וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים אישרו את חוק עוקף בג"ץ: "ראוי שערכי הציבור יכריעו"

26.10.2014 / 17:09

ברוב של 8 מול 3 מתנגדים, אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת החוק של איילת שקד שלפיה הכנסת תוכל לחוקק ברוב של 61 ח"כים חוק גם אם הוא נוגד את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו

דיון בבג"ץ על ייצוא הגז, אוקטובר 2013. נועם מושקוביץ
הצעת החוק הוגשה בעקבות החלטת בג"ץ לפסול את התיקון לחוק למניעת הסתננות בנוסחו החדש. בג"ץ/נועם מושקוביץ

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק של חברת הכנסת איילת שקד (הבית היהודי) שלפיו תוכנס פסקת התגברות בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. לפי הפסקה החדשה, הכנסת תוכל לחוקק חוק ברוב של 61 חברי כנסת, גם אם הוא נוגד את חוק היסוד. שמונה שרים תמכו בשינוי, לעומת שלושה שהתנגדו.

חברת הכנסת שקד הביעה שביעות רצון מאישור ההצעה. "בעת מתן פסק הדין בחוק ההסתננות, הפציר הנשיא גרוניס בעמיתיו השופטים שלא לקחת את מושכות החקיקה בישראל לידיהם, על מנת שלא ליצור משבר ביחסים עם הממשלה והכנסת", אמרה. "אם מתגלה ויכוח מהותי בין שופטים ממונים לבין נבחרי הציבור בשאלה אם חוק מסוים הולם את ערכיה של המדינה או אם לאו, בין אם הוא מידתי ובין אם לאו - ראוי שערכיו של הציבור יכריעו ויגברו".

עוד על חוק עוקף בג"ץ בוואלה!:
שקד: 'עוקף בג"ץ' יאושר, למרות הביקורת הצפויה"
וינשטיין במתקפה: "להתנגד נחרצות לחוק עוקף בג"ץ"
עוקף בג"ץ: נתניהו יוזם תיקון לחוק המסתננים

לבני: "לא אתן שיחרבו את בית המשפט העליון"

הצעת החוק הוגשה בעקבות החלטת בג"ץ לפסול את התיקון לחוק למניעת הסתננות בנוסחו החדש, לפני כחודש. שרת המשפטים ציפי לבני הודיעה שתגיש ערר על ההחלטה. "גם לי לעיתים יש ביקורת על בית המשפט העליון, אבל כאן יש סיפור גדול בהרבה: מדובר במאבק על מקור הסמכות שלנו - מאבק בין בית המשפט והחוק מול הדת והרב", אמרה במהלך הדיון בוועדה.

לבני הוסיפה: "לבעיית המסתננים ניתן מענה, אבל לא אתן שינצלו את זה כדי לפגוע ולחרב את בית המשפט העליון - זו לא הדרך הנכונה, זה לא העיתוי הנכון וזה נעשה על מצע בעייתי מאוד של טרנדים מטרידים - פגיעה גוברת בזכויות מיעוט, לאומנות, גזענות ואי שמירה על זכויות בסיסיות וערכים חוקתיים. ההצעה הזאת מאפשרת לכנסת ברוב קואליציוני מקרי לרמוס כל זכות שהיא חלק מהיותנו מדינה יהודית ודמוקרטית".

יו"ר מפלגתה של שקד, נפתלי בנט, בירך על האישור. "אין חוק עוקף בג"ץ, יש פסיקה עוקפת כנסת", אמר. "הכנסת והממשלה הם הריבון בישראל, והצעת החוק של ח"כ שקד מחזירה את עיקרון הפרדת הרשויות משיעורי האזרחות אל המציאות. מתן מעבר לתוך ישראל במסלול הירוק למסתנני אפריקה, כשהכנסת כבולה ביכולתה למנוע זאת, הוא גם מסוכן לביטחון וגם לדמוקרטיה - והצעת החוק תציל את שניהם".

השר אורי אורבך, הסביר את החלטתו לתמוך בהצעה. "נאמן להשקפתי שעדיף חוק גרוע של המחוקק על פני חוק טוב של שופט, ואך ורק משום שהוא נבחר הציבור והוא הריבון", אמר.

באופוזיציה מחו על אישור ההצעה. יו"ר מרצ, זהבה גלאון, אמרה כי הוועדה "היא מופקרת וחסרת אחריות, שמקבלת החלטות על בסיס אג'נדה פוליטית תוך נכונות לפגוע בזכויות אדם". לדבריה, "מדובר בהחלטה מסוכנת שמבקשת לפגוע בבג"ץ בגלל שפסיקותיו אינן תואמות את השקפתם הפוליטית של חברי הממשלה. זהו צעד מסוכן שיפגע בהפרדת הרשויות וביכולת להגן על זכויות אדם מפני עריצות הרוב".

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully