וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיוס בדרום סודאן? "הצדדים מכירים באחריותם למלחמה"

הנשיא וסגנו לשעבר, המנהיג את כוחות המורדים במדינה הצעירה, חתמו על הסכם במסגרתו הם לוקחים "אחריות קולקטיבית" למלחמת האזרחים. "לא רוצים שההזדמנות הזאת תחלוף כמו אחרות לפניה"

נשיא דרום סודאן, סאלווה קיר, במסיבת עיתונאים, ג'ובה, 18 בדצמבר 2013. רויטרס
הנשיא סלבה קייר/רויטרס

נשיא דרום סודאן סלבה קייר ומנהיג המורדים במדינה וסגן הנשיא לשעבר ריק מצ'אר הודיעו אמש (שני) כי הם קיבלו אחריות משותפת למלחמת האזרחים שהביאה למותם של אלפי בני אדם בעשרת החודשים האחרונים – כך דווח בסוכנות הידיעות הצרפתית.

בהסכם שנחתם בין שני היריבים הפוליטיים בעיר ארושה שבטנזניה נכתב: "הצדדים מכירים באחריותם הקולקטיבית למשבר בדרום סודאן, אשר הטיל עול כבד על חייו של עמנו ועל רכושו". מדובר בפעם הראשונה בה השניים נפגשו מאז החתימה על הסכם הפסקת האש בחודש אוגוסט באתיופיה, אשר לא החזיקה במשך זמן רב, בדומה לשלושת ההסכמים שקדמו לו.

עוד כותרות מהעולם בוואלה! חדשות:
לאחר יומיים "שקטים": דאעש חידש את הלחימה בכובאני
"פוטין הציע לפולין לחלק את אוקראינה בין המדינות"
עלול להישלח למאסר - בשל ביקורת על מלך שמת לפני 400 שנה

ילדים מתחממים ליד מדורה בדרום סודאן. AP
יותר ממיליון אזרחים נאלצו להימלט מבתיהם/AP

לאחר מאמצים בינלאומיים רבים להביא לרגיעה, בהם ביקורים של מזכ"ל האו"ם באן קי מון ושר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי, שני המנהיגים, שהובילו בעבר יחד את "תנועת השחרור העממית של סודאן", אשר הביאה לדרום את עצמאותו, הכריזו כי הגיעה העת להתאחד מחדש.

"פילוג בתנועה יוביל באופן אוטומטי לפילוג במדינה, לפי קווים אתניים או אזוריים שגויים", עוד צוין בהסכם, אשר קרא ל"שיח כנה ששם אם האינטרס של העם ושל האומה מעל לכל". לדברי קייר, "אין סיבה שבני עמנו יסבלו שוב אחרי קבלת העצמאות", לפני שלוש שנים.

סגן הנשיא לשעבר מצ'אר הוסיף: "אנחנו לא רוצים שההזדמנות הזאת תחלוף, כמו אחרות לפניה. נעשה כל שביכולתנו על מנת להשלים את התהליך הזה". הסכם הפסקת האש הקודם, שנחתם באוגוסט, הופר כשהמורדים הפילו מסוק סיוע של האו"ם, בפעולה שהביאה למותם של שלושה אנשי צוות רוסים.

ניסיונות קודמים כשלו

אחרי 5 חודשים מדממים: הפסקת אש בדרום סודאן

לכתבה המלאה

"אלימות מינית חסרת רסן"

בתוך כך, הנציגה המיוחדת של האו"ם לאלימות מינית בעימותים אלימים, זינב בנגורה, מסרה אתמול בתום סיור במדינה כי דווח על מקרים רבים של אונס ואלימות מינית במסגרת מלחמת האזרחים במדינה. לדבריה, המקרים הפכו כה נפוצים עד שבין הקורבנות דווח גם על פעוטה בת שנתיים.

"ב-30 שנות ניסיוני, לא נתקלתי בשום דבר כמו מה שראיתי בעיר בנטיו", אמרה, "הפליטים מתמודדים עם שילוב של חוסר ביטחון, תנאי חיים שלא ניתן להעלותם על הדעת, דאגה יום-יומית להגנתם, ואלימות מינית חסרת רסן".

בנגורה סיפרה על עדויות ששמעה מפי שורדים ומפי אנשי רפואה, על מקרי אונס ואונס קבוצתי, חטיפה, עבדות מין ונישואים בכפייה. "אלה שנאבקים בתוקפים לרוב נאנסים באמצעות מכשירים שונים, וחלק מהקורבנות אף נאנסו עד שמתו", הוסיפה, והסבירה כי הקורבנות כוללים נשים, גברים, ילדות וילדים, 74% מהם מתחת לגיל 18.

המשבר בדרום סודאן הביא למותם של יותר מ-10,000 בני אדם. יותר ממיליון תושבים, מתוך 11 מיליון במדינה, נאלצו להימלט מבתיהם. לפי נתוני האו"ם, כשליש מהמדינה עלולה להגיע למצב של רעב עד לסוף השנה, אם המצב לא ישתנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully