וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המשבר בקואליציה: נתניהו הפיץ הצעה ל"חוק הלאום"

20.11.2014 / 0:55

ראש הממשלה הציג גרסה מרוככת במעט מההצעות של הח"כים שקד ולוין, ושל יו"ר הקואליציה אלקין. לפי הצעתו, הזהות היהודית תופיע באותו סעיף עם הזהות הדמוקרטית ועברית לא תוגדר כשפה הרשמית

צילום: עפר מאיר, עריכה: יאיר דניאל

(נתניהו בתחילת השבוע: "החוק יאזן בין ישראל הדמוקרטית והיהודית")

ניסיון לאחות את השברים בקואליציה: אחרי הצעת חוק הלאום של חברי הכנסת איילת שקד (הבית היהודי) ויריב לוין (הליכוד), ואחרי ההצעה של יו"ר הקואליציה זאב אלקין (הליכוד), מגיעה כעת ההצעה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. ראש הממשלה הפיץ אמש (רביעי) טיוטה של הצעת חוק בניסוחו לחוק הלאום, והיא מהווה גרסה מרוככת במעט מיתר ההצעות.

ההצעה מבטלת את המדרג בין הזהות היהודית לזהות הדמוקרטית של המדינה, ושתי הזהויות מופיעות באותו סעיף. הצעת נתניהו, בדומה להצעות האחרות, אינה מזכירה בפירוש כי למיעוטים בישראל יינתן שוויון זכויות מלא, אך נכתב בה כי "המדינה תפעל לאפשר לכל תושב ישראל, ללא הבדל דת, גזע או לאום לפעול לשימור תרבותו, מורשתו, שפתו וזהותו". בהצעת ראש הממשלה גם לא מופיע הסעיף המגדיר כי עברית היא השפה הרשמית במדינה, בזמן שלערבית יינתן מעמד מיוחד. בנוסף, נמחק הסעיף הקובע כי המדינה תפעל ליישוב יהודים בתחומיה.

סערת "חוק הלאום" בוואלה! חדשות:
סערה בממשלה בעקבות פיזור הדיון על "חוק הלאום"
נתניהו זימן את בכירי סיעתו לדיון חירום - וביטל אותו
ליברמן: מקווה שנמצא פשרה, לא הייתי ממליץ על בחירות

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים 18.11.14. לשכת העיתונות הממשלתית
הצעה מרוככת. ראש הממשלה בנימין נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

על פי פשרת נתניהו, הממשלה תתמוך בהצעות של אלקין ושל שקד ולוין בקריאה טרומית בשבוע הבא, בתנאי שהם יתחייבו בהמשך הליך החקיקה לשנות את הנוסח כך שהנוסח של נתניהו יהיה זה שיעבור בכנסת בקריאה שלישית. מדובר במכה לשרת המשפטים ציפי לבני, שהצעת החוק למעשה מאושרת מעל לראשה, וחרף התנגדותה. רק ביום שני אמרה לבני בישיבת סיעת התנועה בכל הצעת חוק כזו צריך להופיע שוויון אזרחי מלא - וההצעה של נתניהו אינה כוללת שוויון כזה.

לבני ניסתה להוביל צוות שיכין נוסח מוסכם בין הסיעות השונות, אולם לדברי יו"ר הקואליציה אלקין "היא ניסתה למרוח את הזמן כדי שהחוק לא יעבור". נראה כי גם ראש הממשלה נתניהו מאס בהמתנה ללבני, והחליט לאשר את החוק מבלי להתייעץ עמה. גם ניסיונה לקדם הצעה משלה זכתה להתעלמות משלוש מסיעות הקואליציה: הליכוד, הבית היהודי וישראל ביתנו, שיתמכו בהצעה של ראש הממשלה.

כנס חירום בנושא פשעי שנאה על רקע ריבוי אירועי "תג מחיר", מאי 2014. נועם מושקוביץ
תסכים להצעה החדשה? שרת המשפטים ציפי לבני/נועם מושקוביץ

ביום ראשון נרשמה סערה בממשלה לאחר שלבני פיזרה את הדיון ב"חוק הלאום" של אלקין רגע לפני שעלה להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה. נתניהו, ששעות אחדות קודם לכן הביע את תמיכתו בחוק, הודיע בתגובה כי ישתמש בסמכותו על מנת לעקוף את לבני, העומדת בראשות הוועדה. נתניהו החליט כי הצעת החוק תעלה לדיון במליאת הממשלה בשבוע הבא, ולא בוועדה של לבני, כך ששרת המשפטים לא תוכל יותר לעכב את החוק.

יממה לאחר פיזור הדיון בחוק, זימן נתניהו את בכירי סיעתו לדיון חירום בעקבות המשבר המתמשך בקואליציה. הדיון, שתוכנן ל-14:00 בצהריים בלשכת ראש הממשלה, היה צפוי לכלול דיון בכלל התרחישים הפוליטיים שעומדים על הפרק, לרבות האפשרות של הקדמת הבחירות. עם זאת, כעבור זמן קצר נתניהו ביטל אותו.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 19.11.14, 20:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully