וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים בבת ים: מחייבים אותנו על הוצאות בתי הספר

מבדיקה עולה כי במסגרת סעיף "רכישה מרצון", שנועד לממן עזרי לימוד עבור התלמידים עצמם, גובים מוסדות חינוך בעיר מאות שקלים עבור הוצאות שונות. "מישהו צריך לעצור את ההשתוללות"

אילוסטרציה. ShutterStock
באחד מבתי הספר ביקשו תרומה לרכישת מזגנים/ShutterStock

הורים רבים בבת ים מתלוננים כי בבתי הספר של ילדיהם גובים מהם תשלומים עבור הוצאות וצרכים שונים של מוסדות החינוך. לטענתם, מדובר בניצול לרעה של סעיף "רכישה מרצון" בחוזר מנכ"ל של משרד החינוך. במקור נועד סעיף זה לאפשר להורים להתארגן באופן מרוכז כדי לרכוש מוצרים ועזרי לימוד שונים עבור ילדיהם, בתנאי שכל מה שנרכש יישאר בבבעלות התלמידים גם לאחר תקופת הלימודים בבית הספר.

עם זאת, ציוד קבוע בבית הספר, כמו מזגנים, מקרנים ומחשבים וכן הוצאות תחזוקת בית הספר כמו שירותי חשמל, טלפון ושירותי ניקיון אסור לגבייה מההורים, מאחר שמדובר בציוד שנשאר בבית הספר ובבעלותו. הסכום המותר לגבייה במסגרת סעיף זה בבתי ספר יסודיים (כיתות א'-ו') הוא 250 שקלים, ובחטיבה עליונה ותחתונה (כיתות ז'-יב') 450 שקלים. לטענת הורים בכמה בתי ספר בבת ים, סעיף זה מנוצל לרעה כדי לגבות מהם סכומים גבוהים עבור בית הספר ולא עבור ילדיהם.

בבית ספר מקיף שש-שנתי "רמות", למשל, שלחו לאחרונה להורי התלמידים בשכבת י"ב דרישה לתשלום במסגרת סעיף "רכישה מרוכזת של שירותים", בסך 450 שקלים, העלות המקסימלית ל"רכישה מרצון" במוסדות העל-יסודיים. בדרישת התשלום פורטו שירותים כגון טקסים, הפנינג פורים, ספרייה, ציוד פדגוגי ומחשבים - שירותים שאינם נכללים בסעיף. במכתב הדרישה נכתב: "אבקשכם לשלם סכום זה מידית. הפעילות והתשלומים מסוכמים עם ועד ההורים המוסדי". בהסבר להורים נכתב כי גביית הכספים מתבססת על תשלומי חובה ועל תשלומי רשות, וכי היא נעשית באישור משרד החינוך. "למותר לציין כי ללא תשלומי הרשות לא ניתן להגיע לרמה מינימלית של הענקת חינוך ערכי ופעילויות שמטרתן להשלים ולהעשיר את תכנית הלימודים ולחזק את הקשר והאהבה של התלמיד למורשת העם והמדינה", נכתב בהסבר.

עוד ידיעות בנושא חינוך:
אחרי הביזיון: עיקול משכורות של 500 מורים הוקפא
דירוג האוניברסיטאות: תל אביב עקפה את ירושלים
מאבק ההורים לתוספת סייעות: "מגיע לילדים המינימום"

מורה בכיתה עם תלמידים. ShutterStock
20,850 שקלים נגבו עבור מחשבים/ShutterStock

בבית הספר היסודי "ראשונים" נשלח להורי התלמידים פירוט של תשלומי "רכישת שירותים מרצון" עבור אירועים שונים בבית הספר, כמו קונצרט, מועצת תלמידים ותחרויות ספורט. סעיף אחר שכותרתו "מחשבים א'-ו'" מחייב את כלל ההורים לשלם 50 שקלים עבור התקנת מקרן ולוח הקרנה. בבית הספר אף פנו להורי תלמידי כיתות א' בבקשה לתרומה: "ועד ההורים המוסדי פונה להורים בבקשת תרומה למימון פעולות מיוחדות, כגון מזגנים ומיגון באמצעות מצלמות", נכתב בפנייה, וזאת בעלות של 50 שקלים לילד.

בבית הספר היסודי "הרצל" אמנם מחייבים את ההורים מתחת לעלות המקסימלית המותרת במסגרת סעיף "רכישה מרצון", רק 199.5 שקלים, אך בפירוט שהציג בית הספר ניתן לראות כי ההורים שוב מממנים את צורכי בית הספר ולא את צורכי ילדיהם. תחת שורת "רכישות מרוכזות של ציוד ושירותים לתלמיד", ניתן למצוא שירותים כמו עזרים פדגוגיים, כרטיסיות, פרויקטים לימודיים וסיורים מדעיים ולימודיים למוזיאונים ולאתרי מורשת, אשר נכללים ברובם בסעיף "סל תרבות" - שאותו ההורים משלמים בנפרד במסגרת סל תשלומי הרשות של ההורים.

בבית הספר היסודי "יד מרדכי" אפילו לא טורחים לפרט להורים את התשלומים הנוספים שנגבים מהם, וכך ניתן למצוא במסגרת סעיף "רכישת שירותים מרצון" אגרת מחשוב לעירייה בשווי של 50 שקלים, סעיפים לא מפורטים כמו "סביבה לימודית" בשווי 20 שקלים, "פרויקטים לימודיים" בעלות של 42.5 שקלים ו"פרויקטים חברתיים" בסך 30 שקלים.

תמונה מטרידה עוד יותר עולה מדוח "מאזן בוחן שנתי" בבית ספר יסודי אחר במרכז העיר, הבודק את ההכנסות מתשלומי הורים. במסגרת הסעיף "הורים כללי" נמצאים סעיפים כמו "הכנסת מחשבים", שבגינו נגבו 20,850 שקלים בשנה החולפת, או הכנסת "תרומת הורים" בסך 10,933 שקלים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"ההורים לא יודעים לאן הולכים הכספים"

בשיחה עם וואלה! חדשות העלו גורמים במשרד החינוך חששות מתופעת "תרומות הורים". לטענת אותם גורמים, מלבד הגבייה האסורה החשש הוא כי יופרו מאזני הכוחות של מנהלי בתי ספר מול ההורים, וכי האחרונים ירגישו כי ביכולתם "לשלוט" על החלטות בית הספר בנושאים שונים, וזאת משום שההנהלה נתונה לחסדי תרומותיהם.

ועד הורים עירוני שהוקם לאחרונה מינה ועדת כספים לבדיקת סוגיית הגבייה האסורה. לפני כמה חודשים ביקשה הוועדה מאזני "בוחן הוצאות הורים" מכלל בתי הספר בעיר ונתקלה בסירובים רבים. בבית הספר היסודי "דוד אלעזר" מצאו חברי הוועד את החיובים האסורים הגבוהים ביותר. "במשך שנה ביקשנו את הדוח. הגענו לעירייה, למשרד החינוך, לקחנו עורך דין שהראה להם שרשרת פניות, אבל המנהלת עדיין לא נתנה", סיפרה רות ולנטי, אם לשלושה ילדים ויו"ר ועד הכספים בוועד העירוני. "קיבלנו רק לאחרונה דוח מתומצת וחשכו עינינו מהנתונים - יותר מ-17 אלף שקלים הוצאות חשמל, הוצאות תחזוקת בניין בבית ספר 'שחר הנדסה' בסך 3,371 שקלים, הוצאות בזק - 4,259 שקלים".

"עד עכשיו לא קיבלנו הסברים לסעיפים המטורפים האלו", אמרה ולנטי. "ההתחמקות הזאת היא ההוכחה שהם יודעים שההורים לא יודעים לאן הולכים הכספים שמשלמים. אנחנו מבינים שאילולא קמנו, לא היו עולים על המנגנון הזה, ואני מקווה שמשרד החינוך ירים את הכפפה ויעצור את ההשתוללות הזאת".

ולנטי פנתה למשרד החינוך וקיבלה מכתב תשובה לפני חודש, ערב פתיחת שנת הלימודים החדשה, מד"ר חגית מאיר, מנהלת אגף יישומי חוק ומדיניות במשרד החינוך, האמונה על תשלומי הורים במשרד החינוך, בנוגע להגדרות המדויקות של "רכישה מרצון". "רכישה של מוצרים במסגרת זו אמורה להיות רכישה של מוצרים שיימסרו לתלמיד ונועדו להיות בבעלותו", כתבה ד"ר מאיר. "אין מדובר ברכישה של מוצרים שנועדו להיות בבעלות בית הספר ולשמש את התלמיד בעת לימודיו בלבד. בשום מקרה אין לחייב את התלמידים להזדקק לשירותים אלה ולחייב את ההורים ברכישתם".

עם זאת, מאז שליחת מכתב זה ועד עתה לא הוקפאו חיובי היתר מההורים. ועד ההורים העירוני אף פנה למנהלת מחוז תל אביב במשרד החינוך, חיה שיטאי, בשבוע שעבר, אך התופעה טרם נעצרה.

ממחוז תל אביב של משרד החינוך נמסר בתגובה כי הטענות נבדקות בימים אלה. "כל גביית כספים שתיעשה בניגוד לחוזר מנכ"ל תטופל באופן מידי", נמסר.

מעיריית בת ים נמסר: "הרשות, בשיתוף ההורים, מקדמת את מערכת החינוך מעל לסטנדרט הבסיסי של משרד החינוך וזאת למען איכות החינוך שהילדים מקבלים. בת ים יצרה הנהגת ההורים בעבר מתווה בשיתוף הרשות שנועד לשפר את תנאי הלומדים בעיר. התוצאות מדברות בעד עצמן שכן החינוך בבת ים הוא מהבולטים והמובילים בישראל".

לפניות לכתבת: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully