וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציבור שובר ימינה: סקר חדש מנבא קואליציה של 3 מפלגות הימין

20.11.2014 / 18:30

סקר של מכון גיאוקרטוגרפיה בניהולו של פרופסור אבי דגני, קובע כי אם הבחירות היו מתקיימות כיום – הליכוד, הבית היהודי וישראל ביתנו היו גורפות יחד 63 מנדטים. לבני ומופז, לעומת זאת – לא עוברים את אחוז החסימה

רה"מ בנימין נתניהו – 18 בנובמבר 2014. GettyImages
יחזיק בקואליציית ימין? ראש הממשלה בנימין נתניהו/GettyImages

הציבור בישראל שובר ימינה: סקר של מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, אשר נערך עבור וואלה! חדשות, קובע כי אם הבחירות היו נערכות היום, הליכוד, ישראל ביתנו והבית היהודי היו יכולות להרכיב לבדן את הקואליציה עם 63 מנדטים. על פי הסקר, מפלגת יש עתיד הייתה מתרסקת היום לשישה מנדטים בלבד, ו"התנועה" של ציפי לבני לא הייתה עוברת את אחוז החסימה החדש – ארבעה מנדטים.

הסקר נערך ביום שלישי בערב, שעות ספורות לאחר הטבח בבית הכנסת בשכונת הר נוף בירושלים שגבה את חייהם של חמישה בני אדם. הוא מתבסס על תשובותיהם של 500 בני אדם המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל.

עוד בוואלה! חדשות:
סטודנטים ערבים בתל אביב: "שהידים - לוחמי התנגדות פלסטינים"
משפחות החיילים עודכנו: הדריסה בגוש עציון - כנראה פיגוע
משרד הפנים לשמעוני: בטל הפסקת עבודת הערבים באשקלון

מתפללים שחרית בבית הכנסת בו אירע הפיגוע בירושלים, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
בנט מתפלל בבית הכנסת בירושלים, יום לאחר הטבח שאירע בו/נועם מושקוביץ

בסקר, קיבלה מפלגת השלטון 27 מנדטים והיא המפלגה הגדולה ביותר. נראה כי הציבור נותן אמון בנתניהו להוביל את המדינה, על אף הידרדרות תחושת הביטחון האישי וגל הפיגועים הרצחניים בחודשים האחרונים. נפתלי בנט, היה מבסס על פי הסקר את מקומו כמנהיג המפלגה השנייה בגודלה בישראל, עם 19 מנדטים לבית היהודי. ישראל ביתנו הייתה מתחזקת, וחוזרת להיות המפלגה השלישית בגודלה בכנסת עם 17 מנדטים. כך לפי הסקר, יכלו שלוש המפלגות הגדולות והימניות להרכיב קואליציה צרה מבלי לצרף אף מפלגה נוספת.

מנגד, גוש השמאל מראה סימני התרסקות עם נטישה מאסיבית של הציבור את מפלגות המרכז-שמאל. על רקע המצב הביטחוני הקשה, רושמות מפלגות השמאל מספרים נמוכים משמעותית מאלה שקיבלו בסקרי דעת הקהל בחודשים האחרונים. העבודה בראשות יצחק (בוז'י) הרצוג, מגיעה לשיא שלילי מאז עלה הרצוג לראשות האופוזיציה עם עשרה מנדטים בלבד – שליש מחברי הסיעה הנוכחית ייאלצו לצפות במליאות הכנסת מביתם. זאת, נוסף לששת המנדטים שניבא הסקר ליש עתיד. לדברי המכון, הנתון הנמוך של המפלגה שסומנה כמבטיחה בבחירות הקודמות, מגיע על רקע נתוני צמיחה שליליים, קשיים בהעברת תקציב המדינה, תכנית מע"מ אפס וחוסר הזדהותו של יאיר לפיד עם נושאים ביטחוניים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ישיבת סיעה של מפלגת העבודה, יוני 2014. נועם מושקוביץ
שיא שלילי בסקרים מאז עלה הרצוג לראשות המפלגה/נועם מושקוביץ

פרופסור אבי דגני, נשיא קבוצת גיאוקרטוגרפיה, התייחס לתוצאות הסקר ואמר כי "יש עתיד, נראית כרגע יותר כמו 'אולי אין עתיד'. לפיד נותר עם לא הרבה יותר מ-20% ממי שחברו אליו בהתלהבות בשעתו". לדבריו, "רוב הנוטשים, כ-14%, עברו לליברמן. 13% עברו לליכוד, 6% היו עוברים לכחלון וגם לבית היהודי. כמו כן, רבים ממצביעי יש עתיד, כ-11%, נבוכים בינתיים ללא החלטה".

6% שהסקר צופה שיעברו למפלגה של משה כחלון, אשר טרם הוקמה, מהווים חלק משמונה מנדטים שכחלון היה גורף, לפי הסקר, אם הבחירות היו מתקיימות בימים אלה. כך, המפלגה מסתמנת ככוח פוליטי משמעותי בכנסת ה-20. מרצ מצליחה להחזיק את הראש מעל למים עם חמישה מנדטים, לעומת ציפי לבני ו"קדימה", של שאול מופז – שלא צפויות לעבור את אחוז החסימה ויישארו מחוץ לכנסת. ניתן לייחס את נפילתה של שרת המשפטים הנוכחית לכך שהציבור לא מבין את המשך ישיבתה בממשלה שהיא מתנגדת באופן מוצהר למדיניות שלה. המפלגה המפתיעה של הסקר היא "עלה ירוק", אשר בניגוד ללבני ומופז – מצליחה לעבור את אחוז החסימה, הגבוה מאי פעם, וזוכה לחמישה מנדטים.

כנס חירום בנושא פשעי שנאה על רקע ריבוי אירועי "תג מחיר", מאי 2014. נועם מושקוביץ
תישאר מחוץ לכנסת? שרת המשפטים ציפי לבני/נועם מושקוביץ

המפלגות החרדיות נעות בין ירידה במנדטים לבין בוחרים שעוד מתחבטים בבחירתם העתידית. ש"ס בהנהגתו של אריה דרעי, ממשיכה לקבל מספרים נמוכים בסקרים שנערכו בחודשים האחרונים, והפעם היא עומדת על חמישה מנדטים בלבד. כך, היא נותרת מאחורי יהדות התורה – שזוכה לשמונה מנדטים. עם זאת, דרעי יכול להתנחם בעובדה ש-40% מהקולות שהצביעו לש"ס עדיין לא החליטו למי יצביעו, כך שיש לו סיכוי לשקם את המפלגה.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully