וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש במערכת הביטחון: הכסף לעזה ישמש לשיקום המנהרות

13.10.2014 / 0:27

מדינות העולם יעבירו מיליארדי דולרים לשיקום התשתיות ברצועה אחרי "צוק איתן", אולם במערכת הביטחון מזהירים כי גם אחוז קטן מהסכום יספיק לחמאס לחזק את מערכיו. "הוא מניע מהלך מתוחכם"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קשת סידי

בזמן שארה"ב והמדינות הערביות מצהירות על העברת סכומי עתק לשיקום עזה אחרי מבצע "צוק איתן", וכשהרשות הפלסטינית נערכת לשלוח אלפי שוטרים לרצועה – במערכת הביטחון מביעים חשש שהשינוי הזה בסטטוס של הרצועה יוביל לניסיונות לשקם את מערך המנהרות ההתקפיות על ידי חמאס, אולם לא רק.

עוד בנושא
סיסי לישראל: חדשו את המו”מ על בסיס היוזמה הערבית
לרשות ולמצרים יש אינטרס להתמהמה בשיקום עזה
לראשונה מאז 2007: ישיבת הממשלה הפלסטינית בעזה

במערכת הביטחון עוקבים אחרי הדיאלוג המתפתח בין חמאס לבין הרשות הפלסטינית על האופן שבו יוצבו אלפי השוטרים הפלסטינים סביב מעברי הגבול רפיח, כרם שלום וארז ועל דרכי ההתנהלות שם. טרם הוחלט אם המנגנון הנוכחי יישאר על כנו ושמנהלת המעברים הפלסטינית תשלוט בשיטת ב"שלט רחוק" - או שיוקמו משרדים חדשים סמוך למעברים. כך או כך, גורמים במערכת הביטחון מודאגים מהאופן שבו יועברו הסמכויות מידי חמאס לרשות.

גורם ביטחוני בכיר אמר כי השינוי שיתבצע בשטח הפלסטיני עשוי להביא איתו לא רק תופעות של שוחד, שחיתות וביורוקרטיה שתעכב את העבודה במעברים - אלא גם עלול להחזיר את הפיגועים בהם, משום שחמאס לכאורה מסיר את אחריותו עליהם – וגם את השקט. "חמאס מניע מהלך מתוחכם. הוא מקים צבא עממי של נערים החל מגיל 15, כך הוא מרחיק את הביקורת מהזרוע הצבאית שלו, עליה הוא לא יוותר בחיים", טען.

פעילי חמאס בתוך מנהרת טרור – רצועת עזה, אוגוסט 2014. רויטרס
מחבלי חמאס במנהרה ברצועה/רויטרס

עוד העריך הגורם כי למערכת הביטחון יהיה קשה לעקוב אחרי תנועת חומרי הבנייה שייכנסו לרצועת עזה על אף הקמת מנגנון הפיקוח המשותף, שבו גם ישראל אמורה לקחת חלק. "מדובר במיליארדי שקלים שיעברו לפלסטינים, וכדי לשקם את המנהרות של חמאס, נדרש אחוז קטן מהחומרים שיותר להעביר להם".

מתאם הפעולות בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, שליח האו"ם למזרח התיכון רוברט סרי והרשות הפלסטינית הודיעו לפני יותר מחודש על המנגנון שאמור לפקח על העברת חומרי הבנייה לרצועת עזה עבור המגזר הפרטי. המהלך בא נוכח החשש שהאמצעים יגיעו לידי ארגוני הטרור לצורכי בניית אתרים צבאיים שישמשו בעתיד לתקיפת ישראל.

בינתיים, בעוד האיומים מתוך הרצועה ממשיכים להעסיק את ישראל – גם בצדו השני של הגבול ישנה מתיחות. הלחימה של הצבא המצרי באזור רפיח ואל-עריש נגד ארגון הג'יהאד העולמי "אנסאר בית אל-מקדס" מוגדרת על ידי גורמים במערכת הביטחון כסוג של מבצע "חומת מגן" מצרי. "זה עניין של זמן עד שהאש נגד הצבא המצרי תופנה לעבר הגבול עם מדינת ישראל", אמר הגורם.

לפניות לכתב amirbohbot@walla.com

(עדכון ראשון: 23:37)

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully