וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוועדת שייבס אין זכות קיום

16.11.2014 / 12:07

החלטת ממשלת ישראל להחרים את הוועדה של מועצת האו"ם לזכויות אדם לחקר "צוק איתן" היא צודקת ואחראית. המועצה מפלה את ישראל והחלטותיה הן פוליטיות. זהו טרור פלסטיני מדיני, שנועד לכבול את ידי צה"ל

החלטת ממשלת ישראל להחרים את ועדת שייבס ולמנוע את כניסתה לישראל היא החלטה צודקת נכונה ואחראית. כזכור, הוועדה מונתה לחקור את מבצע "צוק איתן" על ידי מועצת האו"ם לזכויות האדם בז'נבה.

במועצה היו חברות לאורך השנים מדינות מהגרועות בשמירה על צדק וזכויות אדם כמו לוב, קובה איראן וערב הסעודית. באופן שיטתי המועצה מפלה ומייחדת לרעה את ישראל ביוזמת ובלחץ הרוב הערבי האוטומטי באו"ם. החלטותיה של המועצה הן פוליטיות, ואין דבר בינן לבין זכויות אדם או חקר אמת. למשל, מעולם לא הוחלט לחקור את טבח האזרחים בסוריה או בסודאן ומעולם לא נבדקו הפרות בוטות של זכויות אדם במדינות כמו איראן, קוריאה הצפונית, ערב הסעודית קובה או סין.

מחצית ממשאביה של המועצה משועבדים לניגוח פוליטי ודה-לגיטימציה של ישראל בלבד. מיד לאחר המבצע בעזה, המועצה מינתה את ועדת שאבאס עם מנדט שמרשיע מראש את ישראל בפשעי מלחמה בעזה. הרכב הוועדה, בראשות השופט ויליאם שייבס, הידוע בעמדותיו האנטי-ישראליות והתבטאויותיו נגד ישראל, נועד להבטיח את תוצאות החקירה והאשמת ישראל.

לכל הטורים של דני אילון בוואלה! דעות

פרופ' וויליאם שאבאס, שמונה על ידי מועצת האו"ם לזכויות אדם לעמוד בראש הוועדה שתחקור את המבצע בעזה. AP
מטרת ועדת החקירה היא לכרסם בזכות ההגנה העצמית של ישראל. שייבס/AP

הקמת ועדות חקירה מוטות מראש נגד ישראל היא דפוס קבוע שחוזר על עצמו באו"ם. הוועדה האחרונה הזכורה לרעה היא ועדת גולדסטון, שהוקמה לאחר מבצע "עופרת יצוקה" ב-2009. גם אז, מנדט הוועדה לא כלל את חקר הטרור של חמאס, שהוביל למבצע הגנה עצמית והרשיע את ישראל מראש בפשעי מלחמה.

ישראל היא מדינה דמוקרטית, שבה נשמרות עליונות שלטון החוק ועצמאות מערכת השפיטה. מערכות המשפט והביקורת בישראל הן מהטובות בעולם וידועות ככאלו. מעולם מדינה דמוקרטית ריבונית ועצמאית לא נתנה לעקוף את מוסדות השיפוט שלה ולהפקיע אותן לטובת גורמי חוץ. מקובל ומוסכם כי מדינות עם שלטון חוק חוקרות את עצמן באובייקטיביות ובשקיפות. כמו שארצות הברית לא אפשרה ולא תאפשר לחקור את פעולות חייליה בעיראק ובאפגניסטן או בכלא "אבו-גרייב" בגלל האמון במערכת המשפט האמריקנית. כך נוהגת ישראל. הסכמה לוועדת חקירה על ידי ישראל הייתה הבעת אי-אמון במערכת השפיטה העצמית.

כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, אוגוסט 2014. בן קלמר
"הצבא המוסרי בעולם". כוחות צה"ל ביציאה מרצועת עזה, אוגוסט/בן קלמר

מלבד הכפשתה של ישראל, מטרת ועדות חקירה מסוגן של גולדסטון ושייבס היא לכרסם בזכות ההגנה העצמית של ישראל. הפלסטינים מפעילים טרור מדיני נגד ישראל בארגונים הבינלאומיים - ועדות חקירה כאלו הן כלי יעיל בניסיון לכבול את ידי צה"ל ,לצמצם את מרחב התמרון שלו על ידי בידוד מדיני של ישראל.

לישראל, כמו לכל המדינות החברות באו"ם, יש את הזכות להגנה עצמית בהתאם לסעיפי אמנת האו"ם. צה"ל הוא צבא מוסרי, שאינו חושש לבדוק את עצמו ולהסיק מסקנות כשנדרש. טוב עשתה ישראל בהחלטתה למנוע את כניסת חברי הוועדה לארץ וחשוב עכשיו לרכז מאמץ דיפלומטי ולהסביר מדוע אין לוועדת שייבס זכות קיום.

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully