וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פושעים נאצים קיבלו מיליונים כדי לעזוב את ארה"ב

20.10.2014 / 8:58

תחקיר של סוכנות אי-פי מגלה כי במסגרת עסקה חשאית, שומרים מאושוויץ ומדעני טילים שהעסיקו עובדי כפייה קיבלו מיליונים מתקציב משלם המסים האמריקני. רובם לא הועמדו לדין אחרי שעזבו

אקוב דנציגר, שומר נאצי לשעבר, בחלון ביתו בקרואטיה. יולי 2014. AP
יאקוב דנציגר, לשעבר שומר באושוויץ בפולין, מביט מחלון ביתו בקרואטיה בקיץ האחרון/AP

עשרות חשודים בפשעי מלחמה מתקופת הנאצים ושומרי ס"ס לשעבר קיבלו מיליוני דולרים מקופת הביטוח הלאומי של ארצות-הברית, במסגרת עסקה לסילוקם מהמדינה. תחקיר של סוכנות הידיעות אי-פי חושף כי פרצה בחוק האמריקני איפשרה למשרד המשפטים להשתמש בכספי משלם המסים, כמנוף לחץ על החשודים.

במסגרת העסקה, הסכימו החשודים לעזוב את ארה"ב. אחרים הספיקו לעקור לארצות אחרות לפני שהוצא נגדם צו גירוש. לרובם ניתנה אפשרות לשמור את סכומי הכסף הגדולים שהועברו לחשבונותיהם עד יום מותם.

התחקיר מגלה כי בין היתר, הכספים הועברו לאנשי ס"ס ששמרו במחנות השמדה בתקופת השואה; למדען טילים בכיר שהעסיק עובדי כפייה במעבדתו; ולמשתף פעולה עם המשטר הנאצי, שסייע למעצרם ולהוצאתם להורג של אלפי יהודים בפולין.

חדשות נוספות מהעולם
צרפת: מוסלמית שכיסתה פניה ברעלה סולקה מהאופרה
תעלומה באיראן: מי שופך חומצה על נשים ברחובות?
לראשונה: ארה"ב הצניחה נשק למורדים הכורדים בכובאני

תעודה של ארתור רודולף, מדען טילים נאצי. AP
מדען הטילים ארתור רודולף. ויתר על אזרחותו האמריקנית וקיבל תשלומים עד יום מותו/AP

לפחות ארבעה מהחשודים עדיין חיים כיום, ובהם מרטין הארטמן, שהיה שומר במחנה הריכוז זקסנהאוזן שבגרמניה, ויאקוב דנציגר, שהיה שומר במחנה ההשמדה אושוויץ בפולין.

הארטמן, שגר באריזונה, עבר לברלין ב-2007, זמן קצר לפני שאזרחותו האמריקנית נשללה. דנציגר, שהתגורר באוהיו, בא לברלין ב-1989. לאחר מכן עבר לקרואטיה, ושם הוא חי בדירה מרווחת עד היום. בנו אישר כי אביו מקבל תשלומי ביטוח לאומי. "הוא זכאי להם", הדגיש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מאז 1979, לפחות 38 מ-66 חשודים שיצאו את ארה"ב הורשו לשמור על ההטבות. רובם גם לא הועמדו לדין אפילו במדינות שאליהן הגיעו.

ארתור רודולף, שהיה מבכירי מדעני הטילים של גרמניה הנאצית, הובא לארה"ב אחרי המלחמה בשל הידע הטכני הרב שלו. הוא חתם על הסדר טיעון ב-1983 במסגרת משפט שבו נחקר על שימוש שעשה בעובדי כפייה במפעל הטילים שלו. שנה לאחר מכן יצא למערב גרמניה. הוא ויתר על אזרחותו האמריקנית, אך המשיך לקבל את כספי הביטוח הלאומי עד מותו ב-1996.

קרולין מאלוני, חברת קונגרס דמוקרטית מניו יורק, אמרה כי "זו שערורייה שפושעי מלחמה נאצים ממשיכים לקבל הטבות ביטוח לאומי, שנים רבות מאוד אחרי שגורשו מהמדינה שלנו". מאלוני, חברת בית הנבחרים לביקורת, אמרה כי בכוונתה להניח הצעת חוק שתעצור את הזרמת הכספים.

דובר הביטוח הלאומי, פיטר קאר, אמר בתגובה כי התשלומים מעולם לא הועברו במטרה לשכנע חשודים נאצים לעזוב את המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully