וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב המתיחות: 37 פצועים בקטטה בין דרוזים למוסלמים

15.11.2014 / 4:28

אחד הפצועים בקטטה ההמונית שפרצה בין דרוזים למוסלמים בכפר אבו סנאן שבגליל המערבי, נפגע באורח אנוש ו-8 נפצעו קשה. ככל הנראה, הפציעות נגרמו מרימון שהושלך לעבר הצד המוסלמי. "הם הביאו אותו מהצבא"

צילום: ללא קרדיט עריכה: מתן חדד

37 בני אדם נפצעו הלילה (שבת), בהם אחד באורח אנוש ושמונה באורח קשה, במהלך קטטה שפרצה ביישוב אבו סנאן שבגליל המערבי בין עשרות דרוזים ומוסלמים. 36 מהפצועים פונו למרכז הרפואי לגליל המערבי בנהריה – רובם נפצעו מרסיסים בפלג גופם העליון ומחתכים, ככל הנראה בעקבות השלכת רימון רסס מהצד הדרוזי לעבר הצד המוסלמי. 28 נפצעו באורח קל-בינוני. על מנת להפריד בין הצדדים, הוחלט להעביר את אחד הפצועים, שנפגע באורח קל, לבית החולים רמב"ם בחיפה.

בשעה זו כוחות גדולים של משטרה נמצאים במקום והם ושומרים על השקט בכפר, המונה 15 אלף תושבים - 60% מהם מוסלמים, והשאר נוצרים ודרוזים. לאחר שהכוחות זרמו למקום ומסוק הוקפץ לאוויר, הקטטה החלה לשכוך. כמו כן, מפקד המחוז נפגש עם מכובדי הכפר מהצד המוסלמי והדרוזי, על מנת ליישר את ההדורים.

עוד ידיעות בוואלה! חדשות:
בשורה לחיילים: העלאה דרמטית בשכר החל מינואר
האם הפרקליטות תגיש ראיות חדשות בתיק הולילנד?
מפקד מג"ב ללוחמיו: "כל חריגה תטופל ביד קשה"

כוחות משטרה בכניסה לבית החולים גליל מערבי נהריה לאחר קטטה המונית באבו סנאן, נובמבר 2014. אדריאן הרבשטיין
כוחות הביטחון מחוץ לבית החולים בנהריה/אדריאן הרבשטיין

ענאן, מוסלמי תושב הכפר שהגיע ללוות את חברו הפצוע לבית החולים בנהריה, סיפר כי הקטטה החלה בעקבות מאורעות השבוע האחרון במגזר. היחסים בין המוסלמים לדרוזים בכפר התלקחו תחילה משום ששני תלמידים מוסלמים הגיעו לבית הספר חבושים בכאפיות כאות הזדהות עם מחאת המגזר על הרג חיר א-דין אל חמדאן, שנורה למוות בידי שוטרים לפני שבוע בכפר כנא, לאחר שאיים עליהם בסכין. נוסף על כך, לדבריו, כמה דרוזים פרסמו ברשתות החבריות כי אחת הנערות המוסלמיות בכפר היא "זונה של כל הדרוזים".

מנהל המרכז הרפואי בנהריה, ד"ר מסעד ברהום, הכריז בעקבות הנפגעים הרבים על נוהל אר"ן - אירוע רב נפגעים. כוחות מגן דוד אדום, בפיקודו של מנהל מרחב אשר, רחמים סידיס, הודיעו כי הם ערוכים בשטח על מנת לקלוט נפגעים נוספים מהאירוע במידת הצורך.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
כוחות מד"א בכפר אבו סנאן בעקבות קטטה המונית, נובמבר 2014. ערן לפל, דוברות מד"א, מד"א
הכוחות נמצאים בכניסה לכפר/מד"א, ערן לפל, דוברות מד"א

סידיס שהגיע למקום על מנת לסייע בהענקת הטיפול לפצועים סיפר כי על אף הכוננות הגבוהה, צוותי מד"א המתינו בכניסה לכפר ולא בתוכו, ככל הנראה בשל הסכנה שהייתה טמונה בקטטה שהתחוללה בכפר בטרם כוחות המשטרה הרגיעו את הרוחות. "המרחב ערוך בכוננות", אמר. "הגענו למקום במהירות עם כוחות גדולים שכללו ניידות טיפול נמרץ ואמבולנסים. הצוותים נפרשו בכניסה לכפר, לשם הגיעו הנפגעים. חלקם התפנו באופן עצמאי".

מהמשטרה נמסר כי הכוחות יישארו בכפר לאורך הלילה וכי במקביל לפעילות ההרגעה, יפעלו צוותי חקירה על מנת להביא את המעורבים בקטטה לדין. "מדובר באירוע חמור מאוד שבו נפגעו אזרחים רבים החיים בשכנות", נמסר מהמשטרה. "משטרת מחוז חוף תעשה כל מאמץ על מנת למנוע פעילות אלימה נוספת אך התוצאות הרצויות מחייבות אחריות יישובית של כלל המעורבים בשני הצדדים". לפי החלטת מפקד המחוז, לאחר הערכת מצב שקיים, בימים הקרובים יוצבו בכפר שוטרים רבים על מנת למנוע הסלמה וחיכוך. "התגובה המהירה של כוחות המשטרה בראשית האירוע מנעה תוצאות חמורות יותר. בהסכמת הצדדים ובהמלצת המשטרה הוחלט כי הלימודים בבית הספר לא יתקיימו מחר וייתכן שאף בימים הקרובים, כדי למנוע חיכוך בין התלמידים שיצית שוב את האלימות בכפר".

"ניסו לרצוח אותנו"

לואי ביתם, מוסלמי שנפצע באורח קל במהלך הקטטה, שיחזר את הרגעים הקשים אליהם נקלע, עת שצעד לביתו של חברו מהכפר. "ראיתי קרב של יידויי אבנים", שחזר. "עצרתי, שאלתי מה קורה, ואמרו לי שזה בהמשך למתיחות בין המוסלמים לדרוזים שהתחילה כבר לפני כמה ימים. פתאום הדרוזים זרקו רימון רסס אל תוך ההתקהלות של המוסלמים. המחזה היה מזעזע, היו הרבה מאוד אנשים מסביבי שרועים על הרצפה, פצועים ומדממים. זה היה לא יאומן, ניסו ממש לרצוח אותנו".

פצוע בשטח בעקבות הקטטה באבו סנאן, נובמבר 2014. ספק 500
אחד הפצועים בזירת האירוע, הלילה/ספק 500

חברו, ענאן, גם הוא תושב הכפר, התייחס בסערת רגשות לתוקפנות, לדבריו, של הצד הדרוזי בקטטה: "מאיפה הם הביאו רימון רסס? הם מתגייסים לצבא ואני כמעט בטוח שהם מביאים את זה משם". הוא הרחיב וסיפר על המתיחות בשבוע האחרון בין הדתות בכפר. לדבריו, כמה ימים לפני שהדרוזים הפיצו ברשתות החברתיות את הסיפורים על אחת הנערות המוסלמיות, המוסלמים הגיעו לבית הספר התיכון בעיר עם כאפיות, "לאות הזדהות עם השאהיד מכפר כנא". הוא סיפר כי הדבר עורר את חמתם של הדרוזים, ובשל המתיחות הרבה בין הצדדים אף סגרו את בית הספר לכמה ימים.

"כל הפצועים כאן (במרכז הרפואי לגליל המערבי בנהריה, ע"ח) הם רק מוסלמים, אין כאן אף דרוזי", אמר ענאן. לדבריו, הצד המוסלמי מפנה אצבע מאשימה אל עבר הגורמים בהנהגה המקומית שלא עשו די על מנת למדר את הגזענות בכפר.

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.com

(עדכון ראשון: 00:38)

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully