וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארבעה הרוגים בפיגוע בבית כנסת בירושלים

שני מחבלים, בני דודים ממזרח ירושלים, נכנסו לבית הכנסת "קהילת בני תורה" ברחוב אגסי עם אקדח וסכיני קצבים. 7 נפצעו, מהם 2 אנוש. אחד ההרוגים: ראש כולל בבירה. המחבלים חוסלו

צילום: דוברות זק"א, עריכה: יאיר דניאל

- ארבעה נהרגו בפיגוע משולב בבית כנסת בשכונת הר נוף בירושלים
- שבעה בני אדם נפצעו, מהם שוטר באורח אנוש
- שני מחבלים, בני דודים ממזרח ירושלים, חוסלו על ידי שוטר מז"פ
- חמאס בירך על הפיגוע: "נקמה על רצח נהג האוטובוס"
- נתניהו יכנס התייעצות ביטחונית מיוחדת בצהריים
- שר החוץ קרי טלפן לנתניהו: "אין לפיגוע מקום בהתנהגות אנושית"
- אבו מאזן גינה את הפיגוע "נגד מתפללים יהודים"

ארבעה בני אדם נהרגו הבוקר (שלישי) בפיגוע שביצעו שני מחבלים בבית כנסת בירושלים. שבעה בני אדם נוספים נפצעו באירוע, שניים מהם באורח אנוש. כוחות הביטחון שהגיעו למקום חיסלו את המחבלים. האירוע החל בסביבות השעה 7:00 בבוקר. שני בני דודים, רסאן ועאדי אבו גמ'ל משכונת ג'בל מוכבר שבמזרח ירושלים - קרובי משפחה של אסיר ששוחרר בעסקת גלעד שליט, פרצו עם אקדחים וסכיני קצבים לבית הכנסת "קהילת בני תורה" שבשכונת הר נוף והחלו לתקוף את המתפללים במקום בעת תפילת שחרית. שני שוטרי תנועה שהיו באזור הגיעו לאחר כדקה למקום והחלו לנהל חילופי אש עם המחבלים. אחרי כחמש דקות הגיעו שוטרים מהמחלקה לזיהוי פלילי (מז"פ) לבית הכנסת, ואחד מהם חיסל את המחבלים.

צוותי מד"א הגיעו גם הם לזירת הפיגוע. הם העניקו טיפול בסך הכול ל-11 נפגעים. בתום ניסיונות לייצב את מצבם של ארבעה פצועים באורח אנוש הם נאלצו לקבוע את מותם. אחד ההרוגים הוא הרב משה טברסקי, ראש כולל "תורת משה" בבירה. הלווייתו תצא ב-14:00 מישיבת בית התלמוד להר המנוחות.

נוסף על כך, פינו הצוותים לבתי החולים בעיר שבעה פצועים נוספים. בבית החולים הדסה עין כרם מאושפזים שני פצועים באורח אנוש - אחד מהם שוטר, לבד משני פצועים באורח קשה שהובהלו למקום ופצוע קל אחד. בבית החולים שערי צדק מאושפזים פצוע בינוני ופצוע קל.

פיגוע בירושלים - כותרות נוספות:
"מתפלל יצא מדמם מבית הכנסת ואמר: היה כאן טבח"
בנט: אבו מאזן אחראי לדם יהודים שנשפך בתפילין
חמאס מברך על הפיגוע: נקמה זריזה על רצח נהג האוטובוס

זירת הפיגוע בבית הכנסת בירושלים ברחוב שמואל אגסי, נובמבר 2014. הלל מאיר, סוכנות תצפית, מערכת וואלה! NEWS
זירת הפיגוע, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, הלל מאיר, סוכנות תצפית

אלברט אלבוקעי, חובש מד"א שהגיע ראשון לזירה, סיפר: "התפללתי בבית כנסת סמוך בעת שהתקבלה הקריאה במוקד החובש הר נוף. מחוץ לבית הכנסת מצאתי נפגע ראשון פצוע בראש. הודעתי שמדובר באירוע חריג עם נפגעים רבים. בעקבות הדיווח הצטרפו מיד פרמדיקים וחובשים רבים. כוחות משטרה הגיעו לזירה מהר מאוד והחל ירי ולאחר מכן המחבלים נוטרלו. לאחר אישור המשטרה להיכנס לבית הכנסת טיפלנו בנפגעים רבים בדרגות פציעה שונות בהם לצערנו הרוגים".

ד"ר ג'ויס מורל, רופאה תושבת השכונה, שהגיע אף היא לבית הכנסת לאחר ששמעה את הירי, שיחזרה את שאירע. "כשהגעתי לזירה נתקלתי בזירה קשה מאוד, מתפללים שוכבים עם טליתות ותפילין לראשם כשהם ללא רוח חיים", אמרה. "חלק מהנפגעים היו במצבים שונים, בהם קשה בינוני וקל. הנפגעים סבלו מפצעי ירי ודקירות. המתפללים מסרו לי כי המחבלים נכנסו במהלך תפילת שחרית והחלו לטבוח בהם עד להגעת כוחות משטרה שניטרלו אותם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

זירת הפיגוע

מקום הפיגוע בירושלים, נובמבר 2014. GoogleMaps, צילום מסך
מקום הפיגוע בירושלים, נובמבר 2014/צילום מסך, GoogleMaps
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שני המחבלים שביצעו את הפיגוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

יעקב ורטהיימר, חובש מד"א שמתגורר בשכונה שבה אירע הפיגוע, סיפר גם הוא את שראו עיניו. "כשהגענו למקום גילינו זירה מורכבת מאוד של פצועים שהיו מוטלים בפתח בית הכנסת ובתוכו", שיחזר. "התחלנו לטפל באחד הפצועים ששכב על הרצפה כששמענו צרור יריות מתוך בית הכנסת. בעודנו מנסים להימלט אחר החובשים נפל ושבר את רגלו. המשכנו לטפל בפצועים שיכולנו כשהאירוע עוד נמשך בתוך בית הכנסת עד הגעת צוותי המשטרה שסיימו את האירוע".

מתנדבי זק"א מחוז ירושלים פועלים בזירת הפיגוע כדי לטפל בגופות הנרצחים ולאסוף את הממצאים הרבים.

גדליה סבינר מתנדב זק"א שמתגורר קרוב לזירת הפיגוע, סיפר: "הייתי בדרכי לתפילת שחרית כששמעתי ירי מאוד חזק. רצתי לכיוון, במקום היו שני מחבלים הרוגים ואיש כוחות הביטחון פצוע. נכנסתי לתוך הבניין, היה מראה של טבח. אנשים צעקו, היו מספר פגעים במצב קשה, מיד התחלתי לטפל בפצוע קטוע יד והוצאתי אותו מהבניין".

בכיר חמאס, חוסאם בדראן, בירך על הפיגוע. "מדובר בהתפתחות איכותית במאבק בכיבוש ותגובה מעשית על פשעיו הבלתי פוסקים, כשהאחרון היה הוצאתו להורג של הצעיר המזרח ירושלמי אתמול", אמר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחד מסכיני הקצבים שבהם השתמשו המחבלים/מערכת וואלה!, צילום מסך
חיילים בזירת הפיגוע בירושלים – 18 בנובמבר 2014. רויטרס
חיילים בפתח בית הכנסת/רויטרס

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, האשים את חמאס ואת יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, באחריות לפיגוע. "אנו נגיב ביד קשה. זו תוצאה של ההסתה של חמאס ושל אבו מאזן ממנה הקהילה הבינלאומית מתעלמת". בעקבות הפיגוע, יכנס בצהריים נתניהו התייעצות ביטחונית בלשכתו בירושלים.

השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', הגיע לזירת הפיגוע יחד עם המפכ"ל, רב-ניצב יוחנן דנינו וראש עיריית ירושלים, ניר ברקת. "הטבח הוא איום ונורא", אמר אהרונוביץ'. "אני חוזר ואומר: נמשיך לספק ביטחון בירושלים. אנחנו נהיה בכל הכפרים, בכל המקומות. נעשה הכול - המשטרה, השב"כ והעירייה להחזיר את השקט הצפוי והרצוי לירושלים. אני קורא לתושבים לא לקחת את החוק לידיים. זוהי שעת מבחן לכולנו. במערכה הזו הם יובסו. אנו נרדוף אחרי כל מחבל".

הרב משה טברסקי, ההרוג בפיגוע בבית הכנסת בירושלים. באדיבות המשפחה
אחד מארבעת הרוגים בפיגוע, הרב משה טברסקי/באדיבות המשפחה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גופות מכוסות בבית הכנסת/מערכת וואלה!, צילום מסך

המפכ"ל דנינו אמר: "מדובר בזירה של אחד הפיגועים הקשים שראינו בשנים האחרונות. המטרה שלנו היא להחזיר את המקום לשגרת חיים תקינה. זהו פיגוע כחלק מסדרת פיגועי טרור של פרטים המחליטים לבצע אירועים אלה". דנינו הודה כי "קשה לדעת מראש על כוונות לבצע אירועים כאלה. אני קורא לאזרחים לגלות עירנות. אין לנו פתרון קסם נגד פיגועים מהסוג הזה. אני מזהיר את מי שחושב לקחת את החוק לידיים".

ראש העיר ברקת אמר כי "ירושלים כואבת ומרכינה ראש ביום קשה זה. המתפללים נטבחו בבית תפילה במרכז ירושלים ברצח נורא באכזריותו. לא נעבור על כך לסדר היום". ברקת הבהיר כי הוא "קורא לממשלת ישראל ולכוחות הביטחון להקצות את כל הכוחות והמשאבים הדרושים, ועיריית ירושלים תסייע להם ככל הניתן. לא ניתן לטרור לנצח ועם כל הקושי של כולנו אני קורא לכולם להמשיך בשגרת חיינו ולגלות ערנות בכל מקום בעיר. אני מבטיח לתושבי ירושלים שנמשיך להילחם במלא העוצמה ונעשה כל שביכולתנו כדי להשיב את השקט לעיר".

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, פרסם הצהרה מיוחדת בעקבות הפיגוע וטען כי "אנחנו תחת מערכה מכוונת, אין כאן רצף אירועים מקרי". לדבריו, "אנחנו במערכה, וכוחות הביטחון ינצחו במערכה, וימגרו את הטרור". הנשיא הוסיף כי "השעה הזו היא שעה שמחייבת אחריות לאומית, אחדות לאומית והתמודדות יחד הן מול הטרור והן מול האתגרים שעוד נכונו לנו".

חיילים בזירת הפיגוע בירושלים – 18 בנובמבר 2014. רויטרס
הכוחות סורקים את בית הכנסת/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחד ההרוגים מכוסה בטלית בבית הכנסת/מערכת וואלה!, צילום מסך

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, שנמצא בלונדון, התקשר לראש הממשלה נתניהו והביע את תנחומיו על הפיגוע. "אין לזה מקום בהתנהגות אנושית", אמר קרי. גם שגרירי קנדה ואוסטרליה גינו את הפיגוע, באמצעות הודעות שפירסמו בעמודי הטוויטר שלהם. כמו כן, לשכתו של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, פרסמה הודעת גינוי לפיגוע "נגד המתפללים היהודים" בבית הכנסת בירושלים. "לשכת הנשיא הפלסטיני מגנה הרג אזרחים בכל מקרה שהוא", נמסר.

מיד לאחר הפיגוע החלו עימותים בין יהודים לבין ערבים בכמה מוקדים בירושלים ובגדה המערבית. תחילה פרצו הפרות סדר בשכונת ג'בל מוכבר, שבה התגוררו המחבלים. זמן קצר לאחר מכן החלו להפגין כ-50 מתנחלים באזור הכפרים עוריף ובורין הסמוכים ליצהר שבשומרון והשליכו בקבוקי תבערה לעבר כמה בתים במקום. בתגובה, יידו הפלסטינים אבנים והבעירו צמיגים. כוחות צה"ל הוקפצו למקום. בכיכר א-רם הסמוכה להתנחלות אדם שבבנימין יידו פלסטינים אבנים וניסו לחסום את הכביש. כחות משטרה הוזעקו למקום וניסו לפזרם.

בהכנת הכתבה השתתפו יוסי אלי, אמיר תיבון, מור שמעוני ויקי אדמקר

(עדכון ראשון: 7:18)

זירת הפיגוע בבית הכסת בירושלים ברחוב שמואל אגסי, נובמבר 2014. הלל מאיר,  סוכנות תצפית, מערכת וואלה! NEWS
זירת הפיגוע בבית הכסת בירושלים ברחוב שמואל אגסי, נובמבר 2014/מערכת וואלה! NEWS, הלל מאיר, סוכנות תצפית
חיילים בזירת הפיגוע בירושלים – 18 בנובמבר 2014. רויטרס
חיילים בזירת הפיגוע בירושלים – 18 בנובמבר 2014/רויטרס
זירת הפיגוע בבית הכסת בירושלים ברחוב שמואל אגסי, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
זירת הפיגוע בבית הכסת בירושלים ברחוב שמואל אגסי, נובמבר 2014/נועם מושקוביץ
זירת הפיגוע בבית הכסת בירושלים ברחוב שמואל אגסי, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
זירת הפיגוע בבית הכסת בירושלים ברחוב שמואל אגסי, נובמבר 2014/נועם מושקוביץ
כוחות הביטחון בזירת פיגוע בשכונת הר נוף - ירושלים – 18 בנובמבר 2014. רויטרס
כוחות הביטחון בזירת פיגוע בשכונת הר נוף - ירושלים – 18 בנובמבר 2014/רויטרס
זירת הפיגוע בבית הכסת בירושלים ברחוב שמואל אגסי, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
זירת הפיגוע בבית הכסת בירושלים ברחוב שמואל אגסי, נובמבר 2014/נועם מושקוביץ
כוחות הביטחון בזירת פיגוע בשכונת הר נוף - ירושלים – 18 בנובמבר 2014. רויטרס
כוחות הביטחון בזירת פיגוע בשכונת הר נוף - ירושלים – 18 בנובמבר 2014/רויטרס
זירת הפיגוע בבית הכנסת בירושלים ברחוב שמואל אגסי, נובמבר 2014. יאיר אלטמן, מערכת וואלה!
זירת הפיגוע בבית הכנסת בירושלים ברחוב שמואל אגסי, נובמבר 2014/מערכת וואלה!, יאיר אלטמן
זירת הפיגוע בבית הכסת בירושלים ברחוב שמואל אגסי, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
זירת הפיגוע בבית הכסת בירושלים ברחוב שמואל אגסי, נובמבר 2014/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully