וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה: "חוק הפונדקאות" עבר בקריאה ראשונה

28.10.2014 / 0:03

ברוב של 45 ח"כים בעד אל מול 15 ח"כים נגד, החוק, שיאפשר לזוגות חד מיניים ולהורים יחידנים להביא ילדים בישראל, עורר סערה גדולה במליאה עד לסיום ההצבעה. גרמן: "משפחה אינה מורכבת מגבר, אישה וילדים"

תאומות תינוקות. ShutterStock
תאומות תינוקות/ShutterStock

לאחר דיון סוער במליאת הכנסת בעניין חוק בפונדקאות שיזמה שרת הבריאות יעל גרמן, הוא אושר אמש (שני) בקריאה ראשונה ברוב של 45 חברי כנסת שהצביעו בעדו. נגד החוק, המבקש להסדיר את נושא הפונדקאות בישראל, הצביעו 15 חברי כנסת ושלושה נמנעו מלהצביע.

"בהצעה זו ניסינו לאזן בין השוויון ובין הזכות להורות לכל אחד ואחת ומצד שני ניסינו לשמור ככל האפשר על זכויותיה של הפונדקאית, לרווחתה ולבריאותה נפשית ולדאוג לכך שלא תגיע להליך מתוך מצוקה פיזית נפשית או כלכלית", נימקה השרה גרמן במליאה. "משפחה היום אינה מורכבת מגבר אישה וילדים. היא יכולה להיות מורכבת מאישה בודדת וילדים, גבר בודד וילדים או שתי נשים וילדים או שני גברים וילדים. אפשר להתעלם מזה, אבל זה קיים. ואנחנו צריכים להכיר בכך".

עוד בנושא
איך חוק הפונדקאות ישפיע על החיים שלנו?
חוק הפונדקאות: הגבלת ההליך בחו"ל תפגע בזוגות?
הורים: חוק הפונדקאות אבסורדי ומסכן את חיי הילדים

יעל גרמן בפתחה של ישיבת הממשלה. דצמבר 2013. אלכס קולומויסקי,
"נדאג שהפונדקאית לא תגיע לתפקיד מתוך מצוקה נפשית או כלכלית". השרה גרמן/אלכס קולומויסקי

דבריה של גרמן עוררו סערה במליאה, כשחברי כנסת מיהדות התורה וממרצ החלו להפריע לה במהלך הנאום. "הפונדקאית הזאת, תמורת כסף ממוסד, תמכור את גופה", אמר חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה). "החוק מציג את דור המבול, הרס המבנה המשפחתי. האישה עכשיו תמכור את גופה באופן מורחב מאוד ולא רק במקרים מיוחדים. איפה הערכים כלפי הנשים? זה לא שוויון, זו פגיעה בגופה של האישה במקרים רבים שלא לצורך".

גם חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ) התרעמה על הצעת החוק, ואף אמרה כי מדובר ב"סחר באיברים". "למרות הרצון הטוב, יש פה בעיה גדולה. למכור את הרחם זה סוג של סחר באברים", אמרה. "הנשים שיעשו זאת אלה הנשים המוחלשות, שיעשו את זה כדי להתפרנס. נשים תמיד יהיו אלה שמשלמות את המחיר ונמצאות בתחתית השרשרת. הריון ולידה זה דבר מאוד מסוכן, ולעתים משלמים על זה מחיר גופני ונפשי. זה לא כמו תרומת זרע של גבר".

שר האוצר, יאיר לפיד, הגיב גם הוא להצעת החוק, ואמר כי מדובר בצעד אשר ייתן את הזכות להורות לכל אחד. "עשינו היום צעד חשוב ומשמעותי בדרך לאפשר לאלפי זוגות בני אותו מין וזוגות חשוכי ילדים להגשים את אחד מהדברים הטבעיים ביותר- לגדל ילד ולהקים משפחה", אמר לפיד. "לכל אחד יש את הזכות להיות הורה".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
מיכל רוזין, אולפן וואלה, ינואר 2013. מגד גוזני
"למכור את הרחם זה סוג של סחר באיברים". ח"כ מיכל רוזין/מגד גוזני

ההחלטה להעלות את החוק מעורר המחלוקת לדיון התקבלה היום אחר הצהריים בהנהלת הקואליציה. על פי הסיכום, כל הסיעות התחייבו לתמוך בו, מלבד חברי הבית היהודי שקיבלו חופש הצבעה.

החוק יסדיר את נושא הפונדקאות כך שיתאפשר לזוגות חשוכי ילדים וכן לזוגות בני אותו מין ולאמהות יחידניות להביא ילד לעולם בהליך שיתקיים בישראל. ועדה של משרד הבריאות תפקח על ההליך שעלותו תוגבל ל-180 אלף שקלים.

האור הירוק לקידום החוק ניתן במסגרת פשרה בסוף מושב הקיץ, אחרי שסיעת יש עתיד הסירה את הערר שהגישה נגד "חוק המחבלים" אותו יזמו בבית היהודי. בתמורה, הסירו בסיעתו של בנט את הערר נגד חוק הפונדקאות.

החוק המקורי שעוסק בסוגייה זו ושזכה לשם "החוק לנשיאת עוברים" נחקק בשנת 1996 וקבע כי רק זוגות נשואים הטרוסקסואליים יוכלו לבצע את ההליך בישראל. עם התפתחות שוק הפונדקאות והביקוש להליך מצד אוכלוסיות נוספות, הוחלט ב-2010 להקים ועדה ציבורית לבחינת נושא הפריון וההולדה בישראל, ובראשה עמד פרופ' שלמה מור יוסף. תזכיר החוק נשען ברובו על המלצות הוועדה.

הצעת החוק כוללת מגבלות שונות על מנת להתמודד עם מצוקת הפונדקאיות בארץ, מצוקה שככל הנראה תגדל עם הרחבת מעגל הזכאים להליך. על כן, קובע תיקון החוק כי כל זוג יהיה זכאי לביצוע ההליך עד להולדת שני ילדים בפונדקאות. כמו כן, תיקון החוק קובע כי גם נשים נשואות יוכלו לשמש פונדקאיות ומאפשר לקרובות משפחה – כמו בת דודה או בת דוד לשמש פונדקאיות – ולאחות, כל עוד לא מדובר בזרע אחיה. החוק עוד קובע מגבלות שונות, שלפיהן גיל ההורים המיועדים יהיה עד 54 וכן מגבלות שונות לפונדקאיות, שגילן יוגבל לטווח הגילים 38-22 והן יוכלו לשמש כפונדקאיות עד שלושה הליכים בלבד או עד ללידת שני ילדים.

(עדכון ראשון: 22:58)

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully