וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: שתי עצרות מרכזיות ביום השנה לרצח רבין

22.10.2014 / 9:40

העצרת הראשונה תתמקד בפן המדיני ובדרישה להגיע להסכם שלום ואילו העצרת השנייה תתמקד בשמירה על הדמוקרטיה. הנשיא לשעבר פרס ינאם בראשונה ואילו הנשיא המכהן ריבלין - בשנייה

עצרת זכרון ליצחק רבין, אוקטובר 2013. דרור עינב
העצרת המרכזית לזכר יצחק רבין, אוקטובר 2013/דרור עינב

במלאות 19 שנים להירצחו של ראש ממשלת ישראל לשעבר, יצחק רבין, יתקיימו השנה שתי עצרות מרכזיות לזכרו – הראשונה של עמותת "ישראל יוזמת" בראשות בנו יובל רבין ואילו השנייה של קואליציית "זוכרים את הרצח - נאבקים על הדמוקרטיה" - קואליציה רחבה של ארגונים, קבוצות ואישים הכוללת תנועות נוער רבות ובניהן הנוער העובד והלומד, הצופים ובני עקיבא.

העצרת הראשונה תתקיים ב-1 בנובמבר ולדברי המארגנים מדובר בעצרת בעלת מסר מדיני שתקרא לקידום הסכם השלום המקומי והאזורי. "העצרת שלנו מדברת על מה שהוביל לרצח", אמרה אחת מהמארגנות. "רבין נרצח בשל משנתו המדינית - השגת הסכם השלום עליו חתם". העצרת השנייה תתקיים בשבוע שלאחר מכן, ב-8 בחודש, ותתמקד, על פי המארגנים, במטרה לחזק את המרכז הערכי והדמוקרטי המתנגד לגזענות, אלימות, ופגיעה בציבורים שלמים ופועל לבניית חברה בעלת מרכז משותף שיוויוני ודמוקרטי. יום הזיכרון ה-19 לזכרו של יצחק רבין יצוין השנה ב-5 בנובמבר.

גם בשנים קודמות התקיים פילוג בנושא רעיון העצרת אך לבסוף העצרות התאחדו לכדי עצרת גדולה אחת. הפעם, שני הצדדים דבקים בעמדתם ואינם מוכנים לבדוק אפשרות של איחוד העצרות.

עוד בוואלה! חדשות:
חשד לרצח בחיפה: סב ירה למוות בגבר שהתעמת עם נכדו
הערכה: הפרקליטות תבקש לפחות 25 שנות מאסר לגואל רצון
לא רק הפצצות: מלחמת התרבות של ארה"ב נגד דאעש

פרס ינאם בעצרת אחת, ריבלין בשנייה

שתי העצרות מגדירות את עצמן כעצרות המרכזיות והגדולות. בעצרת הראשונה ינאם נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס, ואילו הנשיא המכהן, ראובן ריבלין, ינאם בעצרת השנייה. העצרת הראשונה מגדירה את פרס כ"נשיא היוצא", למרות העובדה שכבר בחודש יולי האחרון הושבע מחליפו לתפקיד. ביקורת רבה הושמעה על פרס שלכאורה ממשיך לכהן כנשיא צללים ובכך מגמד את תפקידו של ריבלין. ואכן, עצרת זו מתחרה בעצרת בה הנואם המרכזי כמדי שנה הוא נשיא המדינה המכהן.

בעקבות המחלוקת החוזרת מדי שנה בנושא העצרת לזכרו של ראש הממשלה המנוח, שלח יובל רבין מכתב ליו"ר הנוער העובד והלומד רועי יסוד שבו כתב: "ברור לי כי מורשתו של אבי ז"ל מיוצגת הן על ידי הדגל המדיני והן על ידי הדגל של הדמוקרטיה ואחדות העם. לו ניתן היה כמובן שהיינו מקיימים עצרת אחת משותפת אולם אני בהחלט מבין את הדיון שבהתרחקותכם מאמירה ברורה בזכות הסדר מדיני על מנת שתוכלו להביא לכיכר צעירים מקשת פוליטית רחבה".

"ברצוני להבהיר כי אינני רואה בכך כל פסול", הדגיש רבין במכתבו והוסיף: "לו יכולתי הייתי מגיע לעצרת שלכם, אך זה ייבצר ממני מפאת התחייבות קודמת. אני מבקש להבהיר כי אקרא לקהל בעצרת שלנו לבוא ולהגיע לעצרת שלכם. באופן דומה אני מקווה כי תמצאו את הדרך לעודד את חניכיכם גם להגיע לעצרת שלנו משום שאני בטוח שדגל השלום מבטא גם את דרכה של תנועת הנוער העובד והלומד ואת דעתם של רוב החניכים שלכם".

טקס הצהרת האמונים של נשיא המדינה העשירי של מדינת ישראל ראובן (רובי) ריבלין, מליאת הכנסת. יולי 2014. נועם מושקוביץ
פרס ממשיך לכהן כנשיא צללים? פרס וריבלין בעת השבעת ריבלין לנשיאות, יולי 2014/נועם מושקוביץ

"אנחנו מארגנים עצרת בהשתתפות אנשים מימין ומשמאל, דתיים וחילוניים", אמר אילן גזית, מזכ"ל תנועת הנוער "מחנות העולים" ואחד ממארגני העצרת השנייה. "אנחנו מסתכלים סביב ורואים שאותם תהליכים שליוו את רצח רבין ממשיכים ללוות אותנו ביתר שאת, אם לא נעשה מעשה נמצא את עצמנו במקום קשה מאוד".

"במשך 16 שנים מרכז רבין קיים עצרות", ציין גזית והוסיף: "החל מהעצרת ה-17 הוא הפסיק לקיים עצרות, בין היתר כי כמות האנשים שהגיעה הידלדלה. בנקודה הזאת אנחנו נכנסנו". גזית אמר כי עיקרון הרצח לא שייך למגזר או פלג מסוים בחברה הישראלית ולא לעמדה פוליטית, אלא לכלל החברה הישראלית.

"בשנתיים האחרונות היה רעיון לקיים עצרת שתעסוק בתהליך השלום", סיפר גזית. "בסופו של דבר התקיימה רק עצרת אחת, שלנו ושל הקואליציה. לדעתי יש יום אחד בשנה שראוי שנתעסק בזיכרון הרצח וזה מה שאנחנו עושים. אני לא זה שקראתי לקיים שתי עצרות, אך למרות זאת, אני לא חושב שזה בהכרח רע שיש כמה עצרות".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • יצחק רבין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully