וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף ההבטחות: רק צהרון אחד נפתח בערים החלשות

27.10.2014 / 18:34

לאחר שנסגרה תכנית הצהרונים המסובסדת עקב קיצוצים דרמטיים, הובטח להחזירה לאחר סוכות – אך מתוך 78 רשויות, רק צהרון אחד נפתח. משרד החינוך: "יש רשויות שלא מיומנות ביצירת קשר עם ההורים"

פתיחת שנת הלימודים בביה"ס היובל בת"א. יותם רונן
פתיחת שנת הלימודים בביה"ס היובל בת"א/יותם רונן

במהלך דיון שהתקיים היום (שני) בנושא מעקב אחר נושא הצהרונים המסובסדים של משרד החינוך, עלתה תמונת המצב העגומה ברשויות של אשכולות 3-1, שמצבן הסוציו-אקונומי נמוך. רק צהרון אחד נפתח בעיר אופקים, מתוך 78 רשויות באשכולות המדוברים ובכמה מצהרוני ירושלים אשר ממוקמים בשכונות חלשות יותר.

תכנית הצהרונים המסובסדים, ציל"ה (צהרי יום להעשרה), בוטלה בתחילת השנה לאור הקיצוץ התקציבי הדרמטי במשרד החינוך בעקבות מבצע "צוק איתן". המהלך פגע ישירות במשפחות מהשכבות המוחלשות והביא עמו לחץ ציבורי כבד, שגרם לכך שלפני כחודש הוחלט כי התכנית תשוב לפעילות לאחר חג הסוכות. מנהל המינהל הפדגוגי במשרד החינוך, אריאל לוי, הודיע על פתיחת התכנית וח"כ עמרם מצנע, יו"ר ועדת החינוך, דרש הבטחה כי לקראת שנת הלימודים הבאה התכנית תופעל ואף תורחב לכיתות גבוהות יותר.

עוד ידיעות בנושא חינוך:
חמש יחידות מתמטיקה בחוג לספרות | דעה
יותר מ-300 אלף סטודנטים: שנת הלימודים האקדמית נפתחה
הורי ירושלים נגד ביטול הטיולים: "פספוס עצום"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דרש הבטחה כי התכנית תורחב לכיתות גבוהות יותר. יו"ר ועדת החינוך, עמרם מצנע/מערכת וואלה!, צילום מסך

תכנית ציל"ה היא פועל יוצא של מסקנות ועדת טרכטנברג ואחד מהישגיה הבולטים של המחאה החברתית ב-2011. התכנית הממשלתית מפעילה ילדים בגילאי שלוש עד תשע בשעות אחר הצהריים על מנת לאפשר להוריהם, אשר מצבם הסוציו-אקונומי נמוך, לקחת חלק בשוק העבודה ולהקל עליהם את נטל התשלומים לתכניות אחר הצהריים עבור ילדיהם. התכנית פועלת בהצלחה מאז הוקמה וסייעה להורים רבים, בעיקר הורים מהציבור החרדי והמוסלמי, שם לרוב המשפחות ילדים רבים, לפתח עצמאות כלכלית ולהשתלב במעגל העבודה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"סכום סביר": הצהרונים יעלו מעתה 60 שקלים בחודש

סגירת הצהרונים ואי הוודאות לגבי פתיחתם המחודשת, פגעת באופן ישיר בהורים הן ברמת ההכנסה והן בסכנה למקומם בשוק העבודה. התוכנית פועלת במימון משרד החינוך והרשויות המקומיות ובהשתתפות סמלית של ההורים, כאשר עד היום ביישובים השייכים למדרג הסוציו-אקונומי הנמוך ביותר, הצהרונים ניתנו כשירות להורים במימון ממשלתי ומוניציפלי מלא.

חיים הלפרין, מנהל היחידה לתכניות משלימות למידה במשרד החינוך, הכריז במהלך הדיון כי סכום ההשתתפות של ההורים בתכונת החדשה שלאחר קיצוצי "צוק איתן", תעמוד על 60 שקלים בחודש. "אני שמח שיחד עם משרד האוצר, שהולך אתנו יד ביד בעניין הזה", אמר. "הסכום סביר ואפשר לעמוד בו והוא מגיע יחד עם העלאת הסטנדרט – פחות ילדים בגנים ובבתי הספר. מדובר במענה ראוי". באשר להאשמות כי התכנית לא נפתחה ביישובים בהן היא אקוטית להורים, הלפרין הדף אותן והפנה אצבע מאשימה לרשויות המקומיות. "יצאנו לדרך עם החלטת הממשלה ופנינו לרשויות המקומיות שיתחילו לעשות את העבודה גם מול ההורים. לצערנו, יש רשויות שלא מספיק מיומנות ביצירת קשר עם ההורים וביידוע שלהם. בבני ברק למשל, אישרנו 150 מסגרות לטובת היציאה לדרך".

סמנכ"ל השלטון המקומי, פיני קבלו, הגיב לטענות משרד החינוך ואמר כי מהמעקב אחר הרשויות עלה כי התנהלותן הייתה ראויה. "חוזר מנכ"ל החינוך יצא אל הרשויות רק ב-7 באוקטובר, ערב סוכות", אמר. "משרד החינוך מנסה לגלגל את הנושא לפתחנו. רשויות שבהן יש חשב מלווה, לא מפעילות את התכנית עד שהוא לא מקבל אישור. אין ספק שצריך היה להסדיר את הנושא הזה כבר בחודשי הקיץ, ובתחילת ספטמבר לצאת אתו – וכך היה. אבל משרד החינוך החליט לקצץ דווקא בצהרונים באותם מקומות שמדורגים 1-3. אני מאמין שתוך חודש כל הצהרונים יפעלו".

ההורים ששמעו כי מעתה יהיה עליהם לשלם 60 שקלים בחודש התקוממו על החיוב, לאחר שבמשך שנתיים השירות ניתן להם בחינם. "יש פה זלזול ב-60 שקלים, אבל יש כאן כאלה שזה המון בשבילם", אמרה חגית יערי מתכנית "אמא" בשדולת הנשים. ישראל אליסף, מרכז תחום גנים בפורום ועדי ההורים היישוביים, חושב מאידך כי השתתפות הורים בתשלום תטיב עם התכנית ועמם. "כשעושים הכול בחינם זה מנציח את המסכנים", אמר. "גם בהיבט הפרקטי, כדי שהפרויקט הזה יפעל ולא יקרוס כלכלית, דרושה השתתפות כספית. כיום, בגלל שזה שירות בחינם יש הורים שלא מחויבים לתכנית. צריך לזכור שהממשלה מסבסדת לפי פעילות בשטח, כך שאם לא מגיעים ילדים, הגננת אמנם תקבל את המשכורת שלה אבל הרשות לא תקבל את התקציב ולא תרצה להפעיל את התכנית מחדש". הוא הוסיף לגבי משפחות שייתכן שלא יוכלו לממן את הסכום על בסיס חודשי, כי "כוועדי הורים אנחנו מאמינים שהרשויות לא יתנו שיהיה ילד שבגלל בעיה כלכלית לא ישתתף בתכנית".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully