וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: ארה"ב הצניחה נשק למורדים הכורדים בכובאני

מטוסי תובלה של צבא ארה"ב הצניחו כלי נשק, תחמושת וציוד רפואי בעיר שבה מתנהלת לחימה עזה בין הכורדים הסורים לבין לוחמי דאעש. עד כה תקפה ארה"ב 153 פעמים בעיר

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

צבא ארצות הברית הודיע הלילה (שני) כי העביר לראשונה כלי נשק, תחמושת וציוד רפואי לכוחות הכורדים הנלחמים בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בעיר כובאני שבסוריה, הסמוכה לגבול טורקיה. בהודעה נמסר כי הציוד, שסיפקו הרשויות הכורדיות בעיראק ושנועד לאפשר לכוחות בשטח להדוף לאורך זמן את ניסיונות ההשתלטות של דאעש על העיר, הוצנח מהאוויר באמצעות מטוסי תובלה מסוג C-130.

גורם רשמי בארצות הברית מסר כי תוצאות המבצע עדיין נבחנות, אולם נראה כי "הרוב המוחלט" של הציוד הגיע ליעדו. גם פולאט קאן, דובר מטעם המורדים הכורדים בכובאני, הודיע הבוקר בטוויטר כי כמות גדולה של נשק ותחמושת הגיעה לידיהם. הגורם האמריקני הוסיף כי המטוסים האמריקניים נכנסו לשטח האווירי של סוריה ויצאו ממנה ללא התנגדות מצד הסורים על הקרקע. גורם אחר ציין כי ייתכנו מבצעים דומים בהמשך בימים הקרובים.

המהלך צפוי להכעיס את ממשלת טורקיה, המתנגדת נחרצות להעברת נשק למורדים הכורדים בטורקיה, שאותם היא רואה כשלוחה של ארגון המורדים הכורדים הטורקים (PKK). על פי גורם רשמי בממשל אובמה, בסוף השבוע התקשר הנשיא למקבילו הטורקי רג'פ טייפ ארדואן על מנת לדון עמו במצב בסוריה וליידע אותו בדבר התכנית להצניח ציוד בכובאני. הגורם לא פירט בנוגע לתגובתו של ארדואן למידע אולם הוא ציין כי התנגדותה של טורקיה לכל פעולה שתסייע לכוחות הכורדיים ידועה.

עוד על נוכחות דאעש בטורקיה:
ארדואן: לא נסכים שארה”ב תעביר נשק לכורדים בסוריה
עדות זוועה מכובאני: לוחמי דאעש אנסו ורצחו בת 8
"הקרב ייגמר בקרוב": לוחמי דאעש נסוגים מכובאני

מטען מועלה למטוס הרקולס אמריקני C-130 c בעיראק – 2013. AP
חיילים אמריקנים מעמיסים ציוד על מטוס הרקולס בעיראק/AP

מדובר בהעברת הציוד הראשונה מסוגה לאחר שבועות של תקיפות מצד ארצות הברית ומדינות הקואליציה באזור כובאני. רק אתמול תקפה ארצות הברית 11 פעמים באזור, ובהודעה מפיקוד המרכז של צבא ארצות הברית (CENTCOM) נמסר כי בסך הכול בוצעו 153 תקיפות מהאוויר נגד כוחות דאעש בכובאני. "לצד המשך ההתנגדות לדאעש בשטח, הסימנים מראים כי התקיפות הללו האטו את התקדמותו של דאעש אל תוך העיר, הרגו מאות מלוחמיו והשמידו או גרמו נזק לעשרות פריטי ציוד ועמדות לחימה", נכתב בהודעה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

דאעש פועל בשטח טורקיה: ניסה לחטוף מורד סורי בכיר

בתוך כך, ביום שישי האחרון חטפו לוחמי דאעש מנהיג בכיר של המורדים הסורים ואת בנו בטורקיה. עם זאת, הם לא הצליחו לעבור עמם את הגבול לסוריה ונאלצו לשחרר אותם. אבו עיסא, מנהיג "הגדודים המהפכניים של א-רקה", קבוצת מורדים סורית הנלחמת בדאעש בכובאני, היה נתון למארב של לוחמי דאעש בעיר הטורקית אורפה, שאינה רחוקה מהגבול הסורי. לפי הדיווחים, אבו עיסא נורה ונפצע באירוע.

עשן הקרבות בכובאני, כפי שנראה מגבול טורקיה-סוריה  16 באוקטובר 2014. רויטרס
עשן הקרבות בכובאני כפי שנראה מגבול טורקיה/רויטרס

על פי עוזריו של מנהיג המורדים, שצוטטו ב"טלגרף" הבריטי, הוא ובנו בן ה-20, עמאר, נחטפו בעת ששהו במכוניתם ביום שישי אחר הצהריים. השניים חזרו הביתה לאחר שנפגשו עם בכירים טורקים במרכז אורפה. "מכוניות של דאעש חסמו את הכביש מלפניהם וארבעה חמושים הוציאו אותם מכלי הרכב", אמר אחמד עבד אל-קאדר, דובר הארגון שאליו משתייכים אבו עיסא ובנו.

מי שנהג בכלי הרכב במהלך ניסיון החטיפה היה היועץ הקרוב ביותר לאבו עיסא, ולדברי קאדר, הוא היה שותף למזימה. לדבריו, הוא דאג להביאם לכביש העוקף והחשוך בו נתקלו בלוחמי דאעש. "כשמכונית של דאעש חסמה את הכביש מלפניהם, אבו עיסא אמר לנהג להסתובב, אבל הוא כיבה את המנוע ונתן לחוטפים להוציא אותם מהאוטו". אבו עיסא זיהה שניים מהתוקפים וידע לומר שהם משתייכים לדאעש.

החוטפים המשיכו בדרכם כשאבו עיסא ובנו בידיהם ונסעו במהירות מופרזת לעבר גבול סוריה, שאליה תכננו להבריחם. עם זאת, נוכחות צבאית מוגברת באזור לא אפשרה להם לחצות את הגבול, ואחד המבריחים הוריד אותם בבית חולים באורפה.

הפצה אווירית בכובאני, צפון סוריה 18.10.2014. רויטרס
153 תקיפות עד כה. הפצצה אווירית בכובאני/רויטרס

לפי "הטלגרף", אבו עיסא היה ברשימת המטרות של דאעש זה זמן רב. אילו היה מת, היה הדבר מהווה מכה אנושה לארגון שבראשו הוא עומד. לוחמי "הגדודים המהפכניים של א-רקה" עברו אימון צבאי בטורקיה במסגרת מאבקה של ארצות הברית בדאעש בסוריה.

החוטפים, יחד עם יועצו של אבו עיסא - שככל הנראה קיבל תשלום מדאעש על בגידתו - נעצרו בטורקיה. ההערכה היא שתאים רבים כמותם פועלים בחופשיות באורפה ובערי גבול נוספות בטורקיה. "אני רואה אותם חיים את חייהם הנוחים באורפה. הם אוכלים במסעדות ומבלים שעות בבתי קפה", אמר סורי שחי בטורקיה וסירב להזדהות. לדבריו, ארבעה מחבריו הצטרפו לדאעש.

מלבד האיום המידי לחייו של אבו עיסא, המקרה העלה לדיון את שאלת מוכנותה של אנקרה לעצור את הטרור המתחולל על אדמתה. טורקיה אימצה לאחרונה אמצעי ביטחון הדוקים יותר לאורך הגבול שלה עם סוריה, שלאורכו התמקמו לוחמים זרים רבים הפועלים מהאזור במסגרת מלחמות הקודש שלמענן הם הגיעו לאזור. עם זאת, ניסיון החטיפה הבוטה באורפה מוכיח כי דאעש יכול לפעול ולתמרן במדינה ולחמוק מעונש.

"לא ניתן למנוע כניסתו של אדם למדינה רק כי יש לו זקן ארוך"

ממשלות המערב האשימו את טורקיה שהיא לא עושה די לעצור את האיום שמציב הארגון על אדמתה. על פי הערכות, טורקיה משמשת ציר להברחת לוחמים וציוד לסוריה השכנה. בשנה שעברה דיווח "הטלגרף" כיצד מאות מלוחמי דאעש התגוררו בבתי מבטחים בטורקיה לפני שהוברחו להילחם בשטח סוריה.

טורקיה, מצדה, דוחה את ההאשמות ומטילה את האשמה על המדינות שמהן מגיעים המתגייסים החדשים, ובהן כמה מדינות אירופיות. לדברי בכירים במדינה, עליהן מוטלת האחריות לעצור את הלוחמים שמגיעים לטורקיה. "אם נקבל התראה מראש, אנחנו יכולים לעצור אותם בשדה התעופה", אמר הבכיר, "אבל אנו זקוקים לבסיס משפטי לשם כך. אנחנו לא יכולים לא לאפשר לאדם להיכנס למדינה רק כי יש לו זקן ארוך". כמו כן, הוא הוסיף כי טורקיה החזירה 6,000 ג'יהאדיסטים שניסו להיכנס למדינה. לדברי בכירים במערכת הביטחון הטורקית, "כאלף לוחמי דאעש סולקו מהמדינה בחודשים האחרונים".

אחד ההסברים לזהירות שנוקטת טורקיה הוא חששה מכך שתקיפה תוכל להצית גל של פיגועי התאבדות ופיצוצי מכוניות תופת מצד דאעש בטורקיה. ההשפעה של אלו על המדינה, שחלק גדול מכלכלתה נשען על תיירות, יכולה להיות הרסנית.

מטוס של חיל האוויר האמריקני טס מעל כובאני, סוריה, כפי שנראה מגבול סוריה-טורקיה 18.10.14. רויטרס
מטוס B-1 של חיל האוויר האמריקני מעל כובאני, השבוע/רויטרס
כורדים צופים במתרחש בכובאני, סוריה , מהגבול הטורקי 19.10.2014. רויטרס
כורדים צופים במתרחש בכובאני מאדמת טורקיה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully