וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ההכרה בפלסטין: ליברמן הורה להחזיר את השגריר משוודיה

30.10.2014 / 18:25

שר החוץ הנחה להשיב ארצה את השגריר בשטוקהולם, יצחק בחמן, לצורך התייעצויות. זאת, לאחר שמוקדם יותר היום הודיעה שרת החוץ של שוודיה כי ממשלתה אישרה צו המכיר במדינה הפלסטינית

שר החוץ אביגדור ליברמן ועמיתו הגרמני פרנק-וולטר שטיינמאייר במסיבת עיתונאים בברלין. 30 ביוני 2014. AP
"החלטה אומללה". ליברמן/AP

שר החוץ, אביגדור ליברמן, הורה הערב (חמישי) על החזרתו לישראל של השגריר בשוודיה, יצחק בחמן, לצורך התייעצויות. הנחיה זו של ליברמן מגיעה לאחר שמוקדם יותר היום הודיעה שרת החוץ של שוודיה, מרגוט וולסטרום, כי ממשלתה אישרה צו המכיר במדינה הפלסטינית, ובכך הפכה למדינה הראשונה החברה באיחוד האירופי המקבלת החלטה שכזו.

"היום, הממשלה קיבלה את ההחלטה להכיר במדינת פלסטין", מסרה וולסטרום במאמר שפורסם בעיתון השוודי "דאגנס ניהטר". "מדובר בצעד חשוב שמאשר את זכויות הפלסטינים להגדרה עצמית". שרת החוץ הוסיפה כי מטרת ההכרה, "שאולי תיראה כמוקדמת בעיני גורמים מסוימים", היא לתמוך בפלסטינים המתונים ולקרוא להם לשוב לשולחן המשא ומתן, לתרום לאופטימיות בקרב הפלסטינים והישראלים הצעירים, להפוך את הצדדים בסכסוך ל"פחות בלתי-שווים", ולקדם פתרון המבוסס על שתי מדינות בגבולות 67' כנקודת פתיחה למו"מ, עם ירושלים כבירת שתי המדינות.

צונאמי מדיני - עוד כותרות:
בכיר האו"ם: "ישראל חייבת לשמוע לקריאות העולם"
דיווח: ספרד תצביע על הכרה במדינה פלסטינית
בית הנבחרים הבריטי הצביע בעד הכרה בפלסטין

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יוחזר להתייעצויות. השגריר בשוודיה, יצחק בחמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו כן, השר לענייני מודיעין יובל שטייניץ התייחס הערב להחלטת שוודיה ואמר כי "היא התקפה על קיומה וביטחונה של מדינת ישראל". במפגש עם ראשי מועצת יש"ע בשילה, אמר השר כי "ההכרה פוגעת בסיכויים להגיע לשלום במזרח התיכון". לדבריו, "זאת, מכיוון שהיא איננה מציבה תנאים של שלום וביטחון למדינת ישראל, של גבולות ברי הגנה ושל הכרה ערבית- פלסטינית בזכות קיומה של ישראל כמדינה יהודית. העוינות השוודית לא תרפה את ידינו ולא תיגרע מזכויותינו ההיסטורית בארץ ישראל".

הבוקר בירך יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, על ההכרה השוודית, וקרא למדינות אחרות שטרם עשו כן לפעול לאור מעשיה של שטוקהולם. דובר הרשות, נביל אבו רודינה מסר לסוכנות הידיעות הצרפתית: "היו"ר מצדיע להחלטה השוודית, אותה הוא הגדיר אמיצה והיסטורית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

סחף אירופי

שר החוץ ליברמן מצדו טען כי "החלטת ממשלת שוודיה להכיר במדינה פלסטינית היא החלטה אומללה שמחזקת את הגורמים הקיצוניים ואת הסרבנות הפלסטינית. הסיכוי היחיד להגעה להסדר הוא בניהול משא ומתן כנה בין ישראל לפלסטינים". לדבריו, "צעדים כאלה רק מחזקים את הדרישות הלא ריאליות של הפלסטינים ומרחיקים את ההסדר", הוסיף ליברמן. "חבל שממשלת שוודיה בחרה לנקוט בצעד הצהרתי שיש בו הרבה נזק ואין בו כל תועלת. על ממשלת שוודיה להבין שהיחסים במזרח התיכון מורכבים יותר מרהיט להרכבה עצמית של איקאה ויש לנהוג בענין באחריות וברגישות".

ההכרה השוודית במדינה הפלסטינית עלולה להוות את הסנונית הראשונה בכל הקשור להכרה דומה מצד מדינות אירופיות נוספות. ביום שישי האחרון הצהירה שרת החוץ של קרואטיה, וזנה פוסיץ', כי ארצה "ככל הנראה" תכיר במדינה הפלסטינית בקרוב, וכמה ימים קודם לכן דיווחה רשת "אל-ערביה" כי הפרלמנט הספרדי יצביע בקרוב על הכרה בפלסטין. יתרה מכך, בתי הפרלמנט בבריטניה ובאירלנד כבר אימצו בחודש האחרון החלטות הקוראות לממשלותיהם להכיר בפלסטין. יחד עם זאת, מדובר בהחלטות סמליות בלבד, אשר אינן צפויות לפי שעה לגרור שינוי מדיניות.


לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully