וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבט אל מעוז ההתנגדות הקשה ביותר בגדה המערבית

20.10.2014 / 10:29

בכל לילה כוחות צה"ל נכנסים לעצור מבוקשים בג'נין, הנחשבת לאחד מיצרני הטרור המרכזיים בגדה. מפקד החטיבה הפועלת במקום סיפר על האתגר: "הם לומדים אותנו ועוברים ממסתור למסתור"

פעילות צה"ל בג'נין. דובר צה"ל
חיילים בג'נין, בשבוע שעבר/דובר צה"ל

מעצר מבוקשים בגזרת ג'נין הוא חלק מהפעילות השגרתית של חטיבת מנשה שבאוגדת אזור יהודה ושומרון בצה"ל, אולם היקף הכוחות בלילה הזה רחב מהרגיל. לא פחות משלושה גדודים שותפים לפעילות שמכנה צה"ל "מבצע כיסוח דשא" - אחת הפעילויות המרכזיות של צה"ל בכל לילה ברחבי הגדה המערבית, שבמסגרתה נתפסים מבוקשים החשודים שבכוונתם לבצע פיגועים נגד מטרות ישראליות.

ליציאת החיילים לפעילות קדמו הכנות רבות, וכבר משעות הערב המוקדמות הכוחות המוצבים במחנה גלבוע תודרכו בנוגע ליעדים ובנוגע למיקומם האפשרי בתוך מחנה הפליטים, הנחשב לאחד המעוזים המרכזיים לייצור טרור בגדה המערבית. מח"ט הגזרה, אלוף-משנה אורן זיני, תדרך את המפקדים ואלו תדרכו את חייליהם לקראת היציאה. בפעילות זו התכוונו הכוחות לחפש אחר 25 יעדים, 18 מבוקשים לפחות ויעדים נוספים שבהם הוסתרו אמצעי לחימה שהופעלו או תוכננו לפעול נגד כוחות הביטחון ואזרחי מדינת ישראל.

גדודי דובדבן, גבעתי, הכלבנים ואנשי השב"כ עשו את ההכנות האחרונות לקראת היציאה למבצע המורכב. עד הרגע האחרון המתינו כולם לאישור הסופי של היעדים. "מחנה פליטים ג'נין הוא המחנה המורכב והמגיב ביותר בגדה", אמר זיני, האחראי על פעילות צה"ל בג'נין ובטול כרם, "בעיקר בכל הנוגע לירי לעבר כוחות הביטחון והשלכת מטענים. בשנה האחרונה נהרגו שמונה מחבלים במחנה ולא בכדי".

פעילות צה"ל בג'נין. דובר צה"ל
8 מחבלים נהרגו השנה בג'נין/דובר צה"ל

המחנה מוגדר מעוז ההתנגדות החזק ביותר באזור יהודה ושומרון. במבצע "חומת מגן" הלחימה במקום הייתה הקשה ביותר, לדברי זיני, וגבתה את חייהם של 13 לוחמים. בשלושת העשורים האחרונים יצאו לא מעט פיגועים מג'נין ומטול כרם, ובהם הפיגוע במלון פרק בנתניה, הפיגוע במסעדת מקסים בחיפה ופיגוע הדקירה של עדן אטיאס בעפולה. "לשם ההשוואה, מעזה יצא אולי מפגע אחד לתוך תחומי ישראל", הוא אמר.

העובדות הללו לא משאירות אצל זיני שום מקום לספק לגבי תפקידו ותפקיד חייליו בגזרה. "הדבר הזה מחייב את החטיבה לפעילות נרחבת ויצירתית, ובראש ובראשונה אנחנו פועלים להשגת מודיעין טוב ובעקבותיו מבצעים פעולות מבצעיות טובות כדי לסכל טרור". לדברי זיני, כל יחידה שרוצה לצבור ניסיון במשימות הללו ו"לחתור למגע", מגיע לג'נין. הוא אף שמע לאחרונה ממפקד גדוד שפעל במקום כי הפעילות באזור סייעה לו ולחייליו רבות במהלך מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

בעבר נחשב המחנה למעוזו של הג'יהאד האסלאמי, אולם כיום יש בו נציגות של כל הארגונים הפלסטיניים, שהמכנה המשותף לכולם, לדברי זיני, הוא הרצון להוכיח כי "פה מצוי מעוז ההתנגדות האחרון בגדה נגד ישראל". אחת הדוגמאות לכך היא מעצר מבוקש שאירע לפני כמה חודשים. "במהלך ניסיון מעצרו של חמזה אבו אלהיג'א בג'נין נערכו הכוחות לתפוס אותו ולעצור אותו. בפועל, הוא החל בירי והחליט ככל הנראה להפוך לשהיד. לאחר קרב יריות ארוך הוא חוסל. לא התכוונו להרוג אותו, אבל הוא החליט ללכת עד הסוף, ומי שנלחם בנו בסופו של דבר מוצא את מותו".

ג'נין תפסה את התואר של מוקד ההתנגדות הקשה ביותר ממחנה הפליטים בלאטה בשכם. לדברי זיני, בשנים 2002-2010 נעשתה פעילות אינטנסיבית במחנה בלאטה והביאה לרגיעתו. החלוקה בין העיר לבין מחנה הפליטים בג'נין היא ברורה. בעוד האווירה בעיר רגועה יותר ותושביה משתדלים לשמור על השקט כדי לקיים אורח חיים תקין, תושבי המחנה מחזיקים בעמדות התנגדות חזקות יותר ופועלים בהתאם. ההסברים לכך רבים וקשורים בראש ובראשונה לעצם היותם פליטים ולמצב החברתי-כלכלי השונה בתכלית בין שתי האוכלוסיות.

פעילות צה"ל בג'נין. דובר צה"ל
התושבים מתקשרים אחד עם השני בשריקות/דובר צה"ל

לדברי קצין נוסף, מלבד ג'נין לא קיים מחנה פליטים שבכל פעם שנכנסים אליו כוחות צה"ל הם נתקלים בירי או בהשלכת מטענים. הוא סיפר כי לתושבי המחנה יש "שיטת הקפצה" מאוד מאורגנת ויעילה: זמן קצר לאחר כניסת הכוחות למחנה נשמעות שריקות ובתוך שניות עשרות מתושביו יוצאים לרחובות ומתחילים ליידות אבנים לעבר הכוחות. נתון נוסף שמקשה על חיילי צה"ל הוא המבנה הגאוגרפי של המקום. מחנה הפליטים בנוי בחלקו על שטח מישורי ובחלקו האחר על שטח הררי, דבר המקשה על פעולות הסיכול. "כשמחברים את הדברים הללו יחד, לצד הרוח החיה של הפעילים וההיסטוריה של ההתנגדות עוד מלפני קום המדינה, זה הופך לאתגר לא פשוט".

פעילות צה"ל בג'נין. דובר צה"ל
"אתגר לא פשוט", ג'נין בלילה/דובר צה"ל

למרות הקשיים בחטיבה ובחטיבות צה"ל השכנות בגדה, פעילות סיכול הטרור היא בלתי-פוסקת, והיא נשענת על שני מרכיבים בסיסיים. הראשון שבהם הוא מידע מודיעיני והשני הוא היכולת להיכנס ולפעול בתוך המחנה בכל רגע נתון. "חופש הפעולה הוא קריטי, ואנחנו דואגים לשמור עליו", אמר זיני.

ב-2:50 לפנות בוקר ניתנה הפקודה להיכנס למחנה. לאחר כ-20 דקות נפרסו הכוחות בשטח. הכניסה עברה בשקט מוחלט, אך לאחר זמן קצר קיבל זיני עדכון שבאחד המוקדים נרשמה הפרת סדר שבמהלכה נזרקו שני מטענים לעבר הכוחות. איש לא נפגע.

את המבצע ניהל זיני מתוך ביתו של אחד המבוקשים, שממנו הוא ברח לפני זמן רב. על הקיר הוא ראה בתצלום לוויין את תרשים התנועה והפריסה של הכוחות. כל כמה דקות הוא קיבל עדכון על הנעשה בשטח, שם בדקו הכוחות כל יעד טרור שנקבע להם מראש. בחצר אחד הבתים נמצא מטען נפץ, מחסניות ועשרות כדורים, ולצדם מנהרה קטנה, שעל פי הערכות נחפרת לצורכי מסתור. לאחר כשעה וחצי של פעילות ניתנה ההוראה "להתקפל בזהירות ", ובאופן חריג, מלבד כמה הפרות סדר קטנות, הכוחות יצאו במהירות מהמקום.

"לא מזלזל בהם, הם מתוחכמים"

"זו הדרך היחידה לפעול כדי לעצור את המפגעים לפני שהם מצליחים להוציא לפועל את מזימתם"

אף שתוצאות המבצע הספציפי הזה לא היו משמעותיות, זיני מרוצה. לדבריו, מדובר במבצע מוצלח שאפשר לצה"ל לשמור על חופש הפעולה במחנה. למרות יחסי הכוחות והפעילות האינטנסיבית במקום, מדובר במשימה מאתגרת ביותר. "לא פשוט לפעול נגדם ואני ממש לא מזלזל בהם. הם לומדים אותנו והם מתוחכמים. מדובר באנשים שלא ישנים בלילות ומחליפים כל הזמן מקומות מסתור. זה אתגר לא קטן לשני הצדדים ואנחנו נמשיך לפעול בחופשיות במקום כדי לסכל טרור. כל עוד הם מהווים איום, אנחנו פה כדי למנוע אותו", הדגיש זיני. "במחנה יש כמות מאוד גדולה של אמצעי לחימה, הכוללת גם מקלעים וגם נ"ט. הם מוסתרים בבתים, בחצרות, בדפנות כפולים בקירות ובארונות, אבל אנחנו נמשיך לפעול כדי לחשוף אותו ולמנוע מהם לפגע בכוחות הביטחון ובישראל".

לנוכח הניסיון ארוך השנים של הארגונים בגדה, מעצר מחבלים מייצר פעילים חדשים וקיצוניים לא פחות מקודמיהם, ורבים מאלה שנעצרים חוזרים לסורם לאחר שחרורם. למרות זאת, זיני טוען כי אין פתרון אחר. "אין אפשרות אחרת לפעול נגד הטרור. תפקידנו להפעיל לחץ ולמנוע מאלו שרוצים להוציא פיגועים להצליח במשימתם. למרות המעגל שחוזר על עצמו כל השנים, אנחנו אמונים על מניעת טרור, וזו הדרך היחידה לפעול כדי לעצור את המפגעים לפני שהם מצליחים להוציא לפועל את מזימתם. לעיתים הם מצליחים לאתגר אותנו, אבל בסופו של דבר הפעילות תורמת רבות ואנו מצליחים לשים עליהם את ידינו ולמנוע פיגועים".

זיני הדגיש כי לאורך הפעילות דואגים הוא וחייליו לשמור על מרקם החיים הסביר של תושבי המקום. "אנחנו פועלים מתוך צורך למנוע טרור. לא נעשה דברים ללא צורך כדי לא לגרום להתחממות מיותרת של הגזרה. מדובר במשימה מורכבת מאוד, אבל אנחנו שומרים על איזונים נכונים. אין פה פעילות לא מרוסנת, ותמיד פועלים במתח בין הרצון לשמור על אורח החיים התקין של האוכלוסייה לבין המאבק למנוע פעולות טרור".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully