וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועידת שיקום עזה הוכיחה: תיקו מדיני בין ישראל וחמאס

14.10.2014 / 5:53

החמאס וישראל לא הצליחו להגיע להכרעה במהלך מבצע "צוק איתן", מה שמתבטא כעת גם בזירה הדיפלומטית. שתיהן חטפו מכות קשות במהלך הוועידה לשיקום עזה שהתקיימה השבוע

התיקו הצבאי בין ישראל לחמאס בסיומו של מבצע "צוק איתן" בלט יותר מכל בהצלחת החמאס לירות פצמ"רים לעוטף עזה ורקטות לשאר חלקי הארץ לאורך כל המבצע. היעדר הכרעה צבאית הולכת ומתקבעת גם כתיקו מדיני שנוצר השבוע בוועידה הבינלאומית בקהיר לשיקום רצועת עזה.

הדרת החמאס מהוועידה בקהיר בלחצה של מצרים וייצוג הפלסטינים רק על ידי אבו מאזן והרשות הם מכה קשה ליוקרת ארגון החמאס ולמעמדו. המנגנון שנקבע לשיקום עזה והזרמת הכספים באמצעות הרשות נועדו לעקוף את חמאס ולהחלישו. כמו כן, אם יתממש בפועל ולאורך זמן מנגנון הפיקוח שהוסכם בין ישראל, האו"ם והרשות הפלסטינית, תוגבל משמעותית יכולת החמאס להשתקם צבאית.

עם זאת, התבוסה המדינית של חמאס בקהיר איננה ניצחון מדיני לישראל. כמו החמאס, גם ישראל נעדרה מוועידת קהיר בלחצם של הפלסטינים ומדינות המפרץ. חמור מכך, התנאי הישראלי לפירוז עזה תמורת שיקום כלל לא עלה וזכה להתעלמות מוחלטת גם על ידי ארצות הברית, ידידתה הגדולה של ישראל.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ונשיא מצרים גנרל א-סיסי בוועידה הבינלאומית לשיקום עזה בקהיר, אוקטובר 2014. רויטרס
אבו מאזן ועבד אל-פתאח א-סיסי במהלך הוועידה לשיקום רצועת עזה, השבוע/רויטרס

הליגה הערבית, כמיטב המסורת של המזרח התיכון הישן, האשימה בבוטות את ישראל בהרס עזה ואף דרשה התחייבות ישראלית להימנע מפגיעה עתידית ברצועה. מנגד, לא היה גינוי חריף של הטרור החמאסי ולא הוקעתו כסיבה המרכזית להרס בעזה.

על אף כל השינויים הטקטוניים במזרח התיכון, אין חדש לגבי ישראל המוקצה על ידי מדינות האזור. ישראל שוב מודרת מהמהלכים המדיניים והכלכליים המעצבים את האזור כולו, כולל מהנעשה בשטחים הפלסטינים. חוסר היכולת של ישראל לתרגם עליונות צבאית להשפעה מדינית וכלכלית מונצחת גם במזרח התיכון "החדש". כל מי שציפה לאופק מדיני חדש לישראל בעקבות מאבקי הדמים בעולם המוסלמי והאיום האירני על מדינות המפרץ התאכזב לגלות כי אין חדש תחת השמש המזרח תיכונית.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי – יוני 2014. AP
"מצליח להחזיר את מצרים לעמדת הובלה ערבית". עבד אל-פתאח א-סיסי, יוני 2014/AP

לעומת ישראל והחמאס שנותרו נזופים מחוץ לאולם הוועידות בקהיר, רשמה מצרים ברשות עבד אל-פתאח א-סיסי הישג מרשים. סיסי מצליח להחזיר את מצרים לעמדת הובלה ערבית ואזורית לאחר שנות המשבר של מהפכת תחריר שהפכה למהפכת האחים המוסלמים. השתתפותם הבולטת בוועידת קהיר של מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי ומזכ"ל האו"ם באן קי מון מהווה חותם לגיטימציה נוסף לממשלתו של סיסי, שכזכור הואשם על ידי הקהילה הבינלאומית בהפיכה צבאית נגד נשיאה הקודם של מצרים מוחמד מורסי ונגד ארגון "האחים המוסלמים".

במזרח התיכון החדש ערבים הורגים ערבים ומוסלמים עורפים ראשי כופרים, מדינות מתפרקות וגבולות חדשים מתקבעים. עם זאת, בכל מה שנוגע לישראל, המזרח התיכון כמנהגו נוהג ומותיר את ישראל בבדידותה ההיסטורית.

הכותב כיהן כסגן שר החוץ וכשגריר ישראל בארצות הברית

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully