וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מחצי מתקציב העמותות של משרד הרווחה - לחרדים

13.11.2014 / 12:42

המוסדות החרדיים קיבלו בחצי השנה הראשונה של 2014 53% מכלל תקציב התמיכות של המשרד, שהבטיח לחלק אותו בצורה שווה יותר בין המגזרים השונים. אולם, רובם כלל לא עוסקים בסיוע לנזקקים, אלא בלימוד תורה

חרדים במאה שערים. עומר מירון
האפליה נמשכת. חרדים במאה שערים/עומר מירון

יותר ממחצית תקציב משרד הרווחה המיועד לעמותות לחצי השנה הראשונה של 2014 הועבר למוסדות חרדיים. מדוח תמיכות המשרד עולה כי 53% מתקציב התמיכות השנה - למעלה מ-20 מיליון שקל - הועבר לישיבות ולגופים חרדיים ותורניים. זאת, על אף שטענו בעבר במשרד הרווחה כי בשנת 2014 צפויה להשתנות החלוקה הבלתי שוויונית. תקציב התמיכות כולו עומד על 38 מיליון שקל.

כך, למעשה, נמשכת האפליה והעדפתם של מוסדות חרדיים על פני ארגונים חברתיים שאינם מגזריים בשנים האחרונות. עם זאת, חל צמצום מסוים בתקציב לעמותות החרדיות - בשנת 2013 נהנו מוסדות אלו מ-57% מתקציב התמיכות ואילו בשנת 2012 המצב היה קיצוני עוד יותר - אז נהנו מתקציב זה 70% מהמוסדות החרדיים.

התקציב מיועד לתמיכה בעמותות חברתיות וגופים הפועלים לטובת מטרות חברתיות שונות שמנסח המשרד, בהן סיוע לנזקקים, לנכים, לנשים נפגעות אלימות, נפגעי כתות, בעלי צרכים מיוחדים ועוד. מדי שנה, הגופים המעוניינים בתמיכת המשרד נדרשים להגיש בקשות לתמיכה ממשלתית על פי קריטריונים קפדניים. הסעיף המרכזי בתקציב הוא "תמיכה באחזקה שוטפת של תלמידים נזקקים בפנימיות", שדרכו מועברים מרבית הכספים ל-156 ארגונים תורניים, בהם ישיבות, אולפנות ומוסדות ציבור חרדיים.

וואלה! חדשות - הסיפורים החמים:
50 שנות מאסר נגזרו על מבתר בת זוגו ובתה ברמת גן
מסתמן: חקירה נגד מקורבי ברק בחשד להדלפת מסמכים סודיים
אובמה: כדי להביס את דאעש צריך להפיל את משטר אסד

מתנדבים בעמותת פתחון לב. דרור עינב
קיבלו סיוע של 30 אלף שקל בלבד. חלוקת מזון של עמותת "פתחון לב"/דרור עינב

נוסף על ההעדפה המגזרית, עולה כי לרוב מדובר בישיבות חרדיות, ולא בהכרח בעמותות המיועדות לנזקקים. כך למשל, אגודת "מוסדות קהילתיים קריית צאנז" מצהירה כי ייעודה הוא "לקיים פעילויות חברתיות תורתיות תורניות לציבור הרחב ולחברי העמותה". ישיבת חסידי בעלז מגדירה עצמה כעמותה שייעודה "לייסד לנהל להחזיק ולפתח את הישיבה, ללמוד בה תורה וחינוך בדרך חסידות בעלז ובכלל להפיץ תורה וחסידות ברבים".

השיאנית בקבלת התמיכה היא "ישיבה לצעירים בית שמש", שנהנתה מתמיכה של 470,880 שקל. אחריה ניצבת ישיבת חסידי בעלז, עם תמיכה בסך 442,800 שקל. בין הישיבות הנוספות שנהנות מתקציבים גבוהים: מוסדות ישיבת ויז'ניץ קיבלו השנה סכום של 388,800 שקל, ישיבת קרלין סטולין זכתה בתקציב של 316,360 שקל ומוסדות קהילתיים של חסידות צאנז נהנו השנה מסכום של 306,720 שקל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

לעומת זאת, העמותות הלא חרדיות זוכות לסכומים זעומים. התקציב של "אגף השיקום – תמיכה בנכים מוגבלים", למשל, הסתכם בתקופה זו בסכום של 2.7 מיליון שקל בלבד, וחולק בין 38 ארגונים. סעיף "תמיכה במוסדות ציבור המסייעים לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית" תוקצב בסכום של שישה מיליון שקלים, וחולק בין עשרה ארגונים. כמו כן, נוספו סעיפים חדשים לתקציב, בהם "סיוע לנפגעי כתות", שזכה ל-75 אלף שקל בלבד.

גם בתחום הסיוע במזון לנזקקים עמותות חרדיות מקבלות סכומים גבוהים יותר מאחרות. לדוגמה, עמותת "ברכת מרגלית", המוגדרת מוסד דת, נהנתה מתקציב של 454,369 שקל ועמותת "כתר שלמה ושרה ברסקה", עמותה חרדית המחלקת מזון בירושלים קיבלה 292 אלף שקל. לעומתן, עמותות "לשובע" ו"פתחון לב" נהנו מתקציבים מגוחכים בסך 39 אלף שקל ו-30 אלף שקל בהתאמה.


לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully