וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד להבטחות: משרד החינוך קיזז שכר ממורים

למרות הבטחות משרד החינוך כי יופסקו הניכויים ממשכורתם של המורים בשל "טעות חישוב" במשרד, רבים עדיין מקבלים משכורות זעומות שקוצצו בגין "חובות". "אומרים לנו: 'המחשב אשם'"

מורה בכיתה. ShutterStock
המורים נדהמו לגלות שההקפאה לא תקפה והם עדיין נקנסים/ShutterStock

חלק מהמורים החתומים בהסכמי "אופק חדש" קיבלו אתמול (ראשון) את משכורתם, ונדהמו לגלות שוב כי ניכויי השכר שלהם נמשכים חרף הבטחות משרד החינוך. לפני כחודשיים הקימו המורים קול צעקה נגד הדרישה של משרד החינוך מהם להשיב סכומים גבוהים משכרם, והמשרד הבטיח כי ניכויי השכר יוקפאו על למציאת פתרון הולם. נוסף על ההבטחות שניתנו מצדה של מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, אמר בזמנו מזכ"ל הסתדרות המורים, יוסי וסרמן, כי "הסתדרות המורים תנקוט את כל האמצעים העומדים לרשותה אם לא יוקפאו הניכויים לאלתר".

כפי שנחשף בוואלה! חדשות, תחילת הפרשה ב"טעות חישוב" במשרד החינוך. בשל מעבר המורים להסכמי שכר חדשים לפני שש שנים, נעשו חישובי דרגות שכר וקידום מוטעות. במשרד טענו כי רק לאחרונה התגלתה הטעות. למורים רבים עיקלו משכורות מלאות ללא כל הודעה מראש או אישור מצדם, ואחרים נדרשו להחזיר למשרד החינוך סכומים שונים, חלקם נדרשו לשלם אפילו מאה אלף שקל.

עוד ידיעות בוואלה! חדשות:
פיקוד העורף החל להיערך להתפרצות אבולה בישראל
קר וגשום מהרגיל: חודש אוקטובר הביא עמו את החורף
אבו מאזן למשפחת היורה בגליק: "התנקשות של צבא הכיבוש"

שר החינוך, הרב שי פירון, ומנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן. קרדיט: דוברות משרד החינוך. צלם: ששון תירם,
שר החינוך שי פירון ומנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן/קרדיט: דוברות משרד החינוך. צלם: ששון תירם

מורן, מורה המלמדת בבית ספר יסודי במרכז הארץ, קיבלה לפני כחודשיים הודעה על חוב בסך 95 אלף שקל למשרד החינוך. חובה נקבע בגין סיום לימודי הוראה מעבר לזמן שהוקצב בהסכמי השכר של "אופק חדש". המשרד ניכה סכום ניכר משכרה בספטמבר, באוקטובר הוחזר לה חלק נכבד מהסכום, אך אתמול בבוקר היא גילתה שבמקום לקבל משכורת של כ-5,000 שקל, היא קיבלה 975 שקל בלבד. "אחרי כל הרעש שהיה, גילינו שמחוב של 95 אלף שקל הוחזרו לנו 43 אלף שקל בלבד", סיפר יוסי, בעלה של מורן. בפועל, הוא טוען כי נכנסו לחשבון של אשתו 25 אלף שקלים בלבד. "לאחר שביררנו מה פשר הסכום המוזר הזה, אמרו שקיזזו ממנו סעיפים שונים כמו 5,000 שקלים בגין היעדרות ולא יכלו להסביר את שאר ההורדות".

לדבריו, במשרד החינוך טענו כי הכסף הועבר אליהם בטעות וכי הם חייבים להם שוב את מלוא הסכום. "בכל פעם שאנחנו מנסים לברר, אנחנו מקבלים תשובות הזויות של 'המחשב אשם' – פעם הוא נותן לי 50 אלף שקל ופעם הוא מוריד, ואני אמור לחיות מהחלטות המחשב. אף אחד לא נותן תשובות רציניות". גם אתמול משכורתה של מורן נוכתה באופן ניכר. "ההתנהלות הכלכלית שם ביזיונית. כספים שמועברים בכזאת קלות ובלי שליטה, זה אבסורד, זאת בדיחה עלובה. היא הרוויחה משכורת של 4,500 שקל, היא לא קיבלה שקל יותר ממה שהיא צריכה לקבל. היא עבדה עבור השעות האלו".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
יוסי וסרמן. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
"ההסדרות תנקוט את כל האמצעים אם לא יוקפאו הניכויים". וסרמן/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

גם ענבל, מורה בשש השנים האחרונות בבית ספר יסודי באזור השפלה ומפרנסת יחידה, חייבת למשרד החינוך על פי אותה "טעות", 32 אלף שקלים, חוב שהיה כפול לפני חצי שנה ורק לאחר ששלחה איום לתביעה מטעם עו"ד ששכרה ירד חובה במחצית. היא נאלצה להסכים לפריסת החוב מדי חודש דרך המשכורת לפני שהתפוצצה הפרשה, כך שכאשר יצאה ההכרזה כי ניכויי השכר יוקפאו באופן גורף היא יכלה לנשום לרווח. עם זאת, ככל הנראה הקלתה הייתה מוקדמת מדי – גם החודש נוכו כ-600 שקלים משכרה.

"זאת תחושה של חוסר ארגון וחוסר אחריות", אמרה ענבל. "מפרסמים הצהרה, אומרים שלא יורידו את החוב, ובסוף אני מגלה שעושים איפה ואיפה. אפילו לא הסבירו לנו איך נכנסים לרשימה של המוקפאים".

"אנו חווים בשנים האחרונות זלזול גדול בעובדי ההוראה, פגיעה בכל המערכות", אמרה גילה קליין, יו"ר סיעת נח"ל בהסתדרות המורים. "שיתוף הפעולה המלא והפוגעני של משרד החינוך כמעסיק ושל מזכ"ל ההסתדרות כאיגוד מקצועי, הביא להרס תנאי העבודה של עובדי ההוראה. מזכ"ל ההסתדרות שיקר לעובדי הוראה שיקפיא להם את תהליכי הגבייה בתלושי השכר והורידה בדרגות, בזמן שבפועל שוב לא נעשה דבר. בצר לנו, סיעת נחל בהסתדרות המורים נערכת בימים האלה להכין פניה למבקר המדינה לביצוע ביקורת מקיפה על השלכות אופק חדש", הוסיפה קליין.

משרד החינוך: "לא מותירים מורים ללא שכר"

מהסתדרות המורים נמסר כי ההסכם עם משרד האוצר על ההקפאה עומד בעינו, ואם עולים מקרים בודדים ניתן לפנות לגזברות משרד האוצר או להסתדרות. ואולם, משיחות עם גורם בהסתדרות המורים עולה כי מורן וענבל אינן לבד. "קיבלנו כבר כמה פניות מהבוקר של מורים שניכו משכרם", אמר אותו גורם. "בכולן אנחנו מטפלים וכנראה יתנו למורים האלו מקדמות ביומיים הקרובים, אף שבפועל הם ידרשו להחזיר אותם כבר בחודש הבא".

גם בגזברות משרד החינוך מודים באופן לא רשמי שההקפאה שהוכרזה אינה גורפת, ושהם עובדים על פי רשימות שהונפקו להם. כלומר, לחלק מהמורים נוכו סכומים מהשכר ולחלק לא, על בסיס גובה החוב למשרד החינוך.ממשרד החינוך נמסר: "המשרד אינו מותיר מורים ללא שכר. מדי חודש המשרד מפקיד מקדמה בחשבון הבנק של מורים אשר חובם טרם הוסדר. מורים שטרם קיבלו מקדמה, שכר זה יועבר אליהם כבר בימים הקרובים".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully