבל אף אחד מאיתנו לא מוכן לעשות עסקה גרועה. הפרס לאיראן הוא גדול - גישה לכמות גדולה של נכסים שהוקפאו, האפשרות לקיים מסחר חופשי עם העולם ושיקום היחסים עם הקהילה הבינלאומית".

המתקן להמרת אורניום, איספהאן, איראן. AP
מתקן להמרת אורניון באיספהאן/AP

גורם בבית הלבן אמר הלילה כי הנשיא אובמה מעוניין להמשיך את השיחות מעבר למועד היעד שנקבע. "יהיה קשה מאוד להגיע להסכם בזמן שנותר", אמר הגורם והוסיף כי האפשרות שארה"ב תבקש הארכה היא סבירה.

דבריו מנוגדים לדברים שאמר שלשום קרי, שהדגיש כי אין בכוונת שש המעצמות להאריך את השיחות עם איראן. קרי אמר את הדברים במסיבת עיתונאים שקיים בפריז עם עמיתו הצרפתי לורן פביוס לפני הגעתו לווינה. הוא הבהיר כי ההבדלים בין המעצמות עצמן – ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה – קטנים. "אנחנו לא מדברים על הארכה", טען קרי. "אנחנו מתקדמים קדימה ומאמינים שאפשר להגיע להסכם".

בתחילת השבוע אמר ראש ועדת הגרעין במג'לס (הפרלמנט) של איראן, איברהים כארחאנה, כי הצעת האמריקנים בלתי מקובלת. הוא הוסיף כי ארצות הברית העבירה לטהראן מסמך של שמונה עמודים, המסכם את עמדת האמריקנים לקראת תאריך היעד לגיבוש הסכם. לדבריו, הדרישות המוגזמות של ארה"ב הביאו את השיחות לקיפאון. "אחרי שנה של משא-ומתן חזרנו לנקודת האפס - ואפילו מתחת לאפס", אמר.

בתוך כך, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), יוקיה אמאנו, התלונן על כך שאיראן אינה משתפת פעולה עם חקירת הסוכנות את העדויות שלפיהן טהראן ניסתה לפתח בעבר נשק גרעיני. הוא אמר כי על איראן לספק גישה שאינה מוגבלת בזמן לכל המידע, המסמכים, האתרים, החומרים והאנשים הרלוונטיים כדי להשלים את החקירה.

(עדכון ראשון: 23:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully