וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירוק, צהוב ואדום: כך ייאבקו בהעתקות בבגרויות

19.10.2014 / 19:57

במטרה להפחית את תופעת ההעתקות, החליט משרד החינוך כי בבתי ספר שבהם מעל 3% מחברות בחינה פסולות - תיערך הבגרות במוסד חינוכי אחר. בתי ספר "אמינים" יזכו ביותר סמכויות בניהול הבחינות

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
בחינת בגרות במתמטיקה בתיכון קריית שרת שבחולון, מאי 2013/בן קלמר

בעקבות תופעת ההעתקות בבחינות הבגרות החוזרת על עצמה מדי שנה, החליט משרד החינוך לערוך פיילוט רחב היקף במטרה להגביר את האמון בבתי הספר ובצוותים החינוכיים. לפי הפיילוט, בתי הספר התיכוניים בארץ יחולקו לפי שלוש קטגוריות של אמון וטוהר הבחינות כך שהפיקוח של משרד החינוך על מבחני הבגרות יתנהל באופן שונה עבור כל קטגוריה.

משרד החינוך מנהל מדי שנה רישום מדויק של מספר המחברות הפסולות בכל בית הספר וכן רישום של אירועים בהם מעורבים גורמים מתוך בית הספר בהפרת טוהר הבחינות. הרישום מתקיים ביחס לכל אחד מבתי הספר, בכל סוגי הפיקוח ובכל המגזרים. נתונים אלה, הכוללים מידע משלוש השנים האחרונות, מספקים תמונה ברורה המפלחת את בתי הספר ומדרגת אותם על פי מידת השמירה על טוהר הבחינות.

על בסיס נתונים אלו הוחלט כי במסגרת הפיילוט בתי הספר התיכוניים בארץ יחולקו לשלוש קטגוריות על פי אחוז המחברות הפסולות במבחני הבגרות הקודמים - בתי ספר ירוקים, בתי ספר צהובים ובתי ספר אדומים. בבתי הספר הירוקים אחוז המחברות הפסולות הוא קטן מ-1%. צבע ירוק מצביע על התנהלות תקינה ומשרד החינוך יבחן אפשרות שבתי הספר שירצו בכך ואשר ימצאו ראויים יוכלו למנות בעצמם את צוות המורים אשר ישגיח על בחינות הבגרות. הנושא ייבחן בפיילוט ויעשה תחת בקרה ופיקוח של הגורמים המקצועיים במשרד החינוך.

עוד כתבות בנושא חינוך:
התכנית שמעניקה תקווה לסטודנטים אוטיסטים בדרום
5,000 שקלים לסטודנטים ב"ספיר" ששירתו ב"צוק איתן"
חשד: מורה פרטית איימה על תלמידי תיכון באקדח דמה

פירון לוואלה! חדשות: "לא תהיה פגיעה בתכניות הליבה". צילום מסך
שר החינוך, שי פירון, אוגוסט 2014/צילום מסך

בבתי הספר הצהובים, אחוז המחברות הפסולות הוא בין 1.1%-3%. בבתי ספר אלו הבחינות יתנהלו באמצעים טכנולוגיים או באמצעות נאמנים חיצוניים שימנה משרד החינוך ואשר יהיו אחראיים על ארגון ותפעול הבחינה וחלוקתה לתלמידים.

בבתי ספר אדומים, שבהן אחוז המחברות הפסולות הוא 3% ומעלה, בחינת הבגרות תתבצע במרכזי היבחנות מחוץ לכתלי בתי הספר. נציגי צוות בית הספר ילוו את התלמידים במרכזי ההיבחנות אך לא יוכלו להיכנס לכיתות בזמן הבחינה. בתי הספר שיסומנו באחת מן הקטגוריות הנוגעות לאי-עמידה בטוהר הבחינות יקבלו הודעה ממשרד החינוך ויידרשו להיערך בהתאם. כמו כן, בתי הספר אלו יתבקשו להציג תכנית להתמודדות חינוכית ולפעילות ערכית של תלמידיהם וצוותי החינוך הפועלים בהם.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"שמירה על טוהר הבחינות תיצור אמון בתעודת הבגרות"

המתווה לפיילוט הוחלט על ידי משרד החינוך, אנשי אקדמיה ונציגות של מנהלי בתי הספר והוא צפוי לצאת לדרך במועד בחינות הבגרות הקרובות, חורף תשע"ה. מדובר במהלך הדרגתי שיוטמע בכלל מערכת החינוך עד סוף שנת הלימודים תשע"ו. משרד החינוך יפיץ חוזר מנכ"ל שיסדיר הנהלים וההנחיות בנושא.

במשרד החינוך מסבירים כי הפיילוט נהגה בהתאם ליעדים המרכזיים של ה"תכנית הלאומית ללמידה משמעותית", בה מודגשים חינוך לערכים, קידום חברה ערכית ומחויבות חברתית. "משרד החינוך רואה חשיבות רבה בקידום תעודת הבגרות והגברת האכיפה על טוהר הבחינות הבודק את מידת הצלחתו של בית הספר לחנך את תלמידיו להגינות, לאמינות, וליושר", מסר משרד החינוך בהודעה רשמית הנוגעת לפיילוט, "המסר של שמירה על טוהר הבחינות יוצר אמון בתעודת הבגרות ומחזק את מעמדה. לעומת זאת, פגיעה בטוהר הבחינות מחבלת במהימנות הבחינה כמשקפת את ידיעותיו ויכולותיו של הנבחן וכן פוגעת באמון של המערכת האקדמית בבתי הספר התיכוניים בכלל ובציוני תעודת הבגרות בפרט".

"נעביר יותר ויותר סמכויות לבתי הספר"

"אמון הוא דבר המחולל שינוי בכיתה ותורם לחיזוק מעמד המורה ולשיפור חוויית ההוראה"

במשרד החינוך מתחייבים כי בתי ספר אשר יוכיחו לאורך שנתיים שיפור בטוהר הבחינות ויישום של פעולות חינוכיות למיגור תופעת ההעתקה ולהגברת ההתנהלות הערכית, יוכלו ליהנות מצורת היבחנות התואמת את דירוגם החדש בטוהר הבחינות.

"היום אנחנו עושים צעד חשוב ונוסף בהעמקת 'התכנית הלאומית ללמידה משמעותית'", אמרה מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן. "במסגרת התכנית נעביר יותר ויותר סמכויות לבתי הספר. אנחנו מאמינים במנהלים, במורים ובתלמידים. אמון הוא דבר המחולל שינוי בכיתה ותורם לחיזוק מעמד המורה ולשיפור חוויית ההוראה. אין פירושו של מתן האמון והאוטונומיה כדי לפגוע בערכי היסוד עליהם מושתת מערכת החינוך – ערכים של מוסר והוגנות. לא נאפשר ניצול לרעה של האמון ונפעל לטפל במלוא החומרה במקרים של פגיעה בטוהר הבחינות".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully