וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף לאבחונים: תלמידים יוכלו לקבל התאמות בבית הספר

13.11.2014 / 18:00

משרד החינוך הודיע כי לקויי למידה יוכלו לקבל התאמות דידקטיות בוועדה בית-ספרית, במקום לעבור אבחונים יקרים, כפי שהיה נהוג עד היום. בשלב הראשון התכנית תחל עבור תלמידי כיתות י', ולאחר מכן עבור כל שאר הכיתות

לימודים. ShutterStock
הוועדה תעקוב אחר תפקוד הילדים ותאפשר להם לקבל תוספת זמן בבחינות/ShutterStock

תלמידים לקויי למידה יוכלו לקבל תוספת זמן מבלי לעבור אבחון - כך הודיע היום (חמישי) משרד החינוך. במסגרת מסמך ההנחיות החדש בנושא התאמות לתלמידים עם לקויות למידה, שהציגו היום אנשי המשרד, ועדה בית-ספרית היא שתאשר לתלמידים לקבל זמן נוסף בבחינות לאחר שתעקוב אחר תפקודם. שינוי זה ייכנס לתוקפו כבר בשנת הלימודים הנוכחית, כנדבך נוסף בהטמעת התכנית הלאומית "למידה משמעותית". הוועדה תנפיק את האישורים לתלמידים במהלך כיתה י', והן יישארו בתוקפן גם בכיתה י"א וי"ב. עבור כיתות א'-ט', התלמידים ימשיכו להיבדק באבחונים דידקטיים חיצוניים.

תלמידים אשר קיבלו בעבר התאמות בעקבות אבחונים דידקטיים, יבחנו אף הם בוועדה. אמנם לא ישללו מסקנות האבחונים הקודמים, אך הן ייכנסו תחת עינה הפקוחה של הוועדה. החל משנת הלימודים הבאה, תשע"ו, הנחיות אלו צפויות לחול על כלל התלמידים, אך פרטים מדוייקים ימסרו בהמשך על ידי משרד החינוך.

עד היום, תלמידים שביקשו לקבל הקלות בבחינות נאלצו לעבור אבחון דידקטי במכונים חיצוניים, דבר הכרוך בעלויות כספיות גדולות שהושתו על הוריהם. מעתה, בהתאם למסמך ההנחיות החדש, הוועדה הבית-ספרית שתתצפת על התלמידים, תוכל לאשר להם - מעבר לתוספת זמן - גם היבחנות באמצעות מחשב, דבר שלא הוגדר בהנחיות משרד החינוך בעבר. על פי הצורך ועל פי שיקול הדעת של צוות ההוראה, התלמיד יישלח לאבחון. במקרים חריגים, מעבר ל-10% מכלל השכבה, הטיפול יועבר לדיון בוועדה המחוזית.


עוד ידיעות בנושא חינוך:
"את תמותי": איומים על חיי מנהלת יסודי בשל עבודת ערבים
האם בקרוב יוזלו משלחות התיכונים לפולין?
הלמ"ס: עלייה בשיעור הערבים הנרשמים למוסדות האקדמיים

אילוסטרציה. ShutterStock
הוועדה תבחן גם אפשרות לתת לתלמידים אפשרות להיבחן בעל פה/ShutterStock

הוועדה הבית-ספרית גם תבחן אפשרות לתת לתלמידים התאמות אחרות, בהן הקראה ו/או כתיבה, היבחנות בעל פה ומבחן מותאם. על פי שיקול דעתה, תאשר הוועדה את ההתאמות האחרות או תפנה את התלמיד להמשך טיפול הכולל אבחון מקצועי, ובמידת הצורך ועדת התאמה מחוזית.

שינוי נוסף נוגע לזמן שיעמוד לרשות הוועדה על מנת לאמוד את הקשיים התפקודיים של התלמיד. בעבר, צוותי החינוך נדרשו לגבש חוות דעת על התלמיד בתוך חודשים ספורים, אך כעת המתווה החדש מאפשר למורים לבצע מעקב מעמיק וקפדני שכן תלמידי כיתה י' אינם ניגשים עוד לבחינות בגרות.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

איך זה יעבוד?

בכל בית ספר תוקם ועדה שתורכב ממורים ממקצועות שונים, ממנהל או מנהלת בית הספר, יועץ חינוכי, פסיכולוג ורכז שכבה. מורי בית הספר יעבירו חוות דעת על התלמידים שלדעתם עם פוטנציאל של לקויות למידה מהסוגים הבאים: איטיות בביצוע מטלות, קושי בהתמודדות עם אירוע משפחתי או אישי וכתב יד לא קריא שזקוק לשיפור. הוועדה תדון במקרים במהלך שנת הלימודים ותעניק לאותו תלמיד תוספת זמן במקצוע שבו הוא מתקשה.

עבור שאר לקויות הלמידה, החמורות יותר, הוועדה תשלח את התלמידים לאבחון חיצוני. משרד החינוך מעניק לוועדות הבית-ספריות מנדט מלא להחליט על מצבו של הילד ולכן, לא יינתנו לוועדות הגדרות אחידות, אלא כל מקרה ידון בנפרד. דוגמא להתנהלות פרטנית על אורך הארכת הזמן, אשר יותאם לפי תלמיד ולא כמו היום - 30-15 דקות תוספת זמן לבחינה.

השאיפה: הגברת האוטונומיה של הצוותים החינוכיים

תהליך התיעוד של צוותי החינוך יאפשר לזהות את סגנון הלמידה של התלמיד, את תפקודיו, הצלחותיו וקשייו. הצוות החינוכי יוכל להכיר את דרכי הסיוע שניתנו לתלמיד, את התהליך שעבר ואת אופני ההיבחנות. התהליך המתמשך יבוצע על ידי כמה מורים ויהווה את הבסיס לדיונים בוועדות הבית-ספריות ולהגשת הבקשות להתאמות בדרכי ההיבחנות לוועדות התאמה מחוזיות לקראת בחינות הבגרות החיצוניות.

הצוותים החינוכיים יורכבו מגורמים מקצועיים המכירים את התלמידים היכרות מעמיקה יחסית. ככאלה, יינתן להם מרחב פעולה לתצפית, ליווי, טיפול, תיעוד ובחירת החלופה המתאימה לצד ההתאמות הנדרשות.

במשרד החינוך מסבירים כי המתווה החדש תוכנן על בסיס הניסיון שצברה מערכת החינוך לאורך שנים, וכן על בסיסם של עדכונים שחלו בספירות המקצועיות, כמו עדכון ה-DSM - ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקני שלפיו עובדים גם פסיכיאטרים בישראל ובעולם.

השאיפה במשרד היא שהמתווה החדש יפחית את הצורך באבחונים לסוגיהם, לצד הגברת האוטונומיה של הצוותים החינוכיים בבתי הספר. אמנם בשלב הראשון ההנחיות מתייחסות לתלמידי כיתה י' בלבד, אך בשלב הבא תותאם התכנית לכלל מערכת החינוך.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully