וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העימותים בירושלים: שעתם הגדולה של הפירומנים

30.10.2014 / 14:54

ההחלטה יוצאת הדופן לסגור את הר הבית כדי למנוע את התגברות האלימות בבירה טומנת בחובה סכנה גדולה יותר. מסיתים מקצועיים עלולים לנצל זאת כדי להתסיס את הציבור הערבי כולו נגד ישראל

צילום: עומר מירון, גדעון צנטנר, ניב אהרונסון, שי מכלוף, רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: לירון בארי

ההחלטה לסגור את הכניסה למסגד אל-אקצא ולהר הבית, שהגיעה בעקבות ניסיון הרצח של פעיל הימין יהודה גליק וחיסולו של החשוד במעשה, מועתז חיג'אזי - מהווה שיא נוסף במתיחות הביטחונית בירושלים. מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב משה (צ'יקו) אדרי, שנכנס לתפקידו רק בשבוע שעבר - החליט על הצעד הדרסטי ביודעו שזו שעתם הגדולה של "חובבי השריפות" המקצועיים, אלה שינסו להשתמש בהר הבית ובמסגד אל-אקצא כדי להוביל להסלמה ולתבערה רבתית.

זו החלטה יוצאת דופן, צריך לומר. למעשה, מאז 1967, לפי טענת הפלסטינים, לא נסגר ההר בפני מתפללים מוסלמים. ייתכן, כאמור, שזו הייתה הדרך המהירה והבטוחה למנוע התפרצות אלימה, לנוכח כוונה של פוליטיקאים מהימין לעלות להר (כתגובה לניסיון הרצח של גליק) ושל מאות צעירים פלסטינים טעונים מנגד.

עוד על המצב בירושלים
פעילי ימין ניסו לפרוץ להר הבית, שלושה נעצרו
עדות: המחבל סיים משמרת במסעדה, וחיכה לירות בגליק
חוסל החשוד בניסיון ההתנקשות

כוחות הביטחון מונעים ממפגינים להיכנס להר הבית, ירושלים. טלי מאייר
עצירת מתפרעים יהודים בכניסה להר הבית, היום/טלי מאייר
ראאד סלאח: "לצאת להצלת המסגד מהפשעים הציוניים"

אולם הבעיה שלצעד שכזה יש השלכות לא פחות מסוכנות. מאז שעות הבוקר שלל פוליטיקאים פלסטינים תוקפים את החלטת המשטרה הישראלית לסגור את ההר. בערוץ אל-ג'זירה, לדוגמה, התראיין אחד הפירומנים הידועים והמוכרים, השייח ראאד סלאח, מנהיג הפלג הצפוני בתנועה האיסלאמית. סלאח יצא בקריאה לכל העמים והמדינות הערביות "לצאת להצלת המסגד מהפשעים הציוניים". הוא גינה כמובן את הסגירה של ההר מצד "הכיבוש הפושע".

מיד אחריו התראיין אחד מנציגי חמאס, מושיר אל-מסרי, ששיבח את דבריו של השייח סלאח ותקף באותה הזדמנות את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן על דבריו אתמול בראיון לערוץ 10, כי בכל מהלך המלחמה בעזה לא נורתה יריה אחת בגדה. המסקנה של אל-מסרי היא שיש לאמץ את המלצת השייח סלאח ולצאת ולהגן על אל-אקצא בחירוף נפש. ואילו אבו מאזן, שמבין ששוב נקלע למצב ביש, פרסם הבוקר הודעת גינוי חריפה לסגירת "אל-חרם א-שריף" (מתחם הר הבית).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ראאד סלאח - הפגנה באום אל פאחם. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
השייח סלאח/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

כל הקריאות הללו צפויות להגביר את התסיסה העממית במזרח ירושלים. וכך, דווקא לאחר כמה ימים שבהם נרשמה ירידה יחסית במספר התקריות האלימות, ייתכן שאנו בפתחם של עוד ימים קשים לירושלים ולתושביה, הערבים והיהודים, בעיקר לקראת תפילת השישי מחר במסגדים. ירדן עושה כעת מאמץ גדול להביא לפתיחת אל-אקצא לתפילת מוסלמים. המלכוד כאן הוא שייתכן שאם ייכנסו מחר מתפללים מוסלמים להר, גם אז צפויות מהומות.

למה נתניהו היא צריך "לחמם" את האווירה המתוחה?

ואי אפשר בלי מילה על ההידרדרות המיותרת כל כך בתקופה הנוכחית ביחסי ארה"ב וישראל. ראש הממשלה, האיש שנחלץ להגנה על האינטרסים של מדינת ישראל, יכול היה לעשות זאת קצת יותר בשקט. אם הבנייה באותן שכונות במזרח ירושלים וההתנחלויות בגדה היא כל כך קריטית, מדוע היה צריך "לרוץ לספר לחבר'ה"? יתרה מכך, פגישה עם התורם המרכזי למועמד הרפובליקני בבחירות האחרונות לנשיאות במסעדה בניו יורק, היא בגדר יריקה בפניו של הנשיא אובמה, לא פחות. אז לא צריך להתפלא אם נתניהו זוכה לתגובה בצורת הכינוי "פחדן", אצל אחד מאנשי הנשיא. ואכן, נראה שהפרסום של ג'פרי גולדברג ב"אטלנטיק", לא הפתיע רבים בצד הישראלי.

העוינות בין שני המנהיגים כל כך גלויה וידועה, כך שספק אם נרשמה בירושלים ותל אביב תדהמה לנוכח הדברים והכינויים. בצד הישראלי גם אין ספק מי עומד מאחורי ההדלפות הללו. מקבלי ההחלטות כאן לא חושדים בפנטגון ואפילו לא בג'ון קרי ואנשיו, אלא בבית הלבן עצמו. עבור הבכירים הישראלים, הנשיא אובמה יחד עם היועצת לביטחון לאומי סוזן רייס, הם שמובילים את המגמה האנטי-ישראלית שנשמעת חזק כל כך בימים האחרונים מוושינגטון.

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

אבטחה כבדה בעיר העתיקה וסגירת הר הבית, אוקטובר 2014. טלי מאייר
כוחות ימ"מ בעיר העתיקה/טלי מאייר
תיירת נפצעה קל מירי זיקוקים בירושלים, אוקטובר 2014. יוסי אלי, מערכת וואלה! NEWS
תיירת שנפצעה מירי זיקוק בעיר העתיקה/מערכת וואלה! NEWS, יוסי אלי
אבטחה כבדה בעיר העתיקה וסגירת הר הבית, אוקטובר 2014. טלי מאייר
אבטחה כבדה בעיר העתיקה וסגירת הר הבית, אוקטובר 2014/טלי מאייר
כוחות משטרה באבו טוב ליד בית משפחתו של מעתז חיג'אזי שירה ביהודה גליק במרכז בגין, ירושלים. נועם מושקוביץ
הכוחות באבו טור, שם הסתתר המחבל שירה ביהודה גליק/נועם מושקוביץ
האסיר המשוחרר מעתז חג'אזי נהרג מעימותים חמושים עם כוחות משטרה בשכונת אלת'ורי בירושלים. Gaza Voice, אתר רשמי
המחבל שירה ביהודה גליק. משמאל: אחרי שחוסל/אתר רשמי, Gaza Voice

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully