וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי באמת חיסל את אוסמה בן לאדן?

לפני כשנתיים פרסם לוחם ביחידת "אריות הים" רב מכר שבו טען כי הוא זה שירה למוות במנהיג אל-קאעדה. אולם, לוחם נוסף טוען בסרט חדש כי דווקא הוא המתנקש האמיתי. מומחים צבאיים: שניהם משקרים, לוחם אחר אחראי לחיסול

אוסמה בן לאדן. AP
הסאגה סביב זהות מחסלו נמשכת. בן לאדן/AP

הסאגה ממשיכה להסתבך: לוחם לשעבר ביחידת "אריות הים" של חיל הים של ארצות הברית (SEAL) טוען בראיון שנערך עמו כי הוא זה שחיסל ביריות את מנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן במאי 2011 בפקיסטן. לפני שנתיים טען לוחם אחר ב"אריות הים" כי דווקא הוא זה אשר הרג את המבוקש מספר 1 בעולם. אולם בתוך כך, כמה מומחים צבאיים ובכירים לשעבר ביחידת הקומנדו המובחרת דווקא טוענים כי היה זה לוחם אחר אשר ירה את הכדור הראשון לעבר בן לאדן, והביא למותו.

יותר משלוש שנים וחצי לאחר אותו מבצע הרואי באבוטאבאד, השתלשלות האירועים במתחם המסוגר בפקיסטן ממשיכים לעורר את סקרנותם של רבים, ובאותה נשימה גם מקור למחלוקות לא מעטות. ישנה אפשרות שלעולם לא יהיה ניתן לדעת מי באמת ירה את הירייה או היריות הקטלניות בבן לאדן. לא בוצעה נתיחה שלאחר המוות בגופה, ולא בוצע שום תיעוד וידאו אשר תיעד את ההתרחשות. יתרה מכך, הצבא האמריקני מעולם לא שחרר לאוויר העולם תמונה של בן לאדן לאחר שנורה, ורק מסר שגופתו נשרפה והושלכה למי האוקיינוס.

אולם, בסרט תיעודי שישודר בשבוע הבא ברשת "פוקס ניוז", טוען רוברט אוניל, בן 38, לוחם לשעבר בצוות 6 של "אריות הים", שהוא האחראי למותו של הטרוריסט הבכיר. בריאיון שהעניק למגזין "אסקוויר" טרם הקרנת הסרט, טען אוניל כי הלוחם הראשון שירה לעבר בן לאדן פספס, וכי הוא ירה מיד אחריו שתי יריות שפגעו בראשו והביאו למותו.

חיסול בן לאדן - כותרות נוספות:
בזמן חיסול בן לאדן: הנשיא אובמה שיחק קלפים
40 דקות בפקיסטן: בן לאדן התנגד - ונורה למוות
מסמכי ויקיליקס רומזים: ארה"ב החזיקה בגופת בן לאדן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גרסאות סותרות. לוחם מיחידת "אריות הים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לוחם לשעבר בצוות 6, שבקיא בפרטים מאותו לילה במתחם המאובטח שבו שהה בן לאדן, אמר ל"אסקוויר" כי הוא מאמין שהלוחם הראשון שירה בטרוריסט דווקא כן פגע בו, אולם לא בחלק בגופו שיכל לגרום למותו. לאחר מכן, לדבריו, הוא דחף הצידה מיד את הנשים שהיו בחדר מחשש שהן נושאות עליהן חומרי נפץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"כשנכנסנו בן לאדן רעד והיה בפרפורי גסיסה"

אוניל, כך לפי גרסתו של אותו לוחם, אכן ירה מיד אחר כך את היריות שחיסלו את בן לאדן. יחד עם זאת, גורמים צבאיים רשמיים אחרים, כמו גם לוחמים ב"אריות הים", מפקפקים בסיפורו של אוניל. לטענתם, אותו לוחם אלמוני, שעדיין משרת ביחידה, הוא זה אשר באמת הרג את בן לאדן. מפקד לשעבר של צוות 6 אמר בריאיון כי הוא מאמין שאוניל ירה יריות לעברו של בן לאדן, אחרי שהוא כבר לא היה בין החיים.

גרסתו של אוניל להשתלשלות האירועים מגיעה כשנתיים אחרי שמאט ביסונט, לוחם נוסף בצוות הפשיטה על המתחם באבוטאבאד, פרסם רב מכר בשם "אין דרך קלה", תחת שם העט מארק אוון, שבו תיאר כיצד אותו לוחם אלמוני ירה בבן לאדן בראשו ולאחר מכן הוא ומתנקש אחר נכנסו לחדר ולמעשה הרגו אותו. "כשנכנסנו בן לאדן רעד והיה בפרפורי גסיסה", כתב. "אני ומתנקש נוסף כיוונו את סמני הלייזר שלנו לעבר חזהו, וירינו בו כמה יריות".

האתר שבו היה ממוקם הבית שבו חוסל אוסמה בן לאדן. אבוטאבאד, פקיסטן. מאי, 2012. AP
המתחם באבוטאבאד שבו חוסל בן לאדן/AP

בשל העובדה כי המידע בנוגע למה שהתרחש באותו לילה בפקיסטן חסוי, וככל הנראה יישארו כך לעד, אף לא אחת מהגרסאות בנוגע לאחראי האמיתי למותו של מנהיג אל-קאעדה לשעבר יכולה לזכות לאימות ודאי. גורמים ביחידת "אריות הים" הביעו תמיהה על כך שאוניל החליט להיחשף בנגע למעורבותו בחיסול, וזאת בשל האפשרות שפרסום זהותו תעודד גורמים באל-קאעדה להתנקש בו. כמו כן, ביסונט, שזהותו האמיתית הודלפה לתקשורת עוד לפני שספרו התפרסם, נמצא תחת חקירה בחשד לכך שהוא חשף מידע חסוי בספרו ובהרצאות שנשא בעקבותיו.

בחודש ינואר האחרון פורסם כי איי. ג'יי. דיקן, אמריקני בן 57, צפוי לעמוד לדין על הונאה בסך מאות אלפי דולרים, לאחר שהתחזה ללוחם "אריות הים" וטען כי הוא זה שחיסל את בן לאדן. במשך שנים טען דיקן כי הוא החייל המעוטר ביותר אי פעם ביחידה, וזאת הודות להשתתפותו בעשרות מבצעים סודיים, אחד מהם הוא חיסולו של מנהיג אל-קאעדה. תחקיר של התכנית "20/20" ברשת ABC חשפה כי מדובר בנוכל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully