וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: יותר מ-70% מהתלמידים מרוצים, 10% היו מעורבים באלימות

28.10.2014 / 12:57

נתוני המיצ"ב בנושא "אקלים בית ספרי" לשנת תשע"ד מצביעים על עלייה בשביעות הרצון של התלמידים ועל הפחתה בשיעור התלמידים שסבלו מהערות גזעניות. ואיך חשים המורים?

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
2/3 מתלמידי היסודי חשים קרבה ואכפתיות מצד מוריהם/בן קלמר

מורים ותלמידים בבתי הספר היסודיים מאושרים יותר, והמורים מעוררים אצל התלמידים רצון ללמוד, אך כעשירית מהתלמידים בארץ היו מעורבים באירועי אלימות בחודש אחד – כך עולה מנתוני מיצ"ב לשנת הלימודים תשע"ד שפרסמה היום (שלישי) הרשות הארצית להערכה ולמדידה בחינוך (ראמ"ה). על פי נתוני המיצ"ב החלקיים, המתבססים על תשובות התלמידים לסקר בנושא "אקלים בית ספרי" לאחר שבחינת המיצ"ב במקצועות השונים הוקפאה בהוראת שר החינוך, תלמידי בתי הספר דוברי הערבית מדווחים פי שניים על פגיעה מצד חבורות של תלמידים אלימים מבבתי ספר דובר עברית.

תלמידי בתי הספר היסודיים דוברי העברית חשים שביעות רצון יותר מתלמידי חטיבות הביניים והחטיבות העליונות: 77% מתלמידי ה'-ו' דיווחו בשנה שעברה כי טוב להם בבית הספר והם אוהבים להיות שם, לעומת 68% מתלמידי ז'-ט' ו-70% מתלמידי י'-י"א. מדובר בעלייה מתונה לעומת השנים שעברו בכל שכבות הגיל. נתונים די דומים התקבלו גם בבתי ספר של דוברי ערבית. כמעט בהתאמה, גם המורים מדווחים מצדם שהם שבעי רצון מבית הספר בכל שכבות הלימודים. מורי בתי הספר היסודיים (76%) מאושרים מעט יותר ממורי החטיבות (73%). מאידך, מורים בבתי הספר היסודיים מדווחים בשיעורים גבוהים יותר על תחושת עומס ועייפות מעבודת ההוראה בהשוואה לעמיתיהם בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות. בהסתכלות לאורך השנים עולה כי עבור כלל האוכלוסייה בבתי ספר יסודיים ובחטיבות העליונות נרשמה יציבות, ואילו בחטיבות הביניים נרשמה עלייה קלה. כמו כן, כשלושה רבעים מהתלמידים בבתי ספר יסודיים וקרוב למחצית מן התלמידים בחטיבות מדווחים על תפיסה חיובית של ההוראה, כלומר הם נהנים מהוראה ברורה המעוררת בהם עניין ורצון ללמוד.

יותר משני שלישים מהתלמידים בבתי הספר היסודיים מדווחים כי הם חשים יחסי קרבה ואכפתיות מצד מוריהם, לעומת פחות ממחצית מתלמידי חטיבות הביניים והחטיבות העליונות. שיעור הדיווח בבתי ספר דוברי ערבית גבוהים מהשיעורים בבתי ספר דוברי עברית בכל שכבות הגיל. בהשוואה לשנים עברו, ניכרת עלייה בשיעור התלמידים המדווחים על יחסים של קרבה ואכפתיות בינם לבין מוריהם, זאת למעט בקרב תלמידי החטיבות העליונות בבתי ספר דוברי ערבית, אשר נותרו יציבים לאורך השנים. כמו כן, מהתבוננות מעמיקה בתשובות התלמידים לסקר עולה כי בעוד ההערכה הכללית של היחסים בין המורים לתלמידים חיובית למדי, בשאלות שבדקו את הקשר עם המורים ואת האכפתיות שלהם ברמה האישית-רגשית, נמצא כי שיעור המסכימים נמוכים יותר, בפרט בשכבות הגיל הבוגרות.

עוד ידיעות חינוך:
אושר: חופש המידע באקדמיה, אך לא במכללות פרטיות
חרף ההבטחות: רק צהרון אחד נפתח בערים החלשות
דעה | חמש יחידות מתמטיקה בחוג לספרות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כעשירית מכלל התלמידים מדווחים כי בחודש האחרון היו מעורבים באירועי אלימות, אך ככל שהתלמידים בוגרים יותר כך שיעור הדיווח על מעורבות באירועי אלימות נמוכים יותר – 7% מתלמידי כיתות י'-יא' דיווחו על המעורבות באירועי אלימות, לעומת 11% מתלמידי יסודי בוגרים, ה'-ו'. שיעורי הדיווח בבתי הספר דוברי הערבית גבוהים יותר מבבתי הספר דוברי העברית בכל שכבות הגיל. לאורך השנים נרשמה בבתי הספר היסודיים בשני המגזרים מגמה מתונה של ירידה בשיעור המדווחים על מעורבות באלימות. לעומת זאת, בקרב תלמידי חטיבות הביניים בבתי ספר דוברי ערבית נרשמה עלייה בדיווחי תלמידים על מעורבות באירועי אלימות – 6% מתלמידי י'-יא' בתש"ע צמחו ל-11% מתלמידי אותה שכבה בתשע"ד.

כ-22% מתלמידי היסודי וחטיבות הביניים דיווחו על תופעה של חבורות אלימות של תלמידים, המטרידים תלמידים אחרים ופוגעים בהם בבית ספרם, לעומת 44.5% מהתלמידים מאותה שכבת גיל בבתי ספר דוברי ערבית. שיעורי הדיווח על תופעות אלו נמצא במגמת ירידה לאורך השנים בשתי שכבות הגיל ובשני מגזרי השפה. עם זאת, בשנת תשע"ד נעצרה מגמה זו; בקרב תלמידים בבתי ספר דוברי עברית לא חל שינוי ואילו בבתי ספר דוברי ערבית נרשמה החמרה – 38% מתלמידי ה'-ו' בבתי ספר ערביים צמח ל-45% מתלמידי אותה שכבה.

באשר להערות גזעניות בקרב התלמידים, ניכרת מגמת שיפור לאורך השנים – אם בתשס"ח הסכימו 15% מתלמידי בתי הספר העבריים עם ההיגד "בחודש האחרון מישהו מהתלמידים לעג לי בגלל צבע העור, המוצא או הדת שלי", בשנה בעברה רק 10% מקרב תלמידי היסודי השיבו על שאלה זו בחיוב, ו-12% מקרב תלמידי התיכון. גם תלמידי יסודי בבתי ספר דוברי ערבית מצביעים על שיפור – 18% מהתלמידים בתש"ע ירדו ל-12% באותה שכבת גיל בשנה שעברה. מנגד, בתיכונים דוברי הערבית חלה הרעה במצב –4% מקרב תלמידי י'-יא' שהביעו הסכמה עם היגד זה עלו ל-10% בשנה החולפת.

מצד המורים, הרוב המכריע מדווח כי בית הספר מקדם סובלנות כלפי האחר והשונה - %93 מהמורים בבתי הספר היסודיים, 87% מהמורים בחטיבות. בדיווחי התלמידים נרשם שיעור נמוך יותר יחסית למורים, בעיקר בחטיבות העליונות – 58% מתלמידים לעומת 87% מורים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אילוסטרציה. ShutterStock
ככל שהתלמידים בוגרים יותר כך מצטמצמים הדיווחים על אירועי אלימות/ShutterStock

ראמ"ה ציין לטובה גם כמה הישגים בשנה האחרונה: כמחצית מתלמידי היסודי וכשליש מתלמידי החטיבות דיווחו על שימוש באינטרנט לצורכי למידה. עלייה ניכרת בנושא זה נרשמה בבתי הספר היסודיים דוברי הערבית החל משנת הלימודים תשע"ב. כמו כן, חלה עלייה בהיקף שיעורי התגבור בקבוצות קטנות של עד חמישה תלמידים, בעיקר בבתי הספר היסודיים – 91%, לעומת 74% בחטיבות הביניים. בהשוואה לשנים קודמות נמצאה כי יש מגמת עלייה בשיעור המורים המדווחים כי הם מעבירים תגבור בלימודים, בעיקר בקרב מורי חטיבות הביניים. זאת ככל הנראה בשל הצטרפות מורים רבים לרפורמת "אופק חדש", שהוסיפו שעות לימוד למצבת שעות העבודה השבועיות.

לפניות לכתבת: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully