וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערכת הביטחון חוששים: היעד הבא של דאעש - ירדן

20.10.2014 / 19:05

למרות האיומים על ידי אל-קאעדה מצפון ועל ידי האיסלאמיסטים הסונים ממזרח, גורם מדיני בכיר אומר שהמלך עבדאללה מצליח היכן שאסד נכשל. "ירדן חזקה מודיעינית וביטחונית, אסור להמעיט בערכם"

דאעש. AP
בלימתם בכובאני עלולה ליצור אתגרים חדשים באזור. לוחמי "המדינה האיסלאמית"/AP

ההצלחה של מדינות המערב לבלום את ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בעיר הכורדית כובאני שבגבול סוריה-טורקיה עלולה להוליד אתגרים חדשים באזור, ובמערכת הביטחון חוששים שהארגון ינסה לחדור לשטח ירדן. על רקע חששות אלה אומר גורם מדיני בכיר בארץ שירדן מוקפת על ידי אל-קאעדה מצפון ועל ידי דאעש ממזרח, אך בשונה מסוריה, מצליחים המלך עבדאללה ובכירי המשטר להפעיל מנגנון שמשמר את האינטרס של השבטים בגבולות השונים.

מסע הכיבוש של דאעש || סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
לראשונה: ארה"ב הצניחה נשק למורדים הכורדים בכובאני
מלחמות המודיעין: כך מסתתר דאעש ממרגלי המערב
בשם אללה: המגזין שמצדיק אונס ורצח של אלפי אזרחים

"ירדן חזקה מודיעינית וביטחונית ביחס למדינות האחרות סביבה, ובזכותה אנחנו לא מקימים גדר בגבול", אמר הגורם המדיני. "המודיעין האיכותי של הירדנים, יחד עם כוחות הביטחון והמערכת השבטית השורשית בעלת העוצמה, מצליחים להכיל תהליך דמוגרפי חמור בירדן שכולל 1.3 מיליון פליטים סורים וחצי מיליון פליטים עיראקים. וזה בנוסף לפלסטינים".

הגורם הבכיר הדגיש שירדן עוצרת פיגועים על גבול ישראל ולכן כוחה הביטחוני והמודיעיני מהווה בסיס לשינוי סדר העדיפויות של ממשלת ישראל בהקמת גדר מערכת לאורך הגבול המזרחי. "היו כאלה בישראל שניבאו את מותו של המלך חוסיין וטעו - בסוף הוא מת ממחלת הסרטן. אסור להמעיט ערך בכוח הירדנים", אמר. "בנינו מערכת קשרים חשאית אדירה איתם. מצד אחד, אפשר להגיע למסקנות איומות כשאתה רואה מה קורה באזור ובגבול הירדני. ומצד שני, כשאתה לוקח בחשבון את הכוחות הפנימיים, אתה מבין מאין מגיעה היציבות. הירדנים חוסכים לנו דמים".

נוסף על כך, טוען הבכיר כי ישראל פוקחת עיניים על הנעשה בזירה הזו. לדבריו, ההיערכות אותה הוביל הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ, בגבול הצפון הכולל את משולש הגבולות עם ירדן, מרשימה מאוד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בעמאן עם עבדאללה מלך ירדן. 16 בינואר 2014. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ירדן עוצרת פיגועים על גבול ישראל. נתניהו והמלך עבדאללה/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

הגורם הבכיר התייחס גם לחשיפה לכאורה של מתקני האזנה של ישראל על אדמת ירדן משנות ה-60, בחירבת הרקלא שבצפון המדינה, במטרה להאזין לקווי הצבא המקומי. הוא הסביר כי מטרת החשיפה הירדנית היתה לצורכי "עניין פנימי", על מנת להזים שמועות שיש שם מרבצי זהב שנגנבו על ידי בכירי השלטון בעבר. לדבריו, היחסים בין ראש הממשלה הירדני לרמטכ"ל מתוחים, בלשון המעטה, ודי בכך כדי להבין את החשיבות שהיתה במסיבת העיתונאים כדי שהשניים יפגשו בפומבי.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

כורדים צופים במתרחש בכובאני, סוריה , מהגבול הטורקי 19.10.2014. רויטרס
כורדים צופים במתרחש בכובאני מגבול סוריה-טורקיה/רויטרס
לחימה באזור כובאני, צפון סוריה. רויטרס
הלחימה בכובאני/רויטרס
  • עוד באותו נושא:
  • ירדן
  • דאעש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully