וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזכות מו"מ חשאי: הסכם אקלים היסטורי לארה"ב וסין

הנשיא ברק אובמה ועמיתו שי ג'ינפינג הכריזו בבייג'ינג על מאבק משותף בפליטת הגזים הרעילים לאטמוספירה. בנוסף, נחתמו הסכמים צבאיים לשתי המדינות כדי להפחית את המתיחות במזרח אסיה

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

סין וארצות הברית חתמו על שורת הסכמים משמעותיים, ובראשם אמנה משותפת לצמצום פליטת גזי החממה והסכם חדש להפחתת המתיחות הצבאית במזרח אסיה. המשא-ומתן בין הצדדים ארך תשעה חודשים והתנהל בחשאי. במהלך הדיונים, שיגר הנשיא ברק אובמה איגרת לעמיתו הסיני שי ג'ינפינג והציע לו לחתום על ההסכמים.

שי ואובמה הכריזו במפתיע על ההסכמים בהודעה משותפת שמסרו לפנות בוקר (רביעי) בבייג'ינג. השניים נפגשו למשך יותר מחמש שעות, והודיעו לאחר מכן על המהלך ה"היסטורי", כלשונם. לדברי אובמה, ארה"ב תפחית את פליטת הגזים המזהמים מ-28% ל-26% עד 2030. ההחלטה צפויה לעורר ביקורת מצד הרפובליקנים ותעשיות האנרגיה.

הסינים מסרו כי פליטת הגזים הרעילים תגיע לשיאה עד 2030, ולאחר מכן תופחת בהדרגה. התעשיינים ממגזר האנרגיה ייאלצו, לפיכך, לשנות את אופי עסקיהם בעתיד הנראה לעין, ולעבור להשקעות במקורות אנרגיה חלופיים, כגון תחנות כוח סולריות.

לקריאה נוספת || כך הסתבך פוטין עם אשתו של נשיא סין

ברק אובמה ונשיא סין שי ג'ינפינג - היכל העם הגדול, בייג'ינג – 12 בנובמבר 2014. AP
אובמה והנשיא שי, לפנות בוקר בבייג'ינג/AP

הממשלה בבייג'ינג עשתה בשנים האחרונות מאמצים גדולים לטיפול בבעיית הזיהום. היא העבירה חוקים סביבתיים נוקשים, הגבירה את הפיקוח על תחנות הפחם ועל המפעלים המזהמים, ומנסה לצמצם את פליטת הגזים מכלי הרכב המיושנים, התורמים כולם לענני הערפיח המכסים את מרכזי הערים.

ארה"ב וסין אחראיות יחד לפליטה של כמחצית מכמות הפחמן הדו-חמצי המשתחרר מכדור הארץ לאטמוספירה. סין היא שיאנית העולם בפליטה של גזי חממה, אחרי שנטלה ב-2006 את "התואר" מארה"ב. ההסכם נועד להמריץ מדינות נוספות לקראת ועידת האקלים העולמית שתתכנס בפריס בשנה הבאה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ערפיח מכסה את רובע העסקים של בייג'ינג – פברואר 2014. GettyImages
ערפיח מכסה את רובע העסקים של בייג'ינג בחודש אפריל/GettyImages

אובמה והנשיא שי חתמו על שני הסכמים נוספים שנועדו למנוע עימותים צבאיים באסיה: הראשון מחייב את שתי המדינות להודיע זו לזו מראש על תרגילים צבאיים, והשני מגדיר נהלים ברורים להיתקלויות באוויר ובים. כמו כן, הם השלימו את גיבושם של הסכמים חדשים לאשרות כניסה לתיירים ולאנשי עסקים, וחתמו על שורה של הסכמי סחר.

שני המנהיגים הפגינו יחסים חמים מאוד בפגישתם, ובין היתר יצאו להליכה אינטימי בגני ג'ונגנאנהאי - מתחם הנהגת המפלגה הקומוניסטית ש"בעיר האסורה". עם זאת, היחסים בין בייג'ינג לוושינגטון עדיין מתוחים מאוד: רק בחודש מאי הוגש כתב אישום בארה"ב נגד חמישה קצינים סינים מיחידת מתקפות הסייבר 61398, בטענה שגנבו סודות מסחריים ממערך הגרעין האמריקני ומענקיות הפלדה של המדינה.

מפציץ גרעיני מדגם B-52 של חיל האוויר האמריקני. AP
מפציץ גרעיני מדגם B-52, מהסוג שארה"ב שלחה לים סין הדרומי במסגרת המתיחות באזור/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully