וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון לווינשטיין: בדוק את המועמדים לרמטכ"לות

28.10.2014 / 0:04

כחלק מהליך בחירת הרמטכ"ל, פנה לפני כמה שבועות שר הביטחון ליועץ המשפטי לממשלה כדי שזה יבדוק אם יש מניעה משפטית מאחד המועמדים להשתתף במרוץ להחלפת גנץ. ההכרעה: ביום שישי

שר הביטחון משה יעלון ביקר ביישובי עוטף עזה ונפגש עם ראשי הרשויות עם הרמטכ"ל בני גנץ. משרד הביטחון
יעלון וגנץ/משרד הביטחון

המרוץ לתפקיד הרמטכ"ל הבא עולה שלב: ביום שישי הקרוב צפוי היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, להודיע לשר הביטחון משה יעלון מי מבין המועמדים להחליף את רא"ל בני גנץ, שמסיים בקרוב את תפקידו – כשר לעשות כן, לפחות מבחינה משפטית, כך לפי גורם ביטחוני. וינשטיין עורך את הבדיקה אחרי ששר הביטחון פנה אליו לפני כמה שבועות – במטרה לבדוק אם קיימת מניעה משפטית כזו או אחרת מאחד מהאלופים המועמדים להתמודד על תפקיד הרמטכ"ל. זאת, במטרה להסיר כל עננה ורבב מעל ראשם של המועמדים, וכדי לא לחזור על סאגת גלנט.

יצוין כי הצעד הזה הוא חלק מההליך הסדור למינוי רמטכ"ל. אלא שבעקבות פרשת גלנט, ונוכח העובדה ששמו של אלוף גדי איזנקוט, אחד המועמדים המובילים במרוץ היה מעורב בפרשה, מקבלת הפנייה ליועץ המשפטי וינשטיין משנה תוקף. שר הביטחון יעלון התבטא בעבר בנושא בריאיון לוואלה! חדשות שבו הבהיר כי הוא ימנע אפשרות של פגיעה בהליך בחירת הרמטכ"ל. גורמים במערכת הביטחון אמרו כי ההודעה הפומבית מהיום באה גם בעקבות הפרסום האחרון בנוגע לפרשת הרפז, אף שזה התברר כלא קשור לסוגיה המשפטית שבין לשכת שר הביטחון והרמטכ"ל. מכאן, שיעלון רוצה לבטל אפשרות, ולו הקטנה ביותר – להכשלת תהליך החלפת גנץ.

עוד בנושא בוואלה! חדשות
כך משפיעה פרשת הרפז על בחירת מחליפו של גנץ
הרב אלי סדן: "רמטכ"ל דתי זה אסון"
גנץ על הביקורת מצד חברי הקבינט: "לא עבר לידי"

וינשטיין צפוי להודיע על מיצוי הבדיקה בסוף השבוע הקרוב – כך שהמשך התהליך עד הודעתו זו, מעוכב. לאחר מכן, בשבועיים שלאחר מכן, צפוי שר הביטחון לקיים סדרת התייעצויות בנושא המרוץ עם שרי ביטחון ורמטכ"לים לשעבר לקראת החלטתו. בהמשך הוא יראיין את האלופים המועמדים לתפקיד. בתום ההתייעצויות והראיונות יביא שר הביטחון, בעצה אחת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, את המועמד לתפקיד לאישור הממשלה.

ייבחנו המלצות המשטרה ופרקליטות המדינה

כעת, כארבעה חודשים לפני סיום כהונתו של הרמטכ"ל, זהותו של מחליפו ושל מחליף סגנו עדיין לוט בערפל. הסגן הנוכחי, אלוף גדי איזנקוט, הוא כאמור המועמד המוביל לתפוס את מקומו של גנץ ולהתמנות לרמטכ"ל. עם זאת, בשל החשש המשפטי שהוא לא יוכל להתמנות משום ששמו נקשר בעבר בפרשת מסמך הרפז, שר הביטחון יעלון נאלץ לעכב את ההחלטה על זהות הרמטכ"ל, ובעקבות זאת – גם את ההחלטה על מינוי סגנו, בשל הרצון לשמוע את דעתו של הרמטכ"ל הנבחר על זהות סגנו המיועד. יש לציין כי אלוף איזנקוט לא נחקר ואף לא העיד בחקירת המשטרה בפרשה, ושמו לא הוזכר בסיכום ממצאי החקירה שפורסם ביום ראשון.

המלצת המשטרה מהחודש שעבר להעמיד לדין בכירים בצה"ל בגין מעורבותם בפרשה אמנם לא כללה את איזנקוט, אך גורם צבאי הסביר שהחשש הוא ש"יקרה לנו מה שקרה עם גלנט". לכן, החלטה בעניין מחליפו של איזנקוט – וכך גם בעניין מחליפו של גנץ - תתקבל רק לאחר הכרעת היועץ וינשטיין, אחרי שיבחן את המלצות המשטרה ופרקליטות המדינה.

באופן טבעי, המועמד לתפקיד סגן הרמטכ"ל הוא אלוף פיקוד הצפון, יאיר גולן, המסיים בקרוב את תפקידו ומוסר את שרביט הפיקוד לראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי. ואולם, העובדה כי לא מילא תפקידים בכירים במטכ"ל עלולה להיות לו לרועץ. בצה"ל לא פוסלים את האפשרות הפחות סבירה שלתפקיד עשוי להיבחר אלוף פיקוד הדרום, סמי תורג'מן, או מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, הידוע בקרבתו לאיזנקוט וששימש בעבר ראש מטה חיל האוויר וראש אגף התכנון, מה שעשוי להעניק לו יתרון ניכר.

אם יינתן "אור ירוק" משפטי, יעלון - כך נדמה, יעדיף את איזנקוט לתפקיד הרמטכ"ל על פני המועמד האחר, אלוף יאיר נווה.

(עדכון ראשון: 22:59)

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully