וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות החשש לחייו: רשות ההגירה רוצה לגרש חולה נפש

23.10.2014 / 10:40

חולה סכיזופרניה שעלה לארץ עם הוריו באמצעות מסמכים מזויפים צפוי להיות מגורש לרוסיה למרות המחלה הקשה ממנה סובל. מטפליו חוששים כי הטיפול שיקבל שם יביא להידרדרות קשה במצבו

המרכז הירושלמי לבריאות הנפש. אתר המרכז הירושלמי לבריאות הנפש, אתר רשמי
המרכז הירושלמי לבריאות הנפש בו נמצא בית החולים הפסיכיאטרי "כפר שאול" בו מטופל הצעיר/אתר רשמי, אתר המרכז הירושלמי לבריאות הנפש

רשות האוכלוסין וההגירה דורשת לגרש לרוסיה את א', צעיר בן 28 הסובל מסכיזופרניה, בשל העובדה שמשפחתו נכנסה לארץ לפני 17 שנה בעזרת מסמכים מזויפים. רופאיו טוענים כי בעקבות הטיפול הלקוי בחולי נפש ברוסיה, הגירוש יכול לערער את מצבו הבריאותי עד לכדי מוות.

בינואר 1998 עלתה משפחתו של א' לישראל מרוסיה מכוח חוק השבות והוא קיבל מעמד של אזרח. חמש שנים לאחר מכן הוא אובחן כסובל מסכיזופרניה פרנואידית, מחלת נפש קשה המתאפיינת במחשבות שווא, תנודות חדות במצבי הרוח, קושי בשליטה בהתנהגות במצבים מסוימים ופגיעה ביכולת להתנהלות עצמאית. בעקבות המחלה אושפז א' עשרים פעמים בכמה בתי חולים פסיכיאטריים.

בהמשך אושפז א' בהוסטל. בעזרת שילוב הפעילות במקום לצד טיפול מרפאתי בבית החולים הפסיכיאטרי "כפר שאול" שבירושלים, התחיל א' בתהליך שיקום בקהילה שהוביל לייצוב מצבו ושיפור ברמת התפקוד והעצמאות שלו.

עוד בוואלה! חדשות:
סוריה: דאעש התאמן במטוסי קרב, השמדנו כמה מהם
אחת מנשותיו לשעבר של גואל רצון: "סירס לי את האישיות"
בית הדין קבע: פיטורי עובדת שחגגה מות חיילים - תקפים

דכאון. ShutterStock
הטיפול ברוסיה כולל תרופות ישנות שגורמות לסבל קשה/ShutterStock

בשנת 2005 קיבלה המשפחה הודעה לפיה אזרחותם בוטלה בטענה כי אם המשפחה עשתה שימוש במידע שקרי במטרה לעלות לישראל. המשפחה עתרה לבג"ץ וטענה כי הגירוש עלול לסכן את בנם. שלוש שנים לאחר מכן קבע בית המשפט כי העתירה נדחתה, מפני שאין בנימוקים ההומניטריים שהציגה כדי לבטל את ההחלטת רשות האוכלוסין וההגירה.

המשפחה לא ויתרה ובפברואר 2009 פנתה לוועדה הבין-משרדית לעניינים הומניטאריים הפועלת תחת רשות האוכלוסין וההגירה, בבקשה לקבל מעמד מטעמים הומניטאריים בטענה שאחיו של א' סובל גם הוא מסכיזופרניה. חצי שנה לאחר מכן גם בקשה זו סורבה ללא נימוק. במרץ 2012 הוגשה בקשה נוספת שסורבה אף היא והמשפחה התבקשה לצאת מישראל.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"ברוסיה מפחדים מחולי נפש, נותנים להם תרופות ישנות"

המשפחה דבקה בשלה ולא יצאה מישראל בשל חשש לגורל בניה החולים. בשנה שעברה הגישה המשפחה בקשה נוספת לוועדה בה טענה כי במועד כניסת המשפחה לארץ הילדים היו קטינים וכי בשל מצבם הבריאותי מבקשים מעמד מטעמים הומניטריים. גם בקשה זו נדחתה ובימים אלו נדון ערר שהגישה המשפחה על ההחלטה.

בבקשתה צירפה המשפחה חוות דעת מטעם הרופאים המטפלים בא' לפיהן גירוש לרוסיה יכול להביא גם למות הבן. "לאור חשש לגירושו מישראל לרוסיה, הנני רואה בכך סכנה גבוהה למצבו הבריאותי", כתבה ד"ר אינה ממרוקוב, מומחית לפסיכיאטריה, בחוות הדעת שהוגשה לוועדה. "זאת בשל הבדלים דרסטיים באפשרויות לטיפול במחלת נפש בארץ וברוסיה".

ד"ר ממרוקוב הוסיפה כי בגלל הבעיות הסוציו-אקונומיות ברוסיה, חולי נפש לא מקבלים תרופות חדשניות שאינן כוללות תופעות לוואי, אלא תרופות ישנות שגורמות לסבל קשה. "הציבור הרוסי פוחד מחולי נפש וחולי נפש פוחדים מהציבור וכתוצאה מכך רוב חולי הנפש מגורשים מהחברה", ציינה ממרוקוב. "סבורני שא' זקוק לעזרה פסיכיאטרית ותמיכה סוציאלית בארץ, גירוש לרוסיה יכול להרוג אותו".

רשות ההגירה: "המשפחה עלתה במרמה, המקרה נבחן"

כיום א' חסר מעמד ולכן אינו זכאי לטיפול רפואי בקהילה או להנחה מטעם קופת החולים ברכישת התרופות להן נדרש, שעלותן כ-900 שקל בחודש. בשל מצבו הכלכלי הקשה נתון א' לחסדי בית החולים "כפר שאול", שבאמצעות אישור ועדה מיוחדת בבית החולים מעניק לו את הטיפול באופן זמני. בחלוף האישור יופסק הטיפול ומצבו של א' צפוי להחמיר והוא יזדקק לאשפוזים חוזרים ונשנים.

"א' זקוק לסביבה יציבה ותומכת על מנת למנוע הידרדרות במצבו הנפשי הרעוע" כתב ד"ר סרגיי רסקין, מנהל מחלקה א' בבית החולים "כפר שאול" בחוות דעת שהוגשה לוועדה לעניינים הומניטריים, "במידה ולא יקבל בחזרה מעמד של אזרח או תושב, ויוחלט לגרשו מהארץ, א' יתקשה מאוד לשאת בעול הגזרה וכל עולמו יתערער לחלוטין בן רגע. הא לא יוכל לזכות לטיפול רפואי הולם, סביר שתחול החרפה קיצונית במצבו והוא עלול להביא את עצמו למצבים מסכני חיים כגון פגיעה עצמית או ניסיונות אובדניים".

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר: "מדובר במשפחה שעלתה לישראל במרמה וקיבלה מעמד תוך מתן מידע כוזב על זהותם. המקרה נדון כבר תקופה ארוכה, במהלכה התבקשו שוב ושוב לצאת מהארץ. לפני כשנה הובא המקרה לדיון בפני חברי הוועדה הבין-משרדית אשר לא מצאו טעמים הומניטאריים. בימים אלה נבחן ערעור שהגישו בני המשפחה.

לפניות לכתבת דנה ויילר פולק: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully