וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפליית הספרדיות נמשכת: יותר מ-20 חרדיות עדיין בבית

7.10.2014 / 8:28

לוואלה! חדשות נודע שיותר מחודש לאחר תחילת הלימודים, תלמידות סמינר חרדיות מביתר עילית ומאלעד יושבות בביתן עקב סירובם של סמינרים אשכנזיים לקבלן. "החברות האשכנזיות שלה הסתדרו"

בית"ר  עילית, פברואר 2013. מור שאולי
"כל אחד זורק את האשמה לפתחו של האחר". ביתר עילית/מור שאולי

יותר מ-20 תלמידות סמינר חרדיות מביתר עילית ומאלעד - רובן ממוצא מזרחי - הפסידו את פתיחת שנת הלימודים והעבירו את השבועות האחרונים בבתיהן. זאת בעקבות סירובם של סמינרים אשכנזיים בערי מגוריהן לקבלן לספסל הלימודים - כפי שעולה ממידע שהגיע לידי וואלה! חדשות. אביה של אחת הבנות מביתר עילית אמר כי בתו העבירה את החודש האחרון בבית והמצב הפך לבלתי נסבל. "לא תיארנו שיזרקו אותנו כך מכל המדרגות. ניסו לתרץ לנו בתירוצים שונים שאי אפשר לקבל אותה במוסדות טובים מכיוון שהיא חלשה בלימודים, אבל כל החברות האשכנזיות שלה, שהן פחות טובות ממנה, הסתדרו בסמינרים שהן רצו".

אב של תלמידה אחרת סיפר כי "בהתחלה היינו קצת תמימים. האמנו לכל התשובות המתחמקות ולא חשבנו שיעשו לנו בעיות ברמה כזו רק בגלל שאנחנו משפחה ספרדית". לדבריו, "זה עוול מתמשך וכל אחד זורק את האשמה לפתחו של האחר. בעירייה אמרו לנו שמשרד החינוך אשם ובמשרד החינוך זרקו אותנו חזרה לעירייה. עכשיו אנחנו מחכים שתבוא הישועה".

עוד ידיעות באותו נושא:
חרם בנתיבות: התלמידות הספרדיות נותרו לבד בכיתה
האם "הרישום הגזעני" שנפסל יחזור בדלת האחורית?
אפליה בקבלה למוסד חרדי: "התפללו בהיגוי אשכנזי"

אילוסטרציה. שרון בוקוב
"כל המערכות הממשלתיות והעירוניות אינן מבצעות את תפקידן"/שרון בוקוב

עם פתיחת שנת הלימודים תשע"ה במשרד החינוך התגאו בכך שבעיית האפליה בתיכונים החרדיים לבנות בירושלים ובערים נוספות נפתרה. אלא שבחלק מהערים החרדיות הבעיה עודנה רחוקה מפתרון. חמור מכך הוא מצב האפליה בעיר החרדית אלעד שבה יושבות 14 תלמידות ממוצא מזרחי שנדחו מסמינר אשכנזי על רקע עדתי. בשיחות עם חלק מההורים עולה שלאחר שבנותיהן לא התקבלו למוסד שחפצו בו, הן שובצו במוסד אחר על ידי העירייה "שאינו תואם את רמת הלימודים והרוחניות של הילדה", לדברי אחד ההורים. את הטענות הללו חיזק חבר המועצה אבי עידן, מחזיק תיק החינוך בעיריית אלעד, ובכירים נוספים במחלקת החינוך בעירייה שהודו בכך "שיש בנות ספרדיות שיושבות בבתיהן רק כי הן רוצות להתקבל לסמינר אשכנזי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

עורך הדין יואב ללום מעמותת "נוער כהלכה", שפועלת למיגור התופעה, אמר לוואלה! חדשות כי "עיריית אלעד וביתר עילית ממשיכות לזרות חול בעיניו של משרד החינוך. חבל מאד שלמרות שחלפו למעלה מ-40 יום מתחילת שנת הלימודים עשרות בנות עדיין נמצאות בבית בניגוד לחוק וכל המערכות הממשלתיות והעירוניות אינן מבצעות את תפקידן. לא ייתכן שבת תישאר בבית וזאת רק בגלל שנולדה למשפחה מזרחית". אף שהנתונים הוצגו בפני עיריית אלעד וביתר עילית, דוברי העיריות שללו את הטענה כי אותן בנות יושבות בבית על רקע עדתי.

העירייה: "אין תלמידות שפנו לוועדת הערר של המשרד ולא טופלו"

מעיריית אלעד נמסר: "כל תלמידות התיכונים בעיר שובצו לפני תחילת השנה למוסדות החינוך אלא שלצערנו ישנן בנות שהוריהן מתעקשים לחרוג מהכללים שהציב משרד החינוך ומעדיפים להותיר אותן בבית כדי ליצור מנופי לחץ על סמינרים בהם לא קיים מקום לתלמידות נוספות".

ישראל תיק, מנהל אגף החינוך בעיריית ביתר עילית מסר: "כל התלמידות בביתר עילית שובצו במוסדות לימוד באופן מסודר, אין בת שלא שובצה. ישנן שתי בנות בלבד ששובצו אך אינן מרוצות מהשיבוץ, ובשל כך אינן הולכות כרגע ללימודים. מעבר לכך, קיימת בעיה של מספר בנות הזקוקות לכיתה מקדמת. עקב מחסור בכיתות כאלו בעיר, עדיין לא נמצא להן פתרון. הנושא נמצא בטיפול אינטנסיבי על ידי אגף החינוך ומשרד החינוך. אגף החינוך נמצא בקשר יומיומי רצוף עם המחוז החרדי במשרד החינוך, מנהל האגף מאיר שמעוני והמפקחת הגברת רחל סולימאן, ולא ידוע לנו על שום טענה מצד משרד החינוך הנוגעת לאי שיבוץ תלמידות בביתר על רקע אפליה עדתית".

על אף ההכחשה הגורפת מצד העירייה, ממשרד החינוך נמסר כי בבית עילית "ישנה קבוצה של בנות שאינן פוקדות את בית הספר, בחלק מהמקרים כתוצאה מסירוב ההורים לקבל את שיבוצה של העירייה ובמקרים אחרים כתוצאה מכך שהעירייה טרם שיבצה אותן. למיטב ידיעתנו, אין תלמידות שפנו לוועדת הערר של המשרד ולא טופלו". "במקרה של אלעד", הוסיפו במשרד החינוך, "למיטב ידיעתנו כל התלמידות שובצו על ידי העירייה במוסדות מתאימים. באם ישנן תלמידות שלא שובצו, אנו מזמינים את הוריהן לפנות למשרד החינוך בנושא". גורם במשרד הודה כי ישנן כמה בנות ספרדיות שנותרו מחוץ למסגרת לימודית בגלל בעיה המטופלת עם סמינר מקומי.

לפניות לכתב יקי אדמקר: yakiadamker@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully