וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק הלאום מרדד את המאפיין הדמוקרטי של המדינה"

22.11.2014 / 0:12

בחוות הדעת המלאה של היועץ המשפטי לממשלה וינשטיין, שהגיעה לידי וואלה! חדשות, הוא קבע כי החוק השנוי במחלוקת, שיעלה להצבעה בממשלה ביום ראשון, "לוקה בקשיים מהותיים"

יהודה וינשטיין היועמ"ש בטקס חילופי פרקליט המדינה. דצמבר 2013. טלי מאייר
מבקר את תמיכת נתניהו בהצעת חוק פרטית. יהודה וינשטיין/טלי מאייר

יומיים לפני ש"חוק הלאום" עולה להצבעה בישיבת הממשלה, פרסם אתמול (שישי) היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין חוות דעת חריפה ובה קבע: "בעייתי מאוד בעיני כי הממשלה תתמוך בהצעות, המעוררות קשיים של ממש". בחוות הדעת המלאה, שהגיעה לידי וואלה! חדשות, קבע וינשטיין כי בהצעות החוק יש "שינוי של ממש של עקרונות היסוד של המשפט החוקתי כפי שעוגנו במגילת העצמאות ובחוקי היסוד של הכנסת, ויש בהן כדי לרדד את המאפיין הדמוקרטי של המדינה".

שני נוסחים של הצעת החוק, שהגישו חברי הכנסת אלקין, לוין ושקד, יעלו ביום ראשון הקרוב להצבעה בממשלה, אחרי שביום ראשון האחרון הורידה אותן שרת המשפטים, ציפי לבני, מסדר היום של ועדת השרים לענייני חקיקה. ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט בתגובה לעקוף את לבני ולהשתמש בסמכותו כדי להביא את החוק לדיון בממשלה, במקום בוועדת השרים. בהמשך השבוע אף פרסם נתניהו נוסח משלו לחוק, שבו נכתב כי הוסכם בין חברי הכנסת ובינו למזג את הצעותיהם בהמשך הליך החקיקה, אחרי שיאושרו בקריאה טרומית. עם זאת, חוות הדעת של וינשטיין מבקרת בחריפות את ההחלטה.

היועץ המשפטי טען בחוות הדעת כי על ראש הממשלה לקדם חוק ממשלתי חדש, במקום לתמוך בחקיקה הפרטית של אלקין, של לוין ושל שקד: "הצעות החוק הפרטיות לוקות בקשיים מהותיים משמעותיים ביותר, ועל כן אני סבור כי אין זה ראוי שהממשלה תתמוך בהן", כתב היועץ. "בעייתי מאוד שהממשלה תתמוך בהצעות חוק פרטיות. ראוי שסוגיה כבדת משקל זו תקודם בדרך של חקיקה ממשלתית".

ההצעות קובעות, בין היתר, מדרג בין הזהות היהודית והדמוקרטית של המדינה, כך שזהות היהודית תגבר ותשמש מקור פרשנות לחוק. ההצעה גם מגדירה את העברית כשפה רשמית ואת הערבית כ"שפה בעלת מעמד מיוחד", וכן קובעת כי "הממשלה תפעל ליישוב יהודים בתחומיה", מבלי להזכיר את אזרחי ישראל הערבים.

וינשטין קבע כי המציעים מפצלים את הנוסחה המקובלת "יהודית ודמוקרטית". לדבריו, בעוד היסוד הנוגע למדינה היהודית זוכה לבולטות ולפירוט, ההצעות גודרות את היסוד השני בתחום צר, "משטר דמוקרטי". "יתר על כן", הוסיף היועץ, "ליסוד הראשון יש מעמד בכורה פרשני". וינשטיין אף הביע התנגדות לעובדה שהחוק אינו קובע שוויון אזרחי מלא, וכתב: "ההגנה על זכויות הפרט, שהיא מנשמת אפה של הדמוקרטיה, מוגבלת לאזרחים בלבד". היועץ סיכם את חוות הדעת וכתב: "הקשיים המפורטים לעיל אינם קלי ערך".

(עדכון ראשון: 18:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully