וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר: סטודנטים שלא שירתו בצה"ל לא יזכו להטבות אקדמיות

17.11.2014 / 22:56

במסגרת החוק יישללו מסטודנטים שלא התגייסו או שמוגדרים עריקים כל הטבה כספית על חשבון האוניברסיטאות - לרבות מלגות. ח"כ שטבון, יוזם החוק: "לא ייתכן שמשתמשטים יקבלו פרס. הערב ישראל הפכה למדינה מתוקנת"

אוניברסיטת תל אביב. מיכל קידרון,
הכוונה הראשונית בהצעת החוק הייתה שלילת תקצוב שכר הלימוד, אך בשל התערבות המל"ג היא שונתה/מיכל קידרון

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) את "חוק המשתמטים" של חבר הכנסת יוני שטבון (הבית היהודי) בקריאה שלישית. במסגרת החוק, שאושר בקריאה ראשונה במהלך מבצע "צוק איתן", מעתה תישלל מסטודנטים שלא שירתו בצה"ל ולא קיבלו פטור כחוק כל הטבה כספית הניתנת מקופת המדינה באוניברסיטאות. זאת, לרבות מלגות פר"ח, מלגת משרד החינוך, סיוע כספי לדוקטורנטים ומלגות מחקר.

"הכנסת הבהירה הערב שמפרי חוק צריך להוקיע, לא להוקיר", אמר הערב שטבון. "לא יעלה על הדעת שמשתמטים יקבלו פרס מהמדינה. לנו, כנבחרי ציבור, יש חובה מוסרית חשובה מאין כמוה לעצור את הפארסה הזאת. מדינה מתוקנת מוקיעה משתמטים, הערב ישראל הפכה למתוקנת".

עוד בוואלה! חדשות:
מאות בניירובי במחאה על אלימות נגד נשים: "מסע שחרור"
מות הנהג: שיבושים בקווי אגד בבירה בשל היעדרות נהגים ערבים
דרמה בסין: עוברי אורח חילצו אישה שנלכדה תחת מכונית

במצב שהונהג עד היום, הוענקו לכל סטודנט שעומד בתנאים מסוימים שורת מלגות בסבסוד חלקי עד מלא של שכר הלימוד במוסדות אקדמאים המתוקצבים מקופת המדינה. לפי נתוני אגף כוח האדם של צה"ל, שהוצגו בחודש יולי במליאת הכנסת, כ-3,000 בני אדם מוגדרים כיום משתמטים משירות ("עריקי גיוס") ועוד כ-2,000 ערקו מצה"ל לאחר גיוסם, משמע לא התייצבו לשירות למשך יותר מ-21 ימים. במושג "משתמטים", אין מתכוונת הצעת החוק לאזרחים שקיבלו פטור חוקי משירות ביטחון על רקע נפשי, דתי או בריאותי.

כוונתם הראשונית של התומכים בהצעת החוק הייתה לשלול לחלוטין את תקצוב שכר הלימוד האוניברסיטאי למשתמטים ולעריקים משירות צבאי. עם זאת, המועצה להשכלה גבוהה התערבה ודרשה לשנות את ההצעה, מחשש שבעקבות שלילת התקצוב, תיאלץ המדינה להתערב במערך התקציב של ההשכלה הגבוהה בארץ ולשנותו. אי לכך, הנוסח הסופי של החוק הפך לענישה באמצעות שלילת זכאות למלגות קיום ולמלגות לימוד.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully