וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלדד יניב נגד אייזנקוט: שיקר ולא ראוי להיות רמטכ"ל

העיתונאי אלדד יניב שלח מכתב ליועץ המשפטי לממשלה כדי לברר האם לפני שקבע כי גדי אייזנקוט ראוי לכהן כרמטכ"ל הבא, הוא בחן את חוסר אמינותו, לדבריו, בעדות שנתן בעת שנחקר בפרשת הרפז

גדי אייזנקוט. דובר צה"ל
ראוי להיות הרמטכ"ל הבא של צה"ל? גדי אייזנקוט/דובר צה"ל

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, קבע השבוע כי אין כל מניעה משפטית לשקול את מועמדותו לתפקיד הרמטכ"ל הבא של מי שמוזכר כמועמד המוביל, סגן הרמטכ"ל, אלוף גדי אייזנקוט. בתגובה, שלח היום (שלישי) העיתונאי אלדד יניב מכתב ליועץ, באמצעות עו"ד לוליק אסל, וביקש לבחון מחדש את כשירותו של אייזנקוט לתפקיד. זאת מכיוון שלטענת יניב מסר אייזנקוט עדות שקר בחקירתו במשטרה בנוגע לפרשת הרפז, והסתיר שהראה את המסמך המזויף לגבי סיבוני, אשר הדליף אותו לערוץ 2.

"גדי אייזנקוט הוא לוחם ומפקד אמיץ ועתיר זכויות", כתב יניב בפתיחת הפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו, אליו גם צירף את המכתב שנשלח לוינשטיין. הוא אף ציין בציניות כי אייזנקוט קבע במהלך שירותו אמות מידה גבוהות הנוגעות לאמירת אמת – אמות מידה שלטענתו, הוא עצמו אינו עומד בהן.

עוד כתבות בנושא המרוץ לתפקיד הרמטכ"ל:
יעלון יראיין את המועמדים לרמטכ"ל, הכרעה תוך 10 ימים
יעלון לווינשטיין: בדוק את המועמדים לרמטכ"לות
קצין איסוף | המועמד מספר 1

אלדד יניב. נמרוד סונדרס
מבקש מווינשטיין לשקול את המשמעות "הערכית והנורמטיבית" שבהתנהגותו של אייזנקוט. אלדד יניב/נמרוד סונדרס

לצורך המחשת טיעונו, הציג יניב שני מקרים שבהם הדיח אייזנקוט קצינים מצה"ל בגין אי-אמירת אמת. הראשון היה תת-אלוף עימאד פארס. "את 'מבחן אייזנקוט' לחובת אמירת האמת של קצין בצה"ל קבע גדי אייזנקוט, כשהדיח מצה"ל יחד עם גבי אשכנזי את עימאד פארס, לוחם ומפקד אמיץ ועתיר זכויות", כתב יניב. "פארס שיקר בדיווח שלו בנוגע למי נהג ברכב בזמן תאונה (אשתו ולא הוא - כפי שדיווח), לפני שחזר בו וביקש לתקן ולומר את האמת".

יניב ציטט את הדברים שאמר לכאורה אייזנקוט לפארס בפגישת ההדחה: "יש לך שתי אפשרויות, אם תישאר - יסקלו אותך בתקשורת, ישתו את דמך. מעבר לכך, יינקטו נגדך צעדים משמעתיים קשים. האפשרות השנייה היא ללכת. אני הייתי בוחר ללכת".

המקרה השני שבו אייזנקוט הדיח קצין על אי אמירת אמת הוא המקרה של תת-אלוף צ'יקו תמיר, שהודח לאחר ששיקר ואמר כי הוא נהג ברכבו בזמן תאונה ולא בנו הצעיר. גם במקרה זה החליט אייזנקוט להדיח את הקצין למרות שזה חזר בו וביקש לשנות את גרסתו.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

קראו את המכתב ששלח יניב לווינשטיין

מערכת וואלה!, צילום מסך

יניב ציין כי בדומה לשני המקרים שבהם החליט אייזנקוט להדיח את הקצינים, גם הוא חזר בו וביקש לשנות את גירסתו ולומר את האמת, רק שהפעם, מסתבר, הוחלט למחול לו לאחר ששינה את גרסתו. "בוודאי ידוע לך היטב כי בפרשה המכונה, בטעות, 'פרשת הרפז', העיד אלוף אייזנקוט פעמיים. בפעם הראשונה השיב אייזנקוט תשובה שקרית לשאלה מפורשת שנשאל", כתב לוינשטיין עו"ד אסל בשמו של יניב. "ידוע לך היטב כי אלוף אייזנקוט העלים מן התשובה עובדה מרכזית שאותה ידע היטב ואשר אותה ניסו החוקרים לחשוף, והיא למי עוד הראה את המסמך וזאת על מנת שיוכל לחשוף כיצד הגיע מסמך הרפז לידיעת ערוץ 2".

"ימים ספורים לאחר מכן", כתב העו"ד בהמשך, "ביקש אלוף אייזנקוט לתקן את גרסתו הראשונה ולהשלים עובדה מהותית שאותה, כאמור, העלים מן החוקרים בעדותו הראשונה. אלוף אייזנקוט לא הסתיר מחוקרי המשטרה את העובדה כי הוא מוסר כעת עובדה מהותית זו משום שידוע לי כי עד מרכזי אחר בפרשה (חברו, אלוף-משנה במיל' גדי סיבוני) מסר כבר פרט זה".

בספטמבר 2012 הכשיר וינשטיין את מינוי אייזנקוט לתפקיד סגן הרמטכ"ל

בסיכומו של דבר, ביקש יניב לדעת האם וינשטיין בחן את מעשהו של אייזנקוט לפני שאישר את מועמדותו והאם בחן את המשמעות "הערכית והנורמטיבית" שבהתנהגותו ואת עמידתה בסתירה לרוח צה"ל וערכיו, "במיוחד לאור העובדה שמדובר במועמדות לתפקיד הרמטכ"ל הבא של צה"ל", לשון המכתב.

כמו כן, תהה יניב אם וינשטיין מתכוון להגיש לוועדת טירקל, הוועדה הבוחנת את כשירותם והתאמתם לתפקיד של מועמדים לתפקידים בכירים בשירות המדינה, וביניהם הרמטכ"ל, את שתי עדויותיו של אייזנקוט בעניין פרשת הרפז ואת דוח סיכום החקירה של המשטרה. נוסף על כך, ביקש לדעת האם יגיש לוועדה את תמלילי השיחות שקיים עם אייזנקוט אלוף מנדי אור, האחראי על חקירת פרשת הרפז, בעניין המסמך, וכן אם יגיש את חוות הדעת שנערכה בעניין בפרקליטות המדינה.

בספטמבר 2012 הכשיר וינשטיין את מינויו של אייזנקוט לתפקיד סגן הרמטכ"ל. זאת לאחר שהפרקליט הצבאי הראשי דאז דני עפרוני פנה אליו בבקשה לבדוק אם יש באזכורו של אייזנקוט בטיוטה הכמעט סופית של דוח מבקר המדינה בפרשת הרפז כדי לפסול אותו. וינשטיין קבע אז כי בהתייחסויות לאייזנקוט בטיוטה של הדוח אין כל מניעה משפטית לקידומו. בדצמבר של אותה שנה אישר שר הביטחון דאז אהוד ברק את מינויו של אייזנקוט לתפקיד לאחר שקיבל את המלצתו של הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully