וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק מילקי: ישראלים מרוויחים פחות ומשלמים יותר על הכול

20 אירו על לימודים אקדמיים בפראג, חוגים חינם לילדים בברלין וליטר דלק ב-5 שקלים במלבורן - מבדיקת מהדורת וואלה! עולה כי ישראל יקרה מערים מרכזיות בעולם כמעט בכל תחום. צפו במהדורה

מערכת וואלה!

בימים האחרונים מתחוללת סערה סביב הפערים בהוצאות בין ישראל לחו"ל בעקבות תמונה שפרסמו ישראלים שהיגרו לברלין, ובה קבלה המציגה מעדן מילקי הנמכר במחיר נמוך במיוחד. בדיקתה של מהדורת וואלה! בנושא מעלה כי לא רק במכולת יקר יותר בישראל מבמקומות אחרים, אלא כמעט בכל התחומים.

העיתונאי בועז ארד, המתגורר בברלין, מספר כי הפערים הגדולים במחירים ניכרים בתחומים מהותיים הרבה יותר. אחד מהם הוא שכר הדירה, הנמצא בפיקוח. לדבריו, דירת שלושה חדרים מרווחת בשכונה מרכזית עולה בממוצע 4,000 שקל בחודש כולל כל החשבונות. תחום נוסף הוא החינוך, המוענק בחינם מגיל שנה ועד לסיום הלימודים באוניברסיטה, כולל צהרונים וחוגים עד השעה 17:00 אחר הצהריים, מה שמאפשר לשני ההורים לעבוד במשרה מלאה.

על פי ארד, מלבד המחירים הנמוכים, תושבי ברלין נהנים גם מתחבורה ציבורית מעולה המאפשרת לגור בפרברי העיר ולהגיע לעבודה בקלות מבלי להזדקק למכונית פרטית. המערכת הסוציאלית חזקה ויציבה ומספקת עזרה לכל מי שבאמת זקוק לה, עצמאים מקבלים דמי אבטלה מסודרים ומבוגרים המתקשים למצוא עבודה בשל גילם זוכים לסיוע כלכלי נדיב.

עוד באותו נושא:
רמי לוי ימכור מילקי בשקל: "אני מזדהה עם המחאה"
"אויש, תנוחו: די עם מתקפת היחצנות והסגידה לברלין"
טרכטנברג: "פערי המחירים בין ישראל לעולם בלתי-נתפסים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפערים הללו, הן בהוצאות עצמן והן ביחס בין ההכנסות להוצאות, קיימים לא רק בין ישראל לברלין. גם השוואה לערים מרכזיות אחרות בעולם מעלה תמונה עגומה למדי. השכר החודשי הממוצע לאדם בתל אביב, בניכוי מסים, הוא 1,634 אירו, כ-200 אירו פחות מבברלין וכמעט 1,400 אירו פחות מבמלבורן, אוסטרליה. מבין שבע ערים מרכזיות שנבדקו, רק בפארג ובברצלונה מרוויחים פחות מבישראל.

בתחום הדיור, בבדיקת שכר הדירה הממוצע בחודש לדירת שלושה חדרים במרכז העיר מתוך השכר הממוצע, תל אביב ממוקמת במקור הראשון יחד עם פריז ועם פראג, עם 48% מהשכר שהולך על שכר דירה. בברצלונה, באמסטרדם, במלבורן ובברלין הדיור זול בהרבה ביחס לשכר הממוצע. באותה השוואה עבור דירה בפרברים ולא במרכז העיר – הפערים רק גדלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהשכלה הגבוהה המצב קשה בהרבה. בעוד בברלין העלות לשנת לימוד אקדמית לאזרח היא רק דמי מנהלה של 280 אירו, ובפראג דמי הרשמה של 20 אירו בלבד, בישראל ישלם סטודנט 2,277 אירו בממוצע על שנת לימודים במוסד ציבורי. רק במלבורן מחיר הלימודים האקדמיים גבוה יותר – 7,035-4,216. ביתר הערים שכר הלימוד לשנה נמוכה בהרבה מזו בישראל.

בתחום התחבורה, בדיקה העלתה כי במחיר מכונית מסוג גולף או דומיה ישראל ניצבת בראש הרשימה, עם סכום הגבוה פי 2 מבפראג ו-10,000 אירו יותר מברצלונה. גם לאחר רכישת המכונית יצטרך תושבי ישראל לשלם יותר מהנהגים המקבילים בעולם: ליטר דלק יקר בהרבה משאר הערים שנבדקו, מלבד אמסטרדם.

פרופ' איל קמחי, סגן מנהל מכון טאוב למדיניות חברתית וחוקר בפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית, מסביר כי חלק מהגורמים לפערים הגדולים הם העובדה שישראל סובלת מבעיה של ריכוזיות ופערי תיווך גבוהים. לדבריו, פתיחת השוק ליבוא כשלעצמה אינה מבטיחה הורדת מחירים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully