וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד שגיאה על חשבון ישראל

19.10.2014 / 12:15

שר החוץ קרי קשר בין צמיחת דאעש למדיניות ישראל כדי לגייס את מדינות ערב למאבק ב"מדינה האיסלאמית" וכדי ללחווץ על ירושלים להתפשר מול הפלסטינים. המהלך דווקא יבצר את הרשות בעמדותיה

ההכחשה שפרסמה סגנית דוברת משרד החוץ האמריקני לפיה שר החוץ ג'ון קרי לא קשר בין ישראל לצמיחת דאעש הייתה צעד דיפלומטי שגרתי ומתבקש. אולם, אין בהכחשה זו לתקן את הנזק העצום שבדברי קרי מיום חמישי האחרון. בעוד הכחשת הדוברת הזוטרה נעשתה בלקוניות ובחטף, הרי שדבריו של קרי נאמרו למצלמות "און-רקורד", ולא די בזאת, דבריו הוקראו מן הכתב לאחר שנוסחו ונכתבו במחשבה תחילה.

אם רצה קרי הפוליטיקאי לשאת חן בפני הקהל הרב שמילא את אולם האירועים בקומה העליונה של בניין מחלקת המדינה בוושינגטון, הרי שהצליח בכך. קהל זה הורכב ממנהיגי הציבור המוסלמי בארה"ב שהנהן בנמרצות להסכמה כפי שהתגאה קרי מעל דוכן הנואמים במהלך הדברים.

אפשר שהייתה מטרה מדינית לדבריו - גיוס אהדה ותמיכה של מדינות מוסלמיות וערביות למהלכים צבאיים אמריקאים אגרסיביים יותר נגד קיצוני האיסלאם במזרח התיכון. עד כה נכשלו כוחות הקואליציה בראשות ארה"ב לעצור את התפשטות דאעש במזרח התיכון ואת שלוחות אל-קאעדה בעומק אפריקה. על פי הערכות המומחים הצבאיים בארה"ב, אי אפשר יהיה לגבור על דעאש ללא שימוש בכוחות קרקע, שיביא לעלייה בלתי נמנעת במספר הנפגעים בקרב האוכלוסייה.

לכל הטורים של דני אילון בוואלה! דעות

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בוועידה לשיקום עזה בקהיר, אוקטובר 2014. רויטרס
גייס את מדינות ערב על חשבון ישראל? ג'ון קרי/רויטרס

ואולי בכלל רצה שר החוץ קרי, שהטיל את כל יהבו על פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, להגביר את הלחץ על ישראל. קרי חושש כי ההנהגה הפוליטית בישראל מנצלת את הפניית תשומת הלב העולמית כלפי דעאש כדי לחמוק מתהליך מדיני מול הפלסטינים.

בין אם התכוון לכך או לא, קרי קושר את הטרור הדאעשי והקיצוניות האיסלאמית במזרח התיכון לישראל ולבעיה הפלסטינית ומתעלם לחלוטין מהסיבה העיקרית לאלימות ולטרור במזרח התיכון ומעבר לו, שהם תוצאה של אידיאולוגיה איסלאמיסטית קיצונית. אירגוני הטרור האיסלמיסטים מנצלים את הייאוש בחברה הערבית הסובלת ממשטרים דיקטטורים נחשלים שאינם מאפשרים תקווה לעתיד טוב יותר.

מתן פומבי לסילוף מציאות כזה מסוכן ומזיק ברוח הגבית שהוא מעניק לטרור הדאעשי ובתירוץ שהוא מספק למנהיגי האזור להימנע מרפורמות כואבות ואמתיות. אם התכוון קרי ללחוץ על ישראל להתגמש מול הפלסטינים כדי להשיג פריצת דרך מדינית, הרי שדבריו רק מבצרים את הפלסטינים בעמדותיהם הקשוחות והבלתי מתפשרות.

דווקא מול קהל מנהיגי הקהילה האיסלאמית בארה"ב, ראוי היה שקרי יחזור על דברי הנשיא אובמה בעצרת האו"ם בחודש שעבר: "המצב בעיראק, בסוריה ובלוב צריך לנתץ את האשליה כי הסכסוך הערבי-ישראלי הוא הגורם המרכזי של הבעיות באזור".

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

  • עוד באותו נושא:
  • דאעש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully